1 december 2011
 

Volkswagen Cross Coupe

Volkswagen onthult Cross Coupe

1 december 2011 | Op de Tokyo Motor Show (3-11 december) viert de studie van de Volkswagen Cross Coupé zijn wereldpremière. Het is een compacte vijfdeurs SUV met plaats voor vier personen. De Cross Coupe wordt aangedreven door een een TSI-benzinemotor en twee elektromotoren wat samen vierwielaandrijving oplevert. De Cross Coupé maakt gebruik van Volkswagens nieuwe MQB-platform (Modularer Querbaukasten). Dit platform wordt later ook ingezet voor andere seriemodellen.

De Cross Coupé is 4,35 meter lang, 1,87 m breed en 1,52 m hoog. Daarmee past hij precies tussen de Golf en de Tiguan. Zijn wielbasis (2,63 m) is langer dan die van de Golf en de Tiguan. De lijnvoering van de Cross Coupé (Cw-waarde 0,329) laat zien in welke richting het Volkswagen-design evolueert.

Volkswagen Cross Coupe

Belangrijke kenmerken daarbij zijn de geprononceerde schouderlijn, het silhouet met coupéachtige daklijn en de nieuwe vormgeving van het front waarbij koplampen en grille naadloos in elkaar over gaan. Nieuwe details van het design zijn de in de horizontale lijnen van de grille geïntegreerde LED-dagrijverlichting en de vlakke achterlichtunits.

Het interieur van het studiemodel is uitgevoerd met vier individuele sportstoelen. Afhankelijk van de gekozen rijmodus (Sport, City of Offroad) wordt een specifieke inhoud op het display weergegeven. In Offroad modus is bijvoorbeeld een kompas zichtbaar. In de solide keuzehendel van de DSG-transmissie is de startknop voor de motoren geïntegreerd. De bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter (1.230 liter met neergeklapte achterstoelen). De achterzijde van de leuningen van de achterstoelen is bekleed met een zeer robuust materiaal.

Volkswagen Cross Coupe

De Cross Coupé heeft een hybride aandrijflijn. Onder de motorkap bevinden zich een TSI- benzinemotor met 150 pk/110 kW met een koppel van 210 Nm én een elektromotor met een vermogen van 55 pk/40 kW met een koppel van 180 Nm. De twee motoren drijven via een zeventraps DSG-transmissie individueel of samen de vooras aan. Achterin bevindt zich een tweede elektromotor (155 pk met 270 Nm) die de achteras kan aandrijven. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 266 pk/195 kW.

De lithium-ion batterij met een capaciteit van 9,8 kWh is ondergebracht in de 'tunnel' waar zich normaal de cardanas bevindt. Laden kan via het reguliere stroomnet, via de TSI-motor en via batterijregeneratie waarbij energie die bij het remmen vrijkomt wordt omgezet in elektriciteit.

Volkswagen Cross Coupe

Het is mogelijk om met de Cross Coupé uitsluitend gebruik te maken van elektrische aandrijving. De benodigde energie wordt geleverd door de lithium-ion batterij. De elektrische actieradius bedraagt 45 km. De TSI-motor wordt daarbij 'apart gezet' door een speciale koppeling. Zodra de accu's leeg raken, schakelt de TSI-motor automatisch weer in. In de hybride-modus ondersteunen de elektromotoren de TSI-benzinemotor bij het accelereren (boosteffect). In de Offroad-modus verzorgt de elektromotor achterin de aandrijving van de achterwielen. Daarnaast zijn er de City-modus, gericht op minimaal verbruik, en de Sport-modus voor maximale dynamiek. Deze modi zijn te selecteren via een draaiknop.

Het gemiddelde verbruik van het studiemodel, dat 784 kg weegt, bedraagt slechts 2,7 l/100 km ofwel: 1 op 37. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 62 g/km. De sprint van 0-100 km/h duurt desondanks 7,0 seconden en de topsnelheid bedraagt 201 km/h. In elektrische modus wordt de topsnelheid begrensd op 120 km/h.

Volkswagen Cross Coupe Volkswagen Cross Coupe Volkswagen Cross Coupe
 
Websitewww.volkswagen.nl
Deel via