18 mei 2015
Opel Corsa

Opel Corsa

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Autotest | Wanneer Opel een nieuwe auto introduceert, dan is dat meteen groot nieuws. Zo bracht de Opel Astra geavanceerde techniek binnen het bereik van de gewone man. De Insignia tilde met zijn chique design de zakenauto naar een nieuw niveau. En vergeet de Meriva niet, die dankzij zijn doordachte ergonomie de slimste auto in zijn soort werd. Wat biedt de nieuwe Corsa?
 

Nog zo'n vernieuwend model van Opel is de Adam. De Adam is ongeveer even groot als de Corsa, maar richt zich met zijn hippe vormgeving op een jong publiek. Naast al die uitgesproken modellen oogt de nieuwe Corsa uiterst conservatief. De driedeurs heeft nog een sportief tintje, de ruimere vijfdeurs weet de extra ruimte slechts met moeite te verhullen.

In vergelijking met de vorige Corsa is de lengte met twee centimeter toegenomen. De binnenruimte is daarom, als vanouds, goed maar niet uitzonderlijk. Gedurende de gehele testperiode bleven zowel de stoelen als de zithouding wat onwennig. De zogenaamde "AGR"-stoelen zijn daarom sterk aan te raden, want daarmee is de Corsa juist een weldaad voor de rug.

Opel Corsa

De kofferruimte is met een inhoud van 285 liter (uit te breiden tot 1.120 liter door de achterbank op te klappen) wederom heel gemiddeld voor een auto van deze omvang. Een unieke troef van Opel is de "FlexFix" fietsendrager die uit de achterbumper kan worden geschoven en daarmee monteren en demonteren overbodig maakt.

Het interieur oogt strak, sober en... Duits. Opel belooft dat de Corsa de kwaliteit van de grotere modellen naar de compacte klasse brengt en die claim maakt de Corsa zeker waar. De toplaag van het dashboard is zacht, de deurpanelen zijn dat grotendeels ook en de verschillende delen passen uiterst precies in elkaar. Terwijl het dashboard voorheen verticaal was georiënteerd, kiest Opel dit keer voor een opzet in de breedte. Dat geeft een groter gevoel van ruimte.

Opel Corsa

Uitrusting

Belangrijk bij de nieuwe Corsa is de introductie van verschillende veiligheidssystemen die bekend zijn uit de hogere klassen. Zo is de testauto voorzien van een veiligheidspakket met onder meer een dodehoekassistent, Opel Eye ("verkeersbordenlezer"), een systeem dat waarschuwt wanneer de wegbelijning onbedoeld wordt overschreden of wanneer te dicht op de voorganger wordt gereden.

Dit laatste systeem bleek in de test telkens wat pessimistisch van aard en zaaide onrust door te pas en te onpas alarm te slaan. De andere systemen (automatisch inparkeren, achteruitrijcamera, bochtverlichting, "hill start assist") maken het rijden van zowel stads- als snelwegritten een stukje ontspannender. Het is daarom een mooie geste dat Opel deze opties nu ook op de Corsa aanbiedt.

Opel Corsa

Als het gaat om het koppelen van een mobiele telefoon aan de auto, zet Opel in op "IntelliLink". Hiermee vormt een iPhone of Android toestel het "brein" en doet de auto middels het centrale beeldscherm en de luidsprekers dienst als "doorgeefluik". In theorie is dit een slimme oplossing om bijvoorbeeld te navigeren voor een appel en een ei, maar de industrie heeft inmiddels voor "Android Auto" en "Apple CarPlay" gekozen.

Opel staat daarom alleen met deze techniek, die in de praktijk bovendien maar heel matig werkt. Zo valt de verbinding tussen telefoon en auto regelmatig weg en is het niet mogelijk om bijvoorbeeld naar de radio te luisteren terwijl de telefoon als navigatiesysteem wordt gebruikt.

Opel Corsa

Ook niet handig: het beeldscherm is erg laag in het dashboard gemonteerd, waardoor het lastig afleesbaar is. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de DAB+ tuner (radio), is de ontvangst matig. Zodra onder een brug of viaduct door wordt gereden, valt het geluid weg en dat is knap storend.

Opel Corsa

Weggedrag

Volgens Opel zou de nieuwe Corsa comfortabeler zijn dan de vorige en tegelijkertijd een betere wegligging hebben. Of die claim wordt waargemaakt, ligt aan de gekozen uitvoering. Een testauto met 17-inch velgen en sportonderstel bleek inderdaad een sublieme wegligging te hebben, maar dit ging ten koste van het comfort.

Een tweede proefrit met een testauto met standaard onderstel en standaard velgen, bleek juist wel een goede balans tussen comfort en veiligheid te bieden. Zoals gebruikelijk bij Opel, reageert de Corsa ook in extreme gevallen veilig en voorspelbaar. Wanneer de grenzen doelbewust worden opgezocht laat de Corsa zich niet kennen, maar echt rijplezier blijft uit.

Opel Corsa

1.0

Zonder twijfel dé sterkste troef van de nieuwe Corsa is de 1.0 liter driecilinder motor. Deze is verkrijgbaar in een variant met 90 pk en een versie met 115 pk. Het koppel, belangrijk voor tussen-acceleraties, bedraagt in beide gevallen 170 Nm.

Opel kiest voor een driecilinder motor omdat deze voordeliger is in aanschaf én gebruik. Het nadeel van een driecilinder motor is de onrustige loop en het vreemdsoortige "roffelende" geluid. Dit is acceptabel bij kleine stadsautootjes, maar de Corsa is een maatje groter en claimt bovendien heel volwassen te zijn.

Daarom heeft Opel er alles aan gedaan om de driecilinder zo stil en rustig mogelijk te maken. En het resultaat mag er zijn! Alleen na een koude start is de souplesse iets minder terwijl het geluidsniveau juist iets hoger ligt dan gebruikelijk. Eenmaal warmgereden klinkt en presteert de driecilinder als de beste viercilinder! Zelfs de variant met 90 pk is vanaf zo'n 2.500 tpm zeer sterk en laat zich heerlijk "op koppel" rijden.

Opel Corsa

In de praktijk valt op dat de "Corsa 1.0" met ongekend gemak presteert. Vele merken bieden al soortgelijke auto's aan met een 1.0 liter driecilinder motor, maar die moeten hard werken om mee te komen met de verkeersstroom. De Corsa daarentegen is ongemerkt als eerste weg bij het verkeerslicht. Stevig doorrijden op de lange afstand is geen uitputtingsslag, maar gaat met gemak.

De Corsa biedt daarom niet alleen meer comfort, maar maakt het ook makkelijker om zuinig te rijden. Wie kalm rijdt en serieuze afstanden aflegt (50 km of meer), kan rekenen op een verbruik van 1 op 20 of beter. Opel mag dan wat laat zijn met de introductie van de 1.0 liter driecilinder, het merk heeft de tijd nuttig gebruikt.

Opel Corsa

Conclusie

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wanneer een merk een nieuwe auto uitbrengt, is dat in de regel de beste in zijn soort. Anders is het verspilde moeite. En denkend aan de revolutionaire Astra, de chique Insignia, de slimme Meriva en de hippe Adam, waren de verwachtingen bij de introductie van de nieuwe Corsa hooggespannen.

Een uitgebreide kennismaking leert dat de Corsa helaas niet zo vernieuwend is als gewoonlijk bij Opel. De Corsa is met alle veiligheidssystemen en rij-assistenten ontegenzeglijk modern, maar dat geldt ook voor de concurrenten. Hét sterkste punt van de nieuwe Corsa is de 1.0 liter benzinemotor. Dat is zonder twijfel de beste krachtbron in zijn soort. Op alle andere punten scoort de Corsa goed, maar niet beter dan gemiddeld. Daarmee begint de Corsa zijn carrière al in de middenmoot en dat voelt als een gemiste kans.

plus
  • Moderne techniek
  • Hoog afwerkingsniveau interieur
  • Vlotte, zuinige, stille 1.0-liter motor
min
  • Matige stoelen en zitpositie
  • Sportonderstel onwennig hard
  • Geen vast navigatiesysteem leverbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!