2 december 2001
 

Jeep Cherokee (2001 - 2008)

De enige echte

Autotest | Wanneer een merknaam wordt verheven tot soortnaam, is dat één van de mooiste complimenten die een fabrikant kan krijgen. "Jeep" is in de loop der jaren uitgegroeid tot een synoniem voor terreinauto. De uitvinder en maker van de enige echte Jeep presenteert met de nieuwe Cherokee een terreinauto die nog steeds alle banden met het origineel respecteert, maar die nu combineert met het comfort en de techniek van vandaag.
 

Al bij de allereerste blik op de nieuwe Cherokee, is het duidelijk dat dit een directe afstammeling is van de oer-Jeep uit de Tweede Wereldoorlog. Het luchtrooster met de zeven verticale openingen en de relatief kleine en dicht bij elkaar geplaatste ronde koplampen geven nog steeds hetzelfde eerlijke gezicht en dezelfde bescheiden uitstraling als weleer. Maar in de loop der jaren is de Cherokee behoorlijk gegroeid. Wie naast de auto staat merkt dat de Cherokee enorm is, menigeen zal er niet eens overheen kunnen kijken. Van dichtbij is echter nog beter te zien hoe vakkundig de familieband met de Willy's Jeep wordt geëerbiedigd.

Daarbij blijft de Cherokee in alle opzichten een terreinauto. Zo is de overhang vóór de voorwielen en achter de achterwielen minimaal. Op die manier is de Jeep in staat enorm steile hellingen te nemen zonder te blijven hangen op de voor- of achterbumper. In vaktermen: de aanloophoek is 38 graden, de afloophoek 32. Bovendien bedraagt de bodemvrijheid maximaal 24 centimeter. En dat is te merken, want zeker kleinere mensen moeten eerder binnenklimmen dan binnenstappen.

Comfort

Binnenin de Cherokee hebben alle raakvlakken met de oer-Jeep plaats gemaakt voor het comfort van vandaag. De nieuwe functie van de Jeep is niet langer die van een werkpaard, maar die van een grote auto met extra mogelijkheden. De meeste Cherokee's zullen het grootste deel van hun leven op het asfalt doorbrengen en dus is het interieur afgestemd op comfort. Het is echter wel origineel vormgegeven. Zo is het dashboard opgetrokken uit twee soorten kunststof die beide zeer duurzaam en solide aandoen, maar ook een zekere warmte uitstralen. De textuur en de diverse zilverkleurige accenten geven ook het interieur iets bijzonders.

Jeep Cherokee (2001 - 2008)

De vloer is bekleed met een luxe stof die zo uit een grote reislimousine afkomstig zou kunnen zijn. Dit bleek echter tijdens een aantal terreinproeven minder prettig, want het maakt de auto snel vies en is lastig schoon te maken. De stoelen zijn bekleed met leder en zijn elektrisch verstelbaar. Omdat een auto als deze vaak in landen met een extreem klimaat zal worden ingezet, is de Cherokee voorzien van airconditioning en stoelverwarming. Deze laatste voorziening is ook bij de lichte vorst tijdens de testperiode heel aangenaam, omdat het de bestuurder sneller weet te verwarmen dan de verwarming.

Behalve deze voorzieningen is het geteste Limited model ook voorzien van elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een boordcomputer, een kompas, een uitgebreid audiosysteem en een automatische versnellingsbak.

De aandrijving in het geteste topmodel Cherokee wordt verzorgd door een meer dan adequate 3.7 liter V6 motor. Samen met de hoge zit in deze imposant uitziende terreinreus maakt deze motor het gevoel koning op de weg te zijn compleet. Alhoewel de krachtbron een zeer bescheiden geluid produceert (als er al iets hoorbaar is!), ervaart de bestuurder op ieder moment het enorme krachtpotentieel van de 213 paardekrachten en 319 Newton meter die in het vooronder worden geproduceerd.

Wie de auto provoceert wanneer alleen de achterwielaandrijving is ingeschakeld, kan de Cherokee rijden alsof het een sportwagen is. Met een beetje goede wil is het 1.822 kg wegende gevaarte in een spectaculaire drift te krijgen. Wie het liever in sprintkwaliteiten op het rechte eind zoekt, wordt getrakteerd op een ontzagwekkend motorgeluid met dito prestaties.

Wie normaal rijdt met de Cherokee heeft aan de 3.7 liter motor een zeer capabele krachtbron die prima prestaties neerzet en altijd voldoende reserve in huis heeft. Dat het daarbij onder normale omstandigheden 1 liter Euroloodvrij per 6,8 kilometer verbruikt mag de pret niet drukken.

Jeep Cherokee (2001 - 2008)

Een echte terreinauto

Wie denkt dat een terreinauto als de Cherokee niet op de snelweg thuishoort, komt bedrogen uit. Niet alleen glijdt deze Jeep over de snelweg als een echte Amerikaanse limousine, ook het geluidsniveau is wonderlijk laag gezien de windvang die een enorme koets als deze moet hebben. Alleen de gigantische banden (235/70R16) zijn licht hoorbaar ten teken dat de auto niet zweeft maar rijdt.

Zolang het rechtuit gaat is alles goed. De zachte typisch Amerikaanse vering zorgt er echter voor dat de Cherokee wiebelend en zwalkend over drempels en stoepjes gaat. Ook in de bochten is zeer duidelijk merkbaar dat de Cherokee een hoger zwaartepunt heeft dan een gewone personenauto. Ondanks de opvallende waarschuwende zwart/gele sticker op de zonneklep, is de Cherokee in staat tot het halen van redelijke bochtsnelheden. Bij hoge snelheden of bijzonder bruuske bewegingen raakt de auto uit balans en is het lastig deze gigant weer in het rechte spoort te krijgen. Bij kleine uitwijkmanoeuvres heeft de Cherokee juist een heel goedmoedig karakter.

Niet de hele auto, maar slechts het onderstel wijzigt in eerste instantie van koers, zodat het grootste deel van het wagengewicht in rust blijft. Het gevolg is dat de Cherokee comfortabel is, maar -evenals de meeste soortgelijke auto's- een vals gevoel van veiligheid geeft.

Dat de Jeep Cherokee zijn afkomst niet verloochent blijkt niet alleen uit het uiterlijk, maar ook uit de techniek die de auto aan boord heeft om de ongebaande paden te lijf te gaan. Met een hendel naast die van de automatische transmissie kan worden gekozen uit achterwielaandrijving, vierwielaandrijving "full time", vierwielaandrijving "part time" en vierwielaandrijving met lage gearing. Het verschil tussen "full time" en "part time" is dat bij deze laatste alle differentiëlen tussen de wielen worden geblokkeerd. Op die manier gaat de kracht niet naar het lichtst draaiende wiel, maar naar alle wielen.

Een dergelijke voorziening is heel zinvol bij modderig terrein omdat anders het wiel dat de meeste modder heeft alle kracht krijgt, terwijl de aandrijving juist naar het wiel met de meeste grip moet gaan. Deze voorziening is echter niet bruikbaar op asfalt, zodat bij extreme regenval of gladheid de optie "full time" kan worden gebruikt.

De "lage gearing" is een speciale overbrenging om extreme hellingen of het trekken van zware aanhangers (tot 2.160 kilo) te vergemakkelijken. Een aantal middelzware terreinproeven leert dat ook deze moderne Jeep nog steeds tot de top onder de echte terreinauto's mag worden gerekend. Alhoewel de hagelnieuwe testauto zo veel mogelijk werd ontzien, voerde de Cherokee iedere proef met zo'n verbluffend gemak uit dat de auto leek aan te geven bepaald niet onder de indruk te zijn van de beproevingen.

Jeep Cherokee (2001 - 2008)

Conclusie

De nieuwe Jeep Cherokee bewijst niet alleen trouw te blijven aan de oorsprong, maar is ook met de tijd mee gegaan. In de stad en op de snelweg laten het comfort, de uitrusting en de rij-kwaliteiten zich zonder meer vergelijken met die van een grote personenauto in dezelfde prijsklasse. Alleen op het gebied van wegligging vraagt deze Jeep een speciale behandeling. De Cherokee combineert de limousine-kwaliteiten met de ruimte en de terreincapaciteiten van een pure terreinwagen. Als extra komt daar nog eens het imago van een echte Jeep bij, want er kan er maar één de echte zijn.

plus
  • De enige echte Jeep!
  • Capabel in zwaar terrein
  • Zeer comfortabel als reisauto
min
  • Grote dorst naar brandstof
  • Minder comfortabel voor passagiers
  • Verstelling passagiersstoel lastig bereikbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!