15 december 2009
Ford S-MAX (2006 - 2015)

Ford S-MAX (2006 - 2015)

Facelift voor Ford S-MAX en Galaxy

15 december 2009 | Op 13 januari introduceert Ford Europa op de Autosalon van Brussel de vernieuwde S-MAX en Galaxy. Beide modellen zijn voorzien van een vernieuwd kinetic Design en hebben een verbeterd interieur met nieuwe materialen. Daarnaast krijgen de S-MAX en Galaxy efficiëntere aandrijvingen en technologieën die voor meer veiligheid en comfort zouden zorgen.

Het designteam van Ford heeft zowel voor de S-MAX als de Galaxy het expressieve kinetic Design vernieuwd. De uitstraling van de vernieuwde S-MAX is nóg expressiever. De nieuwe motorkap is sterk gewelfd en de nieuwe grille valt op door het prominente glanzend zwarte trapeziumvormige ondergedeelte. Samen met de nieuwe, verlaagde voorbumper maken deze wijzigingen de S-MAX tot een opvallende verschijning op de weg. De Titanium modellen beschikken bovendien over LED dagrijverlichting in de voorbumper. Van opzij is de nieuwe S-MAX direct herkenbaar vanwege de chroomafwerking rondom de zijruiten, die de sportieve lijnen verder versterkt.

Ford S-MAX (2006 - 2015)

Ook aan de achterkant is de nieuwe S-MAX sterk veranderd. De achterklep is meer geprononceerd, de bumper verlaagd en de nieuwe LED-achterlichten lopen aanzienlijk door in de zijpanelen, waardoor de auto sportiever oogt. Verder onderscheidt het nieuwe model zich door een horizontale chromen balk tussen de LED-achterlichten waarop het opvallende S-MAX-logo is aangebracht.

De Ford Galaxy is eveneens voorzien van een vernieuwde voorkant die, samen met nog enkele detailveranderingen, het karakter van luxe zevenzits people mover bevestigt. De gewelfde motorkap versterkt, in combinatie met de nieuwe grille – met een geprononceerder trapeziumvormige ondergedeelte met chromen sierlijsten en vernieuwde mistlampen – het vooraanzicht van deze grote Ford. De Ghia en de Titanium onderscheiden zich van de Trend door de chromen afwerking in de bovengrille.

Ford S-MAX (2006 - 2015)

Op het dak zijn opvallende zilverkleurige rails aangebracht en de vernieuwde achterkant is voorzien van opvallende LED-achterlichten. De Ghia en de Titanium zijn daarnaast nog uitgerust met chromen details op de stootstrips en de portiergrepen.

Beide modellen zijn voor de tweede, en indien aanwezig, de derde stoelrij standaard uitgerust met het FoldFlatSystem. De S-MAX Titanium is uitgerust met een nieuwe, multifunctionele hemelconsole met veel opbergruimte, een zonnebrilhouder en kinderobservatiespiegel. De S-MAX Titanium is tevens uitgerust met een fraai LED interieurverlichtingssysteem.

Ford S-MAX (2006 - 2015)

De S-MAX en Galaxy zijn de eerste Ford modellen die zijn uitgerust met de gloednieuwe 2.0-liter Ford EcoBoost SCTi-motor. De lichtgewicht 2.0-liter EcoBoost SCTi bestaat volledig uit aluminium en heeft een ultramodern hogedruk inspuitsysteem, een turbocharger met lage inertie en een dubbele bovenliggende nokkenas met onafhankelijke variabele kleptiming.

De 2.0-liter EcoBoost SCTi-motor heeft een maximumvermogen van 203 pk (149kW) bij 5500 tpm, en een maximumkoppel van 300 Nm bij een breed bereik van 1750-4500 tpm. Uitgerust met deze nieuwe motor bereikt de S-MAX een acceleratie van 0-100 km/u in 8,5 seconde (voor de Galaxy 8,8 seconde) en een topsnelheid van 221 km/u - 217 km/u voor de Galaxy.

Ford S-MAX (2006 - 2015)

Vergeleken met de 161 pk sterke 2.3-liter motor met 6-traps automaat uit de huidige S-MAX en Galaxy, zijn de CO2-emissies met 19 procent verlaagd tot 189 g/km, en dat terwijl de nieuwe 2.0-liter SCTi-motor meer dan 25 procent meer vermogen levert. Dit vertaalt zich naar een gecombineerd brandstofverbruik van 6,4 liter/100 km en voor stadsverkeer 8,1 liter/100 km.

Ook de dieselmotoren van de nieuwe S-MAX en Galaxy zijn aanzienlijk verbeterd. De 2.0-liter Ford Duratorq TDCi-motorenreeks voldoet nu aan de Euro V-norm en is nu leverbaar in drie vermogensniveaus: 115, 140 en 163 pk (85, 103 en 120 kW). De PowerShift-transmissie met dubbele natte koppeling wordt standaard geleverd bij de nieuwe EcoBoost SCTi-motor en is optioneel verkrijgbaar voor de 140 en 163 pk sterke 2.0-liter Duratorq TDCi motoren.

Ford S-MAX (2006 - 2015)

De nieuwe S-MAX en Galaxy zijn als eerste modellen van Ford Europa uitgerust met BLIS (Blind Spot Information System). Dit radarsysteem waarschuwt voor de aanwezigheid van voertuigen in de dode hoek. Een andere voorziening is de nieuwe ASLD (Adjustable Speed Limiter Device). Dit systeem helpt voorkomen dat gebruikers ingestelde snelheidslimieten per ongeluk overschrijden.

Technologieën van Ford die reeds leverbaar waren op andere modellen van Ford, zijn nu voor het eerst beschikbaar voor de S-MAX en de Galaxy. Dit zijn bijvoorbeeld de achteruitkijkcamera, het Keyless System en EasyFuel, het bekroonde doploze tanksysteem.

Ford S-MAX (2006 - 2015)

Meer details over de nieuwe Ford S-MAX en Ford Galaxy zullen kort voor de introductie begin 2010 bekend worden gemaakt.