31 oktober 2007
BMW 1-Serie Coupe

BMW 1-Serie Coupé

Van dik hout zaagt men planken

Autotest | Toen BMW de 1-Serie introduceerde nam het een risico. Was er wel ruimte voor een nieuw model onder de 3-Serie? Jazeker, want de 1-Serie is kleiner, levendiger en daardoor sportiever dan de 3-Serie. Nu is BMW's pretnummer nog leuker, want de kleine 1-Serie is er als Coupé met een dikke motor.
 

"Er was toch al een BMW 1-Serie 3-deurs?" Jawel, maar dat is een driedeurs stationcar c.q. een uiterst hippe hatchback. Het nieuwe model is een echte coupé volgens de beste tradities van BMW. De neus is lang en de overhang voor en achter is minimaal.

Bovendien heeft de coupé minder "gaten" (minder deuren, een kleine achterklep) waardoor de koets stijver is. Dat komt de rijeigenschappen ten goede omdat de auto minder wringt en werkt in de bochten. Speciaal voor deze coupé is de kleur "Sedona Red" ontwikkeld, wat de testauto goed staat.

BMW 1-Serie Coupe

Plankenkoorts?

Omdat de 1-Serie Coupé de basis deelt met de alledaagse 1-Serie, is het interieur tot de achterbank hetzelfde. Een knus coupé-gevoel ontbreekt daarom. Daar staat tegenover dat deze coupé voorin even veel hoofd- en beenruimte biedt als iedere andere 1-Serie.

BMW belooft dat de 1-Serie Coupé een volwaardige 4-zitter is, maar hier slaat de fabrikant de plank mis. Achterin passen twee volwassenen, maar die moeten ongemakkelijk wijdbeens om de voorstoelen heen zitten. Op de twee achterstoelen is het alleen uit te houden op korte ritjes.

BMW 1-Serie Coupe

De 1-Serie Coupé is net als iedere andere BMW voorzien van "iDrive". Dit systeem combineert audio, navigatie en communicatie in een systeem dat wordt bediend met één druk/draai knop. Nog altijd is "iDrive" het meest krachtige en eenvoudigst te bedienen systeem op de markt. Helaas komt de klank van het audiosysteem niet tot z'n recht door de afwijkende akoestiek in de 1-Coupé. Het geluid is opdringerig, onrustig en daarmee uiterst onplezierig.

Plank-gas!

Om de 1-Coupé tot een echte prestatie-machine te maken, staan nog sterkere motoren op het programma dan voor de hatchback. Vanaf de introductie zijn twee potente viercilinder diesels (120d en 123d) en een oppermachtige zescilinder benzinemotor (135i) leverbaar. Deze twin turbo is goed voor 306 pk en 400 Nm trekkracht. Dat laatste is even veel als de BMW M3!

BMW 1-Serie Coupe

Over een breed toerenbereik is het acceleratievermogen enorm. Op ieder moment is zo veel kracht beschikbaar dat de 135i met haast explosieve kracht weet te accelereren. 5.4 seconden na vertrek staat de 100 km/u op de teller, de pret houdt pas op wanneer de begrenzer ingrijpt bij 250 km/u. Het imposante geluid van deze zes-in-lijn maakt het allemaal nog veel spannender.

Tegelijkertijd weet de benzinemotor een enorme souplesse aan de dag te leggen. De 135i leent zich ook prima voor toeristische ritten bij snelheden waar menig zondagsrijder zich nog voor zou schamen. De auto is dan stil en minstens zo comfortabel als een luxe reisauto met eenzelfde prijskaartje.

BMW 1-Serie Coupe

Één-op-één

Ondanks de sublieme prestaties is de 1-Serie relatief zuinig. Dankzij "Efficient Dynamics" wordt op ingenieuze wijze brandstof bespaard. Veel onderdelen die in de regel mechanisch zijn, zijn nu elektrisch. Tijdens het remmen of uitrollen wordt de energie die daarbij normaalgesproken verloren zou gaan, omgezet in elektriciteit. Die "gratis" stroom, wordt vervolgens gebruikt om de elektrische onderdelen te voeden.

Als bijkomend voordeel hoeft de motor alleen de wielen aan te drijven en worden alle paardenkrachten één-op-één omgezet in prestaties. Een uiterst kalme rit met de 135i resulteert in een gemiddeld verbruik van 9,4 liter per 100 km/u. Een middagje spelen op het circuit kost 13,4 liter per 100 km.

BMW 1-Serie Coupe

Één brok rijplezier

De 1-Serie Coupé verschilt niet alleen optisch van de gewone 1-Serie. Het onderstel is sportiever afgestemd en voor de snelste variant zijn speciale banden ontwikkeld (215/40R18 voor, 245/35R18 achter) voor een nog betere grip.

BMW noemt geen namen, maar met name de 135i is bedoeld als "GTi killer". Het belangrijkste wapen in die strijd is niet de krachtbron. De Beierse Coupé is zeer snel, maar hierin is de auto niet uniek. Bij BMW draait het allemaal om balans. Meer dan bij de alledaagse 1-Serie hebben de makers van de Coupé er alles aan gedaan om het gewicht zo evenredig mogelijk over de voor- en achterwielen te verdelen.

Waar mogelijk is gewicht gereduceerd, wat niet alleen de prestaties maar ook het remvermogen merkbaar ten goede komt. Het onderstel is stevig, maar niet plankhard.

BMW 1-Serie Coupe

Zoals het een BMW betaamt gaat het motorvermogen naar de achterwielen. De voorwielen hoeven alleen maar te sturen en dat geeft een zuiverder gevoel in het stuurwiel. Dankzij al deze aanpassingen laat de 1-Coupé zich perfect controleren en kan menigeen het uiterste uit de auto halen.

Conclusie

De BMW 1-Serie wist zich al te onderscheiden van de andere modellen. Deze kleinste BMW is het meest levendige en wendbare model, waardoor juist deze auto het meeste rijplezier levert. In de 1-Serie Coupé gaat het allemaal nog een stap verder, met name voor de machtige 135i.

Dankzij "Efficient Dynamics" is de auto relatief zuinig (met name de dieselmodellen). De achterwielaandrijving, de lichte bouw en de optimale balans maken de 1-Serie Coupé sportiever en puurder dan menig concurrent. Voor een coupé is de 1-Serie ruim en bruikbaar, waardoor deze pretmachine iedere dag opnieuw een brede lach op het gezicht van de bestuurder kan toveren. Kortom: een kleine auto met een grote motor blijft een goed idee.

plus
  • 1 brok rijplezier
  • Dagelijks bruikbaar
  • Serieus snel, redelijk zuinig
min
  • Matige klank audiosysteem
  • Geen knus coupé-gevoel
  • Belofte van volwaardige vierzitter is overdreven
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!