Mazda MX-5 Coupe (2006 - 2015)
Frisse wind
De nieuwe Mazda MX5 zoals die een jaar geleden is gepresenteerd, is voorzien van een traditionele stoffen kap. Mazda maakte die keuze omdat een stoffen dak het beste past bij het pure karakter van deze roadster.
Coupé cabriolets zijn inmiddels razend populair, want die auto's bieden met open dak even veel vrijheid als een gewone cabriolet, terwijl het comfort met gesloten dak gelijk is aan dat van een coupé. Maar ingenieuze metalen klapconstructies brengen veel gewicht in de schaal en dat heeft een negatieve invloed op de rijeigenschappen. Het succes van de MX5 is juist te danken aan het levendige rijgedrag en daar zou een einde aan komen door de toevoeging van vele kilo's metaal en hydrauliek.
Klapdak
Daarom was het een grote verrassing toen Mazda de MX5 Coupé onthulde op de London Motorshow 2006. Deze proefrit leert dat Mazda niet is gezwicht voor modegrillen en het pure karakter van de MX5 heeft weten te behouden. De dakconstructie is veel eenvoudiger dan die van andere coupé cabriolets. Het dak telt slechts een paar panelen en een relatief eenvoudig klapmechanisme. Bovendien doet de constructie geen aanslag op de bagageruimte; die is onveranderd ruim (150 liter) en nog steeds volledig beschikbaar als het dak is geopend.
In de praktijk valt Mazda's "eenvoudige" coupé cabriolet op door de extreem snelle werking van het dak. De MX5 met stoffen dak blijft de snelst te openen cabriolet ter wereld, want daar bestaat de hele procedure uit: maak de klem los en geef het dak een gooi naar achteren. Maar deze coupé maakt het openen van het dak nauwelijks ingewikkelder: maak de klem los, druk op de knop en bewonder hoe snel het dak opent. Binnen welgeteld twaalf seconden is de voorstelling afgelopen.
Cabriolet
Met geopende kap verschilt de MX5 Coupé nauwelijks van de vertrouwde MX5 met zacht dak. Ook de MX5 Coupé is een heerlijke en vooral pure cabriolet die een groot gevoel van vrijheid geeft. Het comfort met geopend dak is gemiddeld. De inzittenden zitten redelijk uit de wind, maar vooral bij hoge snelheden wordt de pret al snel minder. Een vakantie lang toeren over binnenwegen is een feest met de MX5, dagelijks lange afstanden op de snelweg afleggen vermoeit daarentegen snel.
Met gesloten kap verschilt de MX5 Coupé helaas ook weinig van de bekende MX5. Het geluidsniveau is zeker niet vergelijkbaar met dat van een Volkswagen Eos, Peugeot 206 CC of Mercedes SLK. Op de snelweg giert de wind om de auto en zijn vooral rolgeluiden (banden) nadrukkelijk hoorbaar. Tijdens de fotorit door extreem weer voelt de coupé wel veiliger, want de regen tikt niet op het dak alsof de inzittenden onder een tentje schuilen. Het coupé-dak is ook bij zeer zware regenval 100% waterdicht.
Net als onder het stoffen dakje, biedt de MX5 slechts ruimte aan bestuurders tot zo'n 1 meter 80. Wie langer is moet zich opvouwen om achter het stuur te passen, dat vervolgens bijna op de knieën ligt terwijl de bekerhouders in de portieren in de knieholtes priemen. Zoals het hoort bij een cabriolet zijn alle bergvakken met een sleutel af te sluiten zodat de MX5 ook met open dak veilig is te parkeren. Zowel het kunststof van het interieur als de bekleding van de stoelen droogt na een regenbui zonder strepen of kringen op.
Rijden
Tegenover het gebrek aan comfort staat een overvloed aan rijplezier. Juist door te kiezen voor een eenvoudige dakconstructie heeft Mazda gewicht weten te besparen. De MX5 Coupé is slechts 37 kg zwaarder dan een gewone MX5, terwijl de gemiddelde coupé cabriolet zo'n tweehonderd kilo zwaarder is dan het basismodel zonder slim dak. Terwijl zwaarlijvige coupé cabriolets alleen met al even zware motoren tot prestaties komen, is de MX5 Coupé dezelfde dynamische pretmachine als de MX5 cabriolet.
Evenals de MX5 cabriolet is de Coupé leverbaar met een 1.8 en 2.0 liter viercilinder benzinemotor. Na enkele dagen toeren over de binnenwegen van Portugal was de 1.8 liter variant favoriet omdat die prima presteert en levendiger is dan de zwaardere 2.0 motor. Een week rijden door het barre Nederland geeft echter een ander beeld. Nu verdient de 2.0 motor de voorkeur omdat die lager in de toeren kan worden gehouden en daarom minder vermoeiend is in druk verkeer. Op hoge snelheid bijt de 2.0 liter motor nog beter door dan de 1.8.
De metalen dakconstructie van de Coupé legt iets meer gewicht op de achterwielen dan de stoffen kap van de cabriolet. Mazda heeft de afstelling van het onderstel iets aangepast om dit te compenseren. Zo mogelijk stuurt de MX5 Coupé nog strakker en met nog meer gevoel dan de cabriolet. De wegligging is uitstekend, daarom zal de bestuurder nooit worden verrast door het uitbreken van de achterkant. Wie de stabiliteistcontrole uitschakelt, heeft volledige controle. De MX5 Coupé laat zich perfect aanvoelen en gaat naar wens strak en gecontroleerd of juist dwars en spectaculair de bocht door. Op een vrijwel verlaten strandboulevard vol stuifzand was die verleiding niet te weerstaan ...
Conclusie
Een weekje sturen levert goed nieuws en slecht nieuws op. Het slechte nieuws is, dat de Mazda MX5 Coupé nauwelijks comfortabeler of stiller is dan een MX5 met stoffen dak. Ook biedt de MX5 Coupé niet meer hoofdruimte dan een gewone MX5 en blijft de auto voorbehouden aan bestuurders tot 1 meter 80. Concurrerende coupé cabriolets zijn ruimer, comfortabeler en zijn daarom meer geschikt als dagelijks vervoer. Het metalen dak van de MX5 Coupé geeft hoogstens een groter gevoel van veiligheid en geborgenheid dan de gewone MX5.
Het goede nieuws is dat de MX5 Coupé net zo'n pretnummer is als de gewone MX5. Daarmee biedt deze Mazda heel veel meer rijplezier dan de concurrenten. Het metalen dak heeft nauwelijks invloed op de rijeigenschappen en dus biedt de Coupé eenzelfde belevenis als de variant met zacht dak. De Coupé is een waardevolle toevoeging, waardoor het ook in de winter "storm" zal blijven lopen voor 's werelds best verkochte cabriolet.
- Forse bagageruimte
- Heel veel rijplezier
- Dak opent en sluit extreem snel
- Anonieme vormgeving
- Alleen voor bestuurders tot 1 meter 80
- Hardtop nauwelijks comfortabeler dan softtop