16 mei 2012
Toyota GT86

Toyota GT86

Toyota GT86 vanaf juli

16 mei 2012 | Toyota levert de GT86 voor prijzen die beginnen bij 39.990 euro. Hiervoor krijgt de koper een pure achterwielaandrijver met atmosferische boxermotor. Het rijplezier staat volledig centraal. De nieuwe Toyota GT86 is vanaf juli in Nederland, maar nu al te bestellen. De genoemde prijzen gelden per 1 juli 2012 en zijn inclusief de verhoogde BPM-aanpassingen van die datum. Vóór die datum zou de instapprijs komen op circa 38.500 euro.

Toyota levert de GT86 in twee uitvoeringen: GT86 Base en GT86. De meest complete versie GT86 is leverbaar met de keuze uit een handmatig te bedienen zesbak en een automaat met eveneens zes versnellingen en schakelflippers achter het stuur. Beide staan voor 41.690 euro in de prijslijst. Het verschil met de basisuitvoering is dat de GT86 is uitgerust met het Toyota Touch multimedia systeem met onder meer een 6.1-inch kleuren touchscreen, een radio-/cd-/mp3-speler en Bluetooth-technologie, 17-inch lichtmetalen velgen en een armsteun tussen de voorstoelen.

Toyota GT86

Aandrijflijn, onderstel, zitpositie, stuurgevoel, weggedrag, prestaties, uitrusting: de GT86 moest niet alleen een nieuw model worden, maar ook een waardige opvolger van zijn sportieve voorgangers zoals de AE86 en de 2000GT. Het sportstuurtje is het kleinste ooit in een Toyota. Met een omvang van slechts 365 mm. De bestuurder zit zeer laag in de auto en laat zijn voeten rusten op lichtmetalen pedalen. Die zijn zo geplaatst dat extreem sportief rijden mogelijk is. Ook de centraal in het instrumentarium geplaatste toerenteller laat er geen misverstand over bestaan dat de bestuurder in de sportiefste Toyota sinds tijden zit.

De atmosferische viercilinder 1.998 cc boxermotor van de Toyota GT86 brengt zijn maximale vermogen van 147 kW/200 pk bij 7.000 toeren per minuut via een handmatig te bedienen zesversnellingsbak of automaat over op de achterwielen. De boring en slag van de motor zijn hetzelfde en bedragen 86 mm. Het maximumkoppel van 205 Nm is beschikbaar tussen 6.400 en 6.600 toeren per minuut. In 7,6 seconden (automaat: 8,2 sec.) zit de GT86 vanuit stilstand op 100 km/uur. De remvertraging van 100 km/uur naar stilstand neemt minder dan 3 seconden in beslag. De topsnelheid ligt op 226 km/uur (automaat: 210 km/uur).

Toyota GT86

De boxermotor van de Toyota GT86 is het resultaat van een samenwerking met Subaru. Wel heeft Toyota de GT86 uitgebreid met zelf ontwikkelde D-4S-technologie. Daarmee is het de eerste boxermotor ter wereld met deze techniek. Al naar gelang het gewenste vermogen, vindt de inspuiting zowel in het inlaattraject als direct in de cilinder plaats. Feitelijk beschikt de Toyota GT86 hiermee over een direct én indirect injectiesysteem. Hierdoor, en door de hoge compressieverhouding van 12,5:1, is het vermogen over een groot toerenbereik beschikbaar.

De nieuwe Toyota GT86 heeft veruit het laagste zwaartepunt in zijn klasse. Dit mede dankzij de boxermotor die minder hoog is dan een gebruikelijke verbrandingsmotor en in het geval van de GT86 bovendien extreem laag boven het asfalt hang, slechts 460 mm. Dat is lager dan bijvoorbeeld een Porsche Cayman en Nissan GT-R. Voor nagenoeg geen fading en een betere bite tijdens het remmen, is de GT86 standaard uitgerust met geventileerde schijfremmen met hoge frictie remblokken.

Toyota GT86

De nieuwe Toyota GT86 zet een traditie van sportieve Toyota modellen voort die reeds midden jaren zestig begon met de Toyota Sports 800 en de 2000GT en een pauze kende toen de productie van de MR2 in september 2005 stopte. De nu geïntroduceerde Toyota GT86 compenseert dit.