11 november 2013
Skoda Yeti

Skoda Yeti

Het vervolg

Rij-impressie | Een goed verhaal verdient een vervolg. Nadat de Skoda Yeti voor het eerst was waargenomen in de zomer van 2009, is er nu een nieuwe verschijning gemeld. Of beter gezegd: twee verschijningen. De ene Yeti verlegt zijn territorium naar de stad, terwijl de avontuurlijke variant zich nog beter thuis voelt buiten de gebaande paden. Autozine stond opnieuw oog-in-oog met de Yeti...
 

De Yeti is al lang geen mythe meer: sinds de introductie in 2009 heeft Skoda inmiddels 263.000 exemplaren verkocht. De Yeti is dus niet langer mensenschuw. Om nu een nog groter publiek aan te spreken, is de Yeti voortaan beschikbaar in twee varianten.

Varianten

De eerste versie is bedoeld voor gebruik in de stad. Deze heeft bumpers, spoilers en dorpels die zijn uitgevoerd in de lakkleur. Voor modeljaar 2014 is het front aangepast, zodat de Yeti meer familietrekjes van de andere Skoda's vertoont. Zowel aan de voor- als aan de achterzijde zijn de lijnen scherper en moderner geworden.

De kenmerkende ronde stadslichten zijn vervangen door rechthoekige LEDs onder de koplampen. De voor de Yeti kenmerkende glimlach behoort daarmee helaas tot het verleden.

Skoda Yeti

De "off road" versie is herkenbaar aan kunststof bumpers en nadrukkelijk aanwezige bodembescherming. Dit laatste is niet alleen voor de show, de belangrijkste mechanische delen worden daadwerkelijk beschermd tegen vocht en beschadiging. Wie regelmatig het terrein in gaat, kan zelfs een extra pakket aanschaffen waarmee de auto bestand is tegen dagelijks gebruik in het terrein. Tijdens de test is serieus terreingereden, waarbij doelbewust fouten zijn gemaakt. En inderdaad: de Yeti kan tegen een stootje!

Uitrusting

Ook het interieur is voor modeljaar 2014 iets aangepast. De bekleding, het stuurwiel en de dashboardpanelen hebben een frissere uitstraling gekregen en zijn minder herkenbaar als "geleende" Volkswagen-onderdelen. Het meest in het oog springend is de nieuwe achteruitrijcamera. Bovendien kan de Yeti zichzelf automatisch inparkeren; de bestuurder bedient de rem en het gaspedaal, terwijl de computer stuurt.

Skoda Yeti

Kenmerkend voor Skoda zijn de "Simply Clever"-vindingen die de auto nauwelijks duurder maar wel praktischer maken. Zo heeft de mat van de bagageruimte een stoffen en een kunststof kant voor tere of juist vieze vrachtjes. De LED-verlichting van de bagageruimte is uitneembaar, zodat de avontuurlijke bestuurder altijd een zaklamp bij de hand heeft. In het portiervak is een prullenbakje te vinden, dat boterhamzakjes als "vuilniszak" gebruikt.

Als vanouds biedt de Yeti voorin meer dan voldoende ruimte. Ook achterin biedt de Yeti volop ruimte, zelfs wanneer de voorstoelen iets naar achteren zijn geschoven. De hoge tildrempel van de bagageruimte is gebleven, hier konden de technici van Skoda voor deze facelift niets aan veranderen.

Skoda Yeti

Greenline

De vernieuwde Yeti heeft geen nieuwe motoren. Wel is het "GreenTec"-pakket met brandstofbesparende techniek, zoals een stop/start-systeem en banden met lage rolweerstand op meer motoren beschikbaar.

De zuinigste variant is de "1.6 TDI Greenline" (105 pk / 250 Nm). Ondanks het groene karakter is deze variant verrassend vlot, zodat de bestuurder nooit het gevoel heeft een instapmodel te rijden. Zelfs continu rijden met zeer hoge kruissnelheden (150 km/u en meer) is geen enkel probleem.

Skoda Yeti

De "2.0 TDI" voelt echter in alle opzichten machtiger. De prestaties worden met meer gemak neergezet en de krachtbron bijt beter door. De combinatie met een DSG-versnellingsbak zorgt er helemaal voor dat de bestuurder het aangename gevoel heeft een topmodel te rijden.

Skoda Yeti

De meeste testkilometers zijn echter gemaakt met de 122 pk / 200 Nm sterke "1.4 TSI" benzinemotor. Deze aarzelt soms iets bij een laag toerental en toont wat weinig karakter. Het vermogen is ruim voldoende, maar de reactie op het gaspedaal is indirect. Dit zorgt er echter wel voor dat de Yeti als vanzelf kalm wordt gereden en dus zuinig is.

Off road

Voor modeljaar 2014 is het onderstel niet aangepast. De vernieuwde Yeti rijdt net als de originele Yeti: deze hoge auto helt iets over in de bocht, maar het verfijnde onderstel zorgt ervoor dat de bestuurder intuïtief aanvoelt waar de auto toe in staat is. Dat was bij de introductie van het model in 2009 een prima prestatie, maar inmiddels is de concurrentie de Yeti op dit punt voorbij gestreefd. Nieuwere SUV's voelen lichter, dynamischer en geven een nog zekerder gevoel.

Skoda Yeti

De grootste winst van de vernieuwde Yeti zit in de verbeterde vierwielaandrijving. De zogenaamde "haldex"-koppeling bepaalt hoe het motorvermogen over de voor- en achterwielen wordt verdeeld. Dit systeem past zich voortaan sneller aan de omstandigheden aan, waardoor de Yeti zich beter redt in het terrein.

Terreinrijden met de Yeti vraagt behalve enig lef nauwelijks extra vaardigheden van de bestuurder. Met een druk op de "off-road"-knop op de middenconsole neemt de computer al het denkwerk over. Om klimmen makkelijk te maken, wordt de rem automatisch vastgehouden bij het wegrijden uit stilstand. Omgekeerd voelt de hellingshoeksensor hoe steil een daling is en zonder het rempedaal aan te raken kruipt de Yeti behoedzaam naar beneden (hoe steiler de helling, hoe langzamer). Een tikje op het gaspedaal is voldoende om aan te geven dat het best iets vlotter mag.

Voor een SUV in deze prijsklasse zijn de terreinkwaliteiten van de Yeti verbluffend goed. Ondanks de geringe nieuwswaarde was het daarom toch meer dan de moeite waard om opnieuw met de Yeti op pad te gaan.

Skoda Yeti

Conclusie

De Skoda Yeti is aangepast voor modeljaar 2014. Het uiterlijk is strakker geworden en past daarmee meer bij de andere Skoda-modellen. De uitrusting is iets uitgebreid, waarbij de achteruitrijcamera de grootste aanwinst vormt.

De vernieuwde Yeti rijdt precies hetzelfde als de originele Yeti. Het onderstel is niet verbeterd en ook de motoren leveren dezelfde prestaties als voorheen. Wel is het brandstofbesparende "GreenTec"-pakket nu in combinatie met meer motoren leverbaar, waardoor het verbruik van sommige uitvoeringen is gedaald.

Echt nieuw voor modeljaar 2014 zijn de twee uitgesproken uitvoeringen: met "city look" leent de Yeti zich bij uitstek voor een leven in de stad, terwijl de "off road"-versie een avontuurlijke uitstraling heeft. Dat laatste beperkt zich niet tot alleen de uitstraling, want dankzij de verbeterde vierwielaandrijving zijn de prestaties in het terrein nog beter geworden.

plus
  • Zeer capabel off-road
  • Vlot en zuinig on-road
min
  • Forse tildrempel bagageruimte
  • Ondanks facelift op sommige punten voorbijgestreefd door concurrentie
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!