14 september 2005
Toyota RAV4 (2006 - 2013)

Toyota RAV4 (2006 - 2013)

Toyota presenteert derde generatie RAV4

14 september 2005 | De derde generatie van de Toyota RAV4 claimt de klanten aanzienlijk meer rijplezier, betere prestaties, geavanceerde technologie, meer interieurruimte en een flexibiliteit. Het geheel nieuwe design is robuust maar modern en heeft de stylingkenmerken van de vorige generaties behouden. De geheel nieuwe RAV4 zal in geheel Europa leverbaar zijn vanaf februari 2006.

De nieuwe Toyota RAV4 is 145 mm langer dan de huidige generatie met een aanzienlijk langere wielbasis (+70 mm). Dat levert een belangrijke bijdrage aan het comfort voor de inzittenden omdat de afstand tussen de heuppunten van de inzittenden voor en achter met 55 mm vergroot is. De breedte is ook toegenomen (met 80 mm) en de toegenomen schouderruimte maakte het mogelijk de voorstoelen wat verder uit elkaar te plaatsen, hetgeen eveneens een bijdrage levert aan het verhogen van het comfort. De hoogte bleef lager dan die van veel van zijn concurrenten. Ondanks de langere wielbasis is de draaicirkel verkleind tot 10,2 meter. De aerodynamische eigenschappen van de nieuwe RAV4 komen duidelijk tot uiting in de lage luchtweerstandscoefficient (Cw 0,31), de laagste in dit segment. De vloeiende manier waarop de lucht rond de auto geleid wordt, levert een belangrijke bijdrage aan een lager brandstofverbruik, minder windgeruis bij hoge snelheden en een betere stabiliteit.

De praktische bruikbaarheid en veelzijdigheid komt het best tot uitdrukking in het Toyota EasyFlat-systeem. Met behulp van een enkele hendel die via de achterklep gemakkelijk bereikbaar is, kan de achterbank worden neergeklapt, zodat er een vlakke laadvloer ontstaat, zonder dat eerst de zitting moet worden opgeklapt of de hoofdsteunen moeten worden verwijderd. De achterbank kan ook gedeeltelijk (60/40) worden neergeklapt en de rugleuning van beide delen is afzonderlijk te verstellen. De achterbank is verder over een afstand van 165 mm in lengterichting te verstellen, waardoor het comfort voor de inzittenden achterin toeneemt.

Toyota RAV4 (2006 - 2013)

De nieuwe Toyota RAV4 is het meest recente model in het Toyota-modellenaanbod dat met de nieuwe 2,2 liter D-4D dieselmotor kan worden uitgerust, met een vermogen van 136 pk (100 kW) of 177 pk (130 kW) Clean Power met D-CAT-technologie. Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. Uitgerust met de D-4D D-CAT Clean Power motor, die een koppel levert van 400 Nm, heeft de RAV4 een topsnelheid van 200 km/h en accelereert hij van 0 100 km/h in 9,3 s. Ondanks deze prestaties en acceleratie blijft de RAV4 een van de zuinigste auto's in dit segment, met een gecombineerd brandstofverbruik van 7,2 l/100 km (volgens EEC-norm). De 136 pk versie combineert een lager brandstofverbruik met een topsnelheid van 180 km/h en een acceleratie van 0 100 km/h in 10,5 s. Het brandstofverbruik voor de gecombineerde cyclus is 6,7 l/100 km (volgens EEC-norm). Beide motoren voldoen aan de Euro IV-emissienormen en de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power Motor is uitgerust met het unieke D-CAT emissiereductiesysteem van Toyota dat de uitstoot van roet en NOx gelijktijdig reduceert, waardoor de motor de schoonste productiediesel in het segment is.

Tevens is de nieuwe RAV4 leverbaar met een 2,0 liter VVT-i benzinemotor, die een vermogen levert van 152 pk (112 kW) en die kan worden geleverd in combinatie met een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen of een automatische transmissie met vier versnellingen. De topsnelheid bedraagt 185 km/h (AT 175 km/h), de acceleratie van 0 100 km/h kost 10,6 s (AT 12,0 s). Het gecombineerde brandstofverbruik (handgeschakeld) is 8,8 l/100 km (AT 9,1 l/100 km, volgens EEC-norm).

Het VSC+ is in dit segment een wereldprimeur. In de meeste auto's met ABS, Traction Control, Vehicle Stability Control en elektrische stuurbekrachtiging (EPS) werken deze systemen onafhankelijk van elkaar. Bij het VSC+ van Toyota worden deze functies geintegreerd met behulp van hogesnelheidscommunicatie via CAN-verbindingen en gekoppeld aan het Electronic 4WD Cooperative Control-systeem. Deze samenwerking resulteert in een real-time regeling op basis van de commando's van de bestuurder en het gedrag van de auto. Het systeem anticipeert op de mogelijkheid van onderstuur of overstuur en helpt de bestuurder door de juiste stuurbeweging gemakkelijker te maken en een onjuiste stuurbeweging te bemoeilijken. Verder zorgt de koppeling aan het Electronic 4WD Cooperative Control-systeem ervoor dat het VSC ook een rol kan spelen bij de verdeling van de aandrijfkracht. Een elektronisch 4WD-systeem controleert en regelt continu de verdeling van de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen.

Toyota RAV4 (2006 - 2013)

Andere standaard aanwezige regelsystemen zijn het HAC (Hill-start Assist Control), een systeem dat voorkomt dat de auto bij het wegrijden op een helling achteruit rijdt en het DAC (Down hill Assist Control) dat de bestuurder assisteert bij het afrijden van een steile helling door de wielsnelheid te regelen (alleen leverbaar in combinatie met automatische transmissie).