Nissan Terrano II
Sterk in het zware werk
In het echt is de Terrano veel groter dan foto's doen vermoeden. Een van de redenen waarom de Terrano een danig onderschatte auto is. Met de ronde vormen en het strak vormgegeven front is de Terrano duidelijk als een Nissan herkenbaar. De auto heeft veel kunststof delen die in het terrein meegeven. Mijn testauto is bovendien uitgerust met tal van extra's zoals treeplanken, een pushbar, in kleur gespoten dakspoiler en achterlichten met "tralies". Hiermee doet de kolos nog het meest denken aan een geslaagde kruising tussen Nissan's eigen Maxima QX en een Leopard tank. Geparkeerd in het promo-dorp van het Autotron trekt de auto dan ook veel belangstelling van liefhebbers van terreinwagens.
Grote stappen
Op de snelweg kenmerkt de Terrano zich als een auto van "grote stappen snel thuis". Ongemerkt legt de auto grote afstanden met hoge snelheid af. Ook bij een verkeerslicht trekt de Terrano ondanks een fluwelen rechtervoet een gat ten opzichte van het achterop komende verkeer. Remmen en wegligging zijn bij iedere snelheid prima. Mede door het gevoel van macht in de hoge auto is de verleiding groot de Terrano als een geleide raket door het verkeer te boenderen. De remmen zijn zo goed aan te voelen dat het ABS systeem eigenlijk overbodig is. Maar bij een paniekstop blijft een dergelijk hulpmiddel van onschatbare waarde.
Het gevoel van de remmen staat in schril contrast tot dat van de besturing: die is te licht. De stand van de voorwielen blijft zowel in het terrein als tijdens parkeren een raadsel voor de bestuurder. Op een snel genomen klaverblad of rotonde helt de hoge koets over, maar dankzij het communicatieve onderstel weet de bestuurder altijd hoe ver de Terrano kan gaan.
Standaard heeft de Terrano achterwielaandrijving. Bij gladheid of extreme regenval kan vierwielaandrijving worden ingeschakeld, waarbij Nissan een maximumsnelheid van 90 km/u adviseert. Onbeladen is de Terrano kort en stevig geveerd als een sportcoupé. Op die manier heeft de auto reserve en zal ook zwaar beladen met aanhanger en lading goed bestuurbaar blijven. Die lading kan bestaan uit 1900 liter vracht of 7 personen dankzij de tweede achterbank. Die achterbank is met volwaardige gordels uitgerust, maar is door de lastige bereikbaarheid en de zeer geringe beenruimte alleen geschikt voor kleine kinderen.
Aan de vraag naar luxe komt de Terrano tegemoet met zeer fijn zitmeubilair en fraaie bekleding van zowel het interieur als de bagageruimte. De voorstoelen en de eerste achterbank bieden de royale hoofd- en beenruimte die van een comfortabele reisauto verwacht mag worden. Het dashboard is uitgevoerd in beige met donkergrijs en voorzien van enkele strips met houtmotief. De klokken hebben witte wijzers op blauwe wijzerplaten. Beide zijn een grote vooruitgang ten opzichte van het weinig inspirerende interieur van de vorige Terrano. Ook de koplampen en de iets hoger geplaatste achterlichten geven de Terrano voor modeljaar 2000 een robuster uiterlijk dan de vorige generatie.
Tot de standaarduitrusting van de nieuwe Terrano behoren onder andere: elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, centrale portiervergrendeling met startonderbreking, airconditioning en twee airbags. Alleen het navigatiesysteem behoorde niet tot de standaarduitrusting van mijn testauto. Het gevoel van luxe komt mede voort uit de vele kleine extra's zoals een regelbaar interval op de ruitenwissers, bekerhouders, automatische wis/was installatie en de vele binnenlampjes en oogjes die de auto extra functioneel maken.
Off-road '99
Terreinrijden les 1: ga nooit alleen het terrein in. Daarom testte ik de Terrano in het gezelschap van 1250 andere terreinwagens tijdens het grootste off-road festival van Nederland. Iedereen met een terreinauto kan bij dit jaarlijkse evenement meedoen aan diverse proeven op een kunstmatig opgeworpen parcours. De eerste proef bestaat uit een modderig bospad gevolgd door twee stevige heuvels. Tijdens het wachten voor de proef wisten omstanders al te vertellen dat de Terrano tot de top van de terreinwagens behoort. De auto blijkt dan ook geen enkele moeite te hebben met het diepe modderpad.
Op de snelweg lijkt de Terrano bijzonder stil, maar met open ramen is het indrukwekkende geluid van de 2.7 liter metende diesel goed te horen. Bij 2000 omwentelingen per minuut levert het aggregaat bijgestaan door een turbo met intercooler 278 Nm trekkracht. Ter vergelijking, de snelste versie van de Mercedes SLK sportwagen levert dit ook. De motor van de Terrano klinkt niet alleen als die van een diesellocomotief maar heeft ook die kracht. Alsof het een verkeersdrempel is neemt de Terrano de 10 meter hoge zeer steile helling. Dankzij de lage gearing is ook beheersd afdalen geen enkel probleem. De Terrano voelt zich in zijn element, dus vol goede moed naar het tweede terrein.
Het tweede terrein bestaat uit vele korte knippen en lage maar steile heuvels. Hier blijkt deze lange 5-deurs uitvoering van de Terrano in het nadeel. Door de lange wielbasis bestaat een groot risico dat de auto op de buik blijft hangen. De zo fraaie treeplanken verkleinen de grondspeling nog eens met enkele centimeters. Bovendien dwingt de grote overhang voor en achter tot zeer secuur sturen op dit deel van het parcours. De vrijloophoek bedraagt 35 graden voor en 26,5 graden achter. Op een kunstmatig terrein als dit zijn kleinere terreinauto's zoals bijvoorbeeld de Suzuki Jimny of Mitsubishi Pajero Pinin in het voordeel. Door alle heuvels diagonaal aan te snijden komt de Terrano ook vlekkeloos door de tweede proef waarna het tijd is de auto weer in het promodorp te parkeren en de mening van de bezoekers te peilen. Daar komt de leukste reactie van een Terrano eigenaar die mede dankzij de service van zijn Nissan dealer zeker weet dat zijn volgende terreinauto weer een Nissan zal zijn.
Conclusie
Nissan is wereldwijd marktleider op het gebied van terreinauto's met dieselmotor. Twee lange ritten en een off-road proef tonen aan waarom. Op de snelweg is de Terrano een comfortabele reisauto, op het terrein hoort de Terrano II bij de top. De prima prestaties, het hoge veiligheidsniveau en de handelbaarheid maken de Terrano onder alle omstandigheden een prettige auto om mee onderweg te zijn. In de stad blijkt de auto bovendien goed te overzien zodat bijvoorbeeld parkeren van het gevaarte onverwacht eenvoudig is. Wie de Terrano vooral wil inzetten als trekauto en af en toe een strand, weiland of bouwplaats neemt doet de beste keuze met de 5-deurs uitvoering. Voor het allerzwaarste terreinwerk geniet de kortere 3-deurs versie de voorkeur. (Ivo Kroone)
- Volop luxe
- Fijne stoelen
- Goed off-road en on-road
- Met accessoires minder geschikt voor terrein