13 augustus 2004
Mitsubishi Grandis

Mitsubishi Grandis

De grandeur van de Grandis

Autotest | Weinigen zullen een MPV (Multi Purpose Vehicle) kopen als de ultieme droomauto. Een dergelijke ruimteauto is praktisch en zoals de naam al zegt vooral ... ruim. Alhoewel iedere fabrikant zich inspant het beste van dit verplichte nummer te maken, blijft het gevoel knagen dat het een "moetje" is. Mitsubishi wil daar nu verandering in brengen met de Grandis.
 

Space Star, Space Runner, Space Wagon; de Mitsubishi-dealer is letterlijk grootverbruiker van ruimteauto's. Wie vraagt wat de verschillen tussen al die Space-modellen zijn, wordt getrakteerd op een onnavolgbaar verhaal, waarna alleen de indruk rest dat Mitsubishi een "ruim" aanbod heeft in het familiesegment. Maar vraag diezelfde dealer waar de Grandis zich in de markt bevindt en die eerst zo welbespraakte verkoper weet ineens minder goed uit de woorden te komen. Aan de naam ligt het dit keer niet, de Grandis is in de eerste plaats ... Grand.

Mitsubishi Grandis

De reden waarom de verkoper (pardon: verkoopadviseur) het spoor even bijster is, heeft te maken met de vormgeving. De Grandis is verkrijgbaar als 6 en 7 persoons versie, maar is desondanks geen lompe bestelbus. De Grandis is lang, slank en elegant. En precies hier zit het sterkste punt: Mitsubishi verslaat de concurrentie met vlag en wimpel als het om vormgeving gaat. Naast de Grandis oogt vrijwel iedere andere MPV massaal en vierkant. De vraag is echter of het gestroomlijnde lijf van de Grandis dezelfde ruimte kan bieden als een vierkante en tot de laatste hoek bruikbare MPV.

Vormgeving

De instap is in ieder geval veelbelovend. De bestuurder heeft bijna het gevoel plaats te nemen op de brug van een vliegdekschip. Een enorm dashboard strekt zich voor de inzittenden uit en de voorruit is een dikke meter van de voorste zitplaatsen verwijderd.

De vormgeving heeft iets tegenstrijdigs. Delen zijn ronduit futuristisch, maar andere juist conservatief. Tot de eerste categorie horen de basisvorm van het dashboard, de grote middenconsole en de graphics van het navigatiesysteem (dat behalve om het uiterlijk vertoon ook in functioneel opzicht een aanrader is). De radio, het stuurwiel en de klokken doen juist ouderwets aan en zouden rechtstreeks afkomstig kunnen zijn uit één van de oude Space-modellen.

Ruimte

Het onwennige beperkt zich tot het uiterlijk, want ergonomisch is de auto goed doordacht. De ruimte voorin is uiteraard enorm, maar alle knoppen en schakelaars liggen goed onder bereik. Het enige punt van kritiek is de hinderlijke reflectie van het dashboard in de voorruit, maar dit is een probleem dat vrijwel iedere auto heeft met een donker dashboard en glasoppervlak ter grootte van een etalageruit.

Via een traditionele achterdeur (helaas geen schuifdeur) biedt de Grandis een royale instap naar de eerste rij achterstoelen. De hier gereden 6 persoons variant heeft namelijk geen achterbank, maar twee zogenaamde "captain chairs". Dat is een mooi woord om aan te duiden dat dit niet zomaar stoeltjes zijn, maar volwaardige en uiterst comfortabele zetels. Met iets meer beenruimte zou daar echter meer van zijn te genieten.

Tussen deze twee losse stoelen, blijft voldoende ruimte vrij om door te lopen naar achteren. Hier blijkt opnieuw dat Mitsubishi niet het onmogelijke heeft weten te presteren. De Grandis is ruim, maar de slanke buitenmaten betekenen ook "slanke" binnenmaten. Vooral de hoofdruimte onder dat zo fraai aflopende dak laat op de achterste zitplaatsen te wensen over.

Bij zes zitplaatsen hoort geen bagageruimte voor zes. Bovendien is die bagageruimte standaard gevuld met een afdekhoes, want die zwerft door de auto wanneer is gekozen voor 6 zitplaatsen. De achterbank laat zich eenvoudig opklappen en dan ontpopt de Grandis zich als een zeer riante stationcar. De bagageruimte is niet vlak, maar wel overweldigend "Grand". Samen met de standaard geblindeerde achterruiten vraagt deze praktische creatie bijna om een grijs kenteken versie.

Rijden

Bij gebrek aan zes vrijwilligers, is de Grandis vooral gebruikt als vrachtauto. De testauto werd gevuld met pakketjes, huisraad en grote inkopen en mocht die door heel Nederland afleveren. Voor de echte grootverbruiker volgt binnenkort een dieselmotor, maar de nu leverbare 2.4-liter benzine krachtbron voldoet uitstekend. Vlot invoegen of inhalen is geen enkel probleem. Op de snelweg glijdt de Grandis zo fraai als het uiterlijk doet vermoeden over de wegen. Ook de rijgeluiden zijn gering en dat draagt bij aan een hoge mate van comfort.

Wie de Grandis overweegt als extra ruime stationcar zal geen verschil in comfort vinden met een stationwagon in hetzelfde prijssegment. Ondanks de gunstiger vorm, zijn de rijkwaliteiten niet opmerkelijk veel beter dan die van "full size MPV's". De bestuurder is zich er ook met de Grandis continu van bewust met een grote auto onderweg te zijn.

Mitsubishi Grandis

Conclusie

Sinds de eerste aankondiging toonde MPV-rijdend Nederland grote interesse in de Grandis. Puur op basis van het uiterlijk is deze laatste ruimteauto van Mitsubishi veel meer dan een alternatief; het is de eerste echt aantrekkelijke MPV. Voor een grote groep kopers staat de Grandis daarom hoog op het verlanglijstje en rest alleen nog de vraag: "rijdt 'ie een beetje?"

In vergelijking met een midi MPV zorgt de lange wielbasis voor een rustiger weggedrag. Samen met de royaal bemeten motor zal het comfort van de Grandis als een grote vooruitgang worden ervaren. Wie een "full size MPV" rijdt, zal iets op ruimte inleveren maar daar staat een gunstiger prijskaartje tegenover. In beide gevallen zal het uiterlijk de doorslag geven en dat belooft een grootse toekomst voor de Grandis.

plus
  • Zeer comfortabel
  • Wel ruim, geen familiebusje
min
  • Geen schuifdeuren
  • Hoofdruimte achterin beperkt
  • Dashboard reflecteert in voorruit
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!