16 januari 2015

Nissan Motor Museum

Groeten uit Yokohama

Automuseum | Wie op vakantie gaat naar Yokohama (Japan), kan natuurlijk kiezen voor de gebruikelijke toeristische attracties. Yokohama heeft een groot pretpark, vele monumenten, een museum-schip, het hoogste gebouw van Japan en de grootste "China town" buiten China. Voor autoliefhebbers heeft Yokohama nog een attractie: de Nissan-fabriek. Autozine nam een kijkje.
 

In 1933 opende Nissan, toen nog "Jidosha Seizo" geheten, zijn eerste kantoor. Dat kantoor stond in Yokohama omdat daar veel land beschikbaar was en omdat Yokohama goede verbindingen heeft met zowel de haven als het achterland. Al snel breidde Nissan uit en werden nieuwe terreinen en gebouwen aangekocht.

Inmiddels beslaat het fabrieksterrein zo'n 537.000 m2 en werken er zo'n 3.400 mensen. Het historische kantoor is echter bewaard gebleven en doet nu dienst als museum. Maar... het gaat hier niet om het zoveelste automuseum! In de aanliggende fabriek bouwt Nissan namelijk louter motoren en dit museum toont daarom de historie van de motoren van Nissan.

Museum

Vlak na de entree, staan alle motoren die Nissan zelf bouwt (exemplaren met een inhoud kleiner dan 1.6 liter worden veelal ingekocht bij derden) keurig op een rij. Zelfs aan elektrische motoren, Nissans huidige paradepaardje, is gedacht. De nadruk ligt echter op verbrandingsmotoren. En met diverse interactieve modellen wordt verduidelijkt hoe zo'n motor precies werkt.

Gaandeweg wordt uitgelegd hoe Nissan en de techniek van Nissan zich ontwikkelden. De eerste Nissan-motor stamt uit 1935 en dankzij de geringe inhoud van 722 cc mocht zonder rijbewijs gereden worden in een auto met deze krachtbron. In 1953 werden de motoren in licentie gebouwd en leerde Nissan van het Britse Austin. Met de jaren werden de motoren sterker en tegelijkertijd zuiniger; in de loop der jaren ontwikkelde Nissan zich zelfs tot een ware pionier op het gebied van aandrijftechniek.

Opnieuw zorgen interactieve onderdelen ervoor dat het niet bij theorie blijft: de bezoeker kan zelf voelen wat de invloed van een balans-as is, of hoeveel lichter een motor loopt wanneer lichtgewicht onderdelen worden gebruikt.

De curator van het museum, de heer Maeda, legt met de nodige passie uit wat de diverse motoren bijzonder maakt. Veelal zijn dit slechts technische ontwikkelingen, maar soms zijn het ook bijzondere opdrachten. Zo bouwde Nissan ooit de lesauto voor de voormalige keizer van Japan, die vervolgens zo enthousiast werd dat hij Nissan een speciale motor voor een parade-auto liet bouwen. Die unieke motor is gemaakt voor de extreem lage snelheden waarmee tijdens defilés wordt gereden.

Fabriek

Indien gewenst, wordt een bezoek aan het motoren-museum aangevuld met een bezoek aan de fabriek. Letterlijk aan de overkant van de straat staat Nissans huidige motorenfabriek. De gemiddelde motor bestaat uit zo'n 400 onderdelen, maar slechts enkele daarvan worden ter plekke gefabriceerd. De rest wordt ingekocht bij bedrijven uit de regio. De onderdelen die in Yokohama worden geproduceerd, zijn grote stukken zoals het daadwerkelijke motorblok, de zuigers en het kleppendeksel.

In de grote fabriekshal worden alle onderdelen geassembleerd tot een complete motor. Iedere stap van het productieproces wordt gecontroleerd door robots om afwijkingen tot een minimum te beperken.

Clean room

Één motor wordt volgens een heel ander proces gefabriceerd: in Yokohama wordt namelijk ook de motor voor Nissans supersportwagen, de GT-R, gebouwd. In dit deel van de fabriek gelden hele andere regels.

In plaats van computers en robots, zijn het mensen die geheel met de hand een motor assembleren en fijnregelen. Bovendien vindt de productie plaats in een zogenaamde "clean room" waarin de temperatuur en vochtigheid constant zijn.

Alleen de beste van de beste studenten van Nissans eigen school voor technici komen in aanmerking om opgeleid te worden tot "Takumi", ofwel grootmeester onder de motorenbouwers. Op dit moment kent Nissan slechts vier Takumi die aan de GT-R werken.

Op gevoel en gehoor (!) werken ze met marges van micrometers die zelfs de fijnste apparatuur niet kan meten. Een paar micrometer meer of minder speling in het hart van de motor kan echter een wereld van verschil betekenen bij een krachtpatser als de GT-R.

Iedere motor wordt intensief getest, waarbij de turbo rood opgloeit. Om geen energie te verspillen drijft de motor tijdens de testcyclus een generator aan, waarmee een deel van de stroom voor de GT-R fabriek wordt opgewekt.

Pas wanneer de motor alle 33 (!) tests met goed gevolg heeft doorstaan, plaatst de verantwoordelijke takumi een plaatje met zijn naam op de krachtbron. Op die manier blijft hij altijd verantwoordelijk voor zijn werk. Op de vraag aan takumi Kurosawa of hij ooit een klacht over zijn werk heeft ontvangen antwoordt hij lachend: "nee, alleen complimenten".

Conclusie

De Japanse stad Yokohama, een voorstad van Tokio, biedt vele attracties voor toeristen. Voor autoliefhebbers is de Nissan-fabriek daar zeker één van. Het motormuseum geeft een verhelderende kijk op de geschiedenis van Nissan en in het bijzonder de techniek. De meeste informatie is beschikbaar in het Japans en Engels.

Op afspraak is het ook mogelijk om de naastgelegen Nissan-motorfabriek bezoeken. Houd er rekening mee dat het hier slechts een motorfabriek betreft, geen spectaculaire autofabriek. Bovendien wordt de bezoeker nadrukkelijk op afstand gehouden omdat men slechts vanaf een verhoging kan toekijken.

Wie een Nissan GT-R koopt, kan op zeer speciaal verzoek, getuige zijn van de bouw van het hart van zijn/haar nieuwe auto. Terwijl de overige motoren middels computers en robots worden geassembleerd, heeft de bouw van een GT-R motor meer weg van het scheppen van een kunstwerk. Puur op gevoel wordt iedere motor perfect gebalanceerd en fijn geregeld tot een waar visitekaartje voor Yokohama.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!