8 oktober 2007
 

BMW 3-Serie (2005 - 2012)

BMW M3 nu ook als sedan

8 oktober 2007 | Dertien jaar na de introductie van de eerste BMW M3 Sedan introduceert BMW M GmbH de tweede generatie. Hiermee krijgt de BMW M3 Coupé gezelschap van een vierdeurs variant.

De nieuwe BMW M3 Sedan is uitgerust met dezelfde techniek als de BMW M3 Coupé. Tegelijkertijd is de BMW M3 Sedan als model ook volledig nieuw ontwikkeld, met diverse details die kenmerkend zijn voor een BMW met het M-label. Daarbij is ook deze sedan in de beste traditie van BMW M GmbH ontwikkeld om technieken uit de wereld van de autosport beschikbaar te maken voor de openbare weg. Zo accelereert de nieuwe M3 van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch wordt begrensd op 250 km/u.

BMW 3-Serie (2005 - 2012)

Waar de vorige generatie van de BMW M3 Sedan werd ontwikkeld op basis van de BMW 3 Serie Sedan, daar verschilt het nieuwe model zowel uiterlijk als onderhuids fundamenteel van de reguliere sedan. Behalve een uniek design en componenten voor de aandrijflijn en het onderstel hadden de technici van BMW M vooral het verbeteren van de vermogen/gewicht verhouding als belangrijke prioriteit. Mede door het consequente gebruik van lichtgewicht componenten bedraagt de gewicht/vermogen verhouding van de nieuwe BMW M3 Sedan 3,8 kilo per pk; een verbetering van 20% ten opzichte van zijn voorganger.

Afgezien van de dragende constructie werden alleen de portieren, het dak, de kofferdeksel, ramen en de achterlichtunits overgenomen van de BMW 3 Serie Sedan. Het aantal componenten dat voor de BMW M3 Sedan nieuw werd ontwikkeld is dan ook bijna even groot als bij de M3 Coupé.

BMW 3-Serie (2005 - 2012)

Na ruim vijftien jaar heeft de zes-in-lijn motor van de vorige generaties van de BMW M3 plaatsgemaakt voor een nieuwe krachtbron. Beide modelvarianten van de nieuwe BMW M3 beschikken voor het eerst over een V8, met tal van componenten die genen van de achtcilinder BMW Sauber F1 in zich dragen. Het vermogen van de 3.999 cc metende V8 bedraagt 309 kW/420 pk, met een maximum koppel van 400 Nm dat beschikbaar is bij 3.900 toeren per minuut. Dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak met een compleet nieuwe eindoverbrenging naar de achterwielen geleid. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 12,4 l/100 km.

Voor de nieuwe BMW M3 werden het onderstel en de wielophanging compleet nieuw ontwikkeld. Daarbij verschilt de BMW M3 Sedan slechts in detail van de Coupé, met het oog op een optimale gewichtsverdeling voor de vierdeurs variant. Bij de ontwikkeling van het onderstel van de BMW M3 Sedan stonden niet alleen de overbrenging van het vermogen en de wegligging centraal, maar is ook gestreefd naar een zo laag mogelijk gewicht. Mede daarom bestaat de nieuw ontwikkelde voorwielophanging vrijwel volledig uit aluminium. Daarmee werd een aanzienlijke gewichtsbesparing gecombineerd met een hogere mate van torsiestijfheid, een belangrijke voorwaarde voor dynamiek op de weg.

BMW 3-Serie (2005 - 2012)

Het remsysteem met de uit een speciale compound vervaardigde remschijven weegt minder dan bij de vorige generatie van de BMW M3 Sedan. Het remsysteem gaat schuil achter lichtmetalen M-design velgen, in het formaat 8,5 x 18 inch voor en 9,5 x 18 inch achter. Laagprofiel banden in het formaat 245/40 (voor) en 265/40 (achter) garanderen de juiste grip op elk wegoppervlak.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!