13 juli 2012
Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

A is voor Anders

Autotest | Mercedes-Benz maakt auto's in alle soorten en maten. Wie het instapmodel van Mercedes-Benz wilde hebben, zat echter vast aan een kleine, hoge gezinsauto. De vorige generatie van de A-Klasse bood alle luxe, veiligheid en comfort van een volwaardige Mercedes-Benz. Maar omwille van het uiterlijk koos menigeen toch voor een ander merk. De geheel nieuwe A-Klasse is anders. Het is zelfs de eerste hatchback die Mercedes-Benz in zijn 125 jarige bestaan op de markt brengt.
 

De A-Klasse wil anders zijn dan alle andere Mercedes-Benz modellen. Dat begint met het uiterlijk. Om jongere klanten aan te trekken is de nieuwe A-Klasse geen hoge gezinsauto, maar een hippe hatchback. Alsof de vormgevers wilden compenseren voor de vorige generatie, is de nieuwe A-Klasse uitgesproken stoer en mannelijk. De forse spoorbreedte en de gedrongen achterzijde geven de auto iets van een mannetjesputter.

Zoals dat hoort bij jonge, hippe auto's is de A-Klasse in vele "smaken" verkrijgbaar. Zo zijn er pakketten leverbaar waarmee zowel het uiterlijk als het uitrustingsniveau zijn te bepalen. Zo kan de A-Klasse ingetogen elegant worden aangekleed, waarbij ook deze compacte Mercedes alle luxe biedt die de grotere modellen ook zo aantrekkelijk maken.

Mercedes-Benz A-Klasse

Dat is echter kenmerkend voor het "oude" Mercedes. Om anders te zijn, is de testauto voorzien van een "AMG Sport" line voor een sportief karakter (sportonderstel, 18 inch velgen en heerlijke sportstoelen met buitengewoon fraaie bekleding) en een "Night" pakket voor een extravagant uiterlijk. Zie daarvoor de zwarte grille, de zwarte spiegels en het donkere glas op de foto's. De testauto is uitgevoerd in een bijzondere mat-metallic lak genaamd "Designo Magno Grey", die de A-Klasse nog spannender maakt.

Een fraai detail is het kevlar op het dashboard, dat doorloopt tot achter de klokken. Houtinleg staat niet op de optielijst, dat is te traditioneel en ouderwets voor de A-Klasse.

Mercedes-Benz A-Klasse

Luxe en veiligheid

Om het verschil met de vorige A-Klasse te benadrukken, is de zit niet hoog, maar juist laag. Als in een sportwagen liggen de bestuurder en bijrijder iets achterover en reikt het metaal van de deuren tot aan de schouders. De opzet van het dashboard is volgens de vormgevers afgekeken van Mercedes' eigen supersportwagen: de SLS. Ook in vergelijking met de concurrentie geeft de A-Klasse een geborgen, sportief en zelfs exclusief gevoel nog voordat er een meter is gereden. De binnenruimte is desondanks vergelijkbaar met die van de belangrijkste tegenstrevers.

Mercedes-Benz A-Klasse

Met het oog op jonge bestuurders is de A-Klasse te voorzien van een verregaande integratie met de mobiele telefoon. Dat beperkt zich niet tot handsfree telefoneren en het afspelen van muziek van het geheugen van de telefoon of MP3-speler. Met de telefoon als poort naar de buitenwereld kunnen al rijdende e-mails, Twitter berichten en Facebook berichten worden verstuurd en ontvangen. Bij het ontvangen worden de berichten voorgelezen. Om de veiligheid te waarborgen kunnen alleen kant-en-klare berichten worden verstuurd (maar dan wel aangevuld met actuele reisinformatie). Ook het luisteren naar webradio behoort tot de mogelijkheden.

Al deze functies werken vooralsnog alleen met de iPhone 4 en 4S. Mercedes-Benz belooft echter te werken aan versies voor oudere iPhones en Android toestellen.

Mercedes-Benz A-Klasse

Op het gebied van luxe en veiligheid is de A-Klasse te voorzien van (vrijwel) alle voorzieningen die ook beschikbaar zijn op de grotere modellen. Standaard is iedere A-Klasse voorzien van "Colission Assist": een systeem dat waarschuwt als de afstand tot de voorligger te klein wordt. Geheel zelfstandig remmen doet de A-Klasse niet, de fabrikant is van mening dat de bestuurder altijd verantwoordelijk moet blijven.

Rijeigenschappen

Of de A-Klasse ook anders rijdt is sterk afhankelijk van het gekozen onderstel. Daarbij zijn er drie mogelijkheden: het standaard onderstel, het sportonderstel en het extra sportieve onderstel (alleen "A250 Sport"). Daarnaast is er standaard stuurbekrachtiging en "Direct Steer". Zoals de naam al aangeeft reageert de auto met deze laatste beduidend scherper op het stuurwiel.

Mercedes-Benz A-Klasse

Wat de redactie betreft is vooral "Direct Steer" de meerprijs waard. De standaard besturing is te licht en de directe besturing geeft veel meer gevoel met en vertrouwen in de auto. Het sportonderstel is daarmee bijna overbodig, alhoewel dit de wegligging ontegenzeglijk verbetert.

Mercedes-Benz A-Klasse

Diesel

De A-Klasse deelt niet alleen het platform met de grotere broer (de B-Klasse), maar ook de motoren. Eerst is gereden met de "A200 CDI". In tegenstelling tot wat deze type-aanduiding doet vermoeden, is dit geen 2.0 liter motor. De A200 CDI wordt aangedreven door een 1.8 liter, 136 pk / 300 Nm sterke, dieselmotor.

Deze dieselmotor is van alle markten thuis en heeft ongeacht het toerental altijd voldoende reserve paraat. De CDI geeft het superieure gevoel dat hoort bij een Mercedes-Benz. Mede dankzij de uitgekiende stroomlijn (let op de "zijspoilers" naast de achterruit), is het fabrieksverbruik gemakkelijk te realiseren. Mercedes-Benz stelt dat de A200 CDI gemiddeld 4.1 liter per 100 km verbruikt. Zelfs met een pittige rijstijl op een veeleisend traject (bergen, stadsverkeer) kwam het testverbruik niet boven de 5.2 liter per 100 km.

Mercedes-Benz A-Klasse

Benzine

De "A200 BlueEfficiency" zou prima prestaties en een laag verbruik combineren. De manier waarop deze 1.6 liter metende benzinemotor dat doet is opmerkelijk. Al bij een zeer laag toerental (1.250 tpm) is het maximale koppel van 250 Nm beschikbaar. Daarmee zou de A200 een snelle en levendige auto kunnen zijn.

Om het verbruik te verlagen, zijn de eerste en tweede versnelling extreem lang. In de praktijk pakt deze ongebruikelijke combinatie verkeerd uit. Om vlot mee te komen met het verkeer moet de A200 zeer nadrukkelijk worden aangespoord en loopt het verbruik alsnog sterk op. In plaats van het door Mercedes-Benz beloofde verbruik van 5.4 liter per 100 km, kostte de testrit 7.8 liter per 100 km.

Mercedes-Benz A-Klasse

Sport

De meest sportieve A-Klasse is de "A250 Sport". Deze heeft niet alleen het meest sprekende uiterlijk en het stugste sportonderstel maar ook een spannend klinkend uitlaatsysteem. Het uiterlijk vertoon wordt kracht bijgezet door een 211 pk / 350 Nm sterke twee liter benzinemotor. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u kost 6.6 seconden. De A250 vertoont dit kunstje met teleurstellend weinig agressie.

De besturing en het onderstel zijn overduidelijk scherper dan bij de gewone A-Klasse, maar niet zo scherp als bij soortgelijke auto's van andere merken. Daarmee is de A250 meer een snelle Gran Turismo dan een GTI. Dat is een logische keuze, want midden 2013 volgt een 350 pk sterke A45 AMG.

Mercedes-Benz A-Klasse

Conclusie

Mercedes-Benz introduceert de nieuwe A-Klasse en die is anders dan anders. De vorige A-Klasse was een praktische gezinsauto met een hoge zit. De nieuwe A-Klasse is een opvallend gelijnde hatchback met een interieur als een sportwagen. Als het gaat om kwaliteit en uitrusting is ook deze eigenzinnige A-Klasse een volbloed Mercedes-Benz.

Het karakter van de A-Klasse is grotendeels door de koper te bepalen. Met optiepakketten kunnen het uiterlijk, de uitrusting en de rijeigenschappen zelf worden ingevuld. Toch blijft een Mercedes altijd een Mercedes en staat comfort voorop. Zelfs de meest sportieve versie is daarom minder uitgesproken dan soortgelijke modellen van andere merken. Bovendien gaan de directe tegenstrevers op het gebied van infotainment, veiligheid en brandstofbesparing net even verder.

Uiteindelijk is de belangrijkste charme van de A-Klasse vooral dat het een Mercedes-Benz is. Wie een auto als deze koopt, doet dat vooral met emotie. Dan tellen imago, uiterlijk en karakter. Op dat punt scoort de A-Klasse hoger dan ooit tevoren, en dat maakt dit model aangenaam anders.

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Comfortabel met sportieve ondertoon
  • Klein, maar volwaardig Mercedes-Benz
min
  • Forse prijs
  • A200 minder zuinig dan beloofd
  • Minder vooruitstrevend dan de concurrentie
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!