5 januari 2012
Chevrolet Volt

Chevrolet Volt

Chevrolet modificeert Volt

5 januari 2012 | General Motors heeft verbeteringen aangekondigd voor de structuur en het koelsysteem van de Chevrolet Volt waardoor de kans op vlamvatten in de dagen of weken na een zwaar ongeval tot een minimum wordt beperkt. GM heeft voor het verder crashbestendig maken van de accu nauw samengewerkt met de National Highway Traffic Safety Administration.

NHTSA startte op 25 november 2011 een zogenaamde "Preliminary Evaluation" na een zware botsproef met de accu in het laboratorium die zes dagen later resulteerde in een spontane brand. De test werd uitgevoerd om een lek in het koelsysteem na te bootsen dat optrad na een botsproef met een auto in mei, waardoor drie weken later een brand ontstond.

Chevrolet Volt

"De Volt is altijd al een veilige auto geweest. Nu plegen wij extra inspanningen om onze klanten gerust te stellen in de dagen en weken na een zwaar ongeval", zei Mary Barra, GM senior vice president Global Product Development.

De modificaties zijn:

  • Verrsterking van een deel van de veiligheidsstructuur van de Volt om de batterij nog beter te beschermen in het geval van een zware aanrijding van opzij Een extra sensor in het reservoir van het koelsysteem van de accu om het temperatuurniveau te monitoren
  • Het aanbrengen van een ring bovenop het koelstofreservoir van de batterij om te zorgen dat er geen koelvloeistof overloopt.
Chevrolet Volt

"Deze verbeteringen en modificaties zijn bedoeld om de zorgen weg te nemen van zowel GM als het NHTSA", zei Barra. "Er zijn geen veranderingen aangebracht aan het batterijsysteem of aan de samenstelling van de cellen als een resultaat van deze acties. We hebben het accusysteem van de Volt gedurende 285.000 uur (gelijk aan 25 jaar) getest. We hebben er volledig vertrouwen in dat het cel-ontwerp behoort tot het veiligste dat op de markt is".

De verbeteringen die na uitgebreide analyses, tests en onderzoek door GM-ingenieurs zijn uitgevoerd, zijn een gevolg van de zware botsproef met een aanrijding van opzij met de Volt op 12 mei in Wisconsin waarbij de batterij van het testvoertuig enigszins werd ingedeukt. Dat leidde tot een lek waardoor zo'n 50 ml wegvloeide.

Chevrolet Volt

Als onderdeel van de testprocedure werd het gecrashte voertuig vervolgens onderworpen aan een zogenaamde 'rollover procedure test' om te worden gecontroleerd op lekkages. De langzame koprol zorgde voor een vloeistoflek binnenin de batterij. Die koelvloeistof kwam in contact met de elektronica van het batterijpakket toen het voertuig ondersteboven hing. Hierdoor ontstond drie weken na de test een brand.

Volt-klanten zullen individueel worden benaderd wanneer de modificaties voor hun auto beschikbaar zijn. De verbeteringen zullen met ingang van deze maand in het productieproces worden opgenomen wanneer de productie weer op gang komt. De modificaties en verbeteringen zullen op alle Volts worden toegepast, inclusief die al in Europa zijn verkocht.