7 augustus 2008
Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI

Volkswagen toont Golf VI

7 augustus 2008 | Volkswagen onthult de nieuwe Golf. Het nieuwe model is op alle fronten verbeterd. De nieuwe Golf wordt in oktober geïntroduceerd op de Europese markt. Daarna volgen Afrika, Azië, Australië en Noord-Amerika.

Alle beeldbepalende elementen van de carrosserie zijn opnieuw ontworpen. "We hebben de kenmerkende stijlelementen van de Golf in een nieuwe mal gegoten", zegt Walter de'Silva. Het Italiaanse hoofd van de designafdeling van Volkswagen vervolgt: "De Golf wordt wereldwijd gezien als een icoon. Het ontwerp en de vorm zijn dan ook absoluut helder en uniek". Tegelijkertijd is de zesde Golf sportiever en heeft de auto een gedistingeerder voorkomen dan zijn voorvaderen. De'Silva: "Het model is uitgesprokener vormgegeven en ruimtelijker dan zijn voorganger, met heldere lijnen en randen, en subtiel geproportioneerde vlakken en uitsparingen".

Volkswagen Golf VI

Hoeveel de nieuwe Golf is veranderd, wordt duidelijk als de zesde generatie met de vijfde generatie Golf wordt vergeleken. Het team, aangevoerd door De'Silva en Bischoff, heeft het 'essentiële DNA' van het model uitgekristalliseerd. Karakteristieke kenmerken zijn onder meer de strakke neus van de eerste generatie en de in de vierde generatie geperfectioneerde vormgeving van de C-stijl. Het dak rust nu – net als dat van de nieuwe Scirocco – op stevige 'schouders'. Verantwoordelijk hiervoor is een prominente, gebogen lijn – als een tot de laatste vezel getrainde spierbundel – die de nieuwe Golf van opzij gezien een krachtige gespierde, sportieve uitstraling geeft.

De kwaliteit van de auto komt ook tot uiting in het nieuw ontworpen interieur. De vormgeving en aanwezigheid van materialen en details als geborsteld chromen accenten en ronde instrumenten, afgeleid van de Passat CC, moeten de indruk wekken van een auto uit een hoger segment. Daarbij zijn alle instrumenten eenvoudiger te bedienen. Dit geldt onder meer voor de bediening van het automatische klimaatbeheersingsysteem Climatronic – voor het eerst toegepast in de Passat CC – en ook de knoppen van de elektrisch bedienbare ruiten, die verder naar voren in de deur zijn geplaatst.

Volkswagen Golf VI

De nieuwe Golf is volgens VW bijzonder stil. Een speciale geluiddempende film in de voorruit beperkt de rijgeluiden, net als de nieuw ontworpen portier- en raamrubbers. De opnieuw vormgegeven buitenspiegels leveren ook een aanzienlijke bijdrage aan de afname van het windgeruis. Verder is het motorcompartiment beter akoestisch afgesloten van het passagierscompartiment. Banden die weinig rolgeluid produceren en nieuwe motorlagers zorgen tot slot ook voor de nodige geluidsreductie.

De geplande motorvermogens lopen van 66 kW/90 pk tot 125 kW/170 pk. Bij de marktintroductie levert Volkswagen de Golf met keus uit twee 2.0 liter TDI motoren, met een vermogen van 81 kW/110 pk en 103 kW/140 pk. De nieuwe TDI motoren zijn standaard uitgerust met een dieselroetfilter (DRF). Het gemiddelde verbruik van de 110 pk versie bedraagt 4,5 liter/100 km (119 g CO2/km), 0,6 liter minder dan voorheen. De 140 pk versie verbruikt 4,9 liter/100 km (129 g CO2/km), ook een verlaging van 0,6 liter.

Volkswagen Golf VI

Bij de introductie is er keuze uit vier benzinemotoren, met vermogens van 59 kW/80 pk, 75 kW/102 pk, 90 kW/122 pk en 118 kW/160 pk. De TSI motoren met 122 pk en meer zijn voorzien een compressor en/of turbo. Per honderd kilometer verbruikt de 80 pk motor 6,4 liter (149 g CO2/km), 0,5 liter minder dan zijn voorganger. De Golf 1.4 TSI met 122 pk verbruikt 6,2 liter/100 km (144 g CO2/km), een verlaging van 0,1 liter. De sterkste 1.4 TSI met 160 pk noteert een waarde van 6,3 liter/100 km. Dat is 1,6 liter minder dan de 150 pk sterke FSI motor, die niet langer geleverd wordt.

Met uitzondering van de minst sterke varianten, kunnen alle benzine- en dieselmotoren gekoppeld worden aan Volkswagens transmissie met dubbele koppeling (DSG). Afhankelijk van het motorkoppel gaat het om de DSG-versnellingsbak met zes of zeven versnellingen. In de Golf vervangt de efficiënte DSG-transmissie de klassieke automaat met koppelomvormer. Hoe efficiënt de combinatie van TSI en DSG is, blijkt uit het gemiddelde brandstofverbruik van de 1.4 TSI met 160 pk en zeventraps-DSG: 6,0 liter/100 km (139 g CO2/km). Dit duo vervangt de 2.0 FSI met 150 pk en automatische zestrapstransmissie, die gemiddeld 8,3 liter/100 km verbruikt. Dat komt neer op een besparing van 2,3 liter/100 km ofwel 28 procent.