Volvo XC60 (2008 - 2017)
Gemoedsrust
Volvo had een goede reden om de XC60 alleen te leveren met de sterkste benzinemotor die het in huis had. Alhoewel de XC60 de kleinste SUV (Sports Utility Vehicle) is die Volvo levert, blijft het in absolute zin een grote, hoge en zware auto. Bovendien is een belangrijk deel van de aantrekkingskracht van het rijden met een SUV het machtige gevoel. Een kleine motor zou de XC60 nauwelijks van de plek krijgen, laat staan de bestuurder een machtig gevoel geven.
Een dieselmotor levert van nature veel trekkracht en dus is dat de aangewezen krachtbron voor grote, zware voertuigen. Om evenveel trekkracht te leveren, moet een benzinemotor een enorme inhoud hebben en dat kost veel brandstof.
Sinds de introductie van de XC60 (eind 2008), hebben de technici van Volvo echter niet stilgezeten. Meer dan ooit tevoren werd gezocht naar manieren om het brandstofverbruik te verlagen. Een eerste resultaat daarvan is de introductie van een nieuwe 2.0 liter viercilinder motor. Deze "2.0T" levert dankzij de assistentie van een turbo veel vermogen (203 pk / 300 Nm), terwijl het verbruik relatief bescheiden zou zijn.
Om dit meer concreet te maken: de sprint van 0 naar 100 km/u kost 8,9 seconden en deze 1.610 kg wegende SUV gaat door naar een topsnelheid van 205 km/u.
Prestaties
Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk voldoet de "XC60 2.0T" ruimschoots aan de verwachtingen die mogen worden gesteld aan een auto als deze. De turbomotor levert verdienstelijke prestaties, zij het dat de overmacht van de T6 motor (die zo'n 100 pk en 100 Nm sterker is) uitblijft. Ook ontbreekt een spannend motorgeluid.
Daar staat tegenover dat de 2.0T een enorme rust geeft. De krachtbron doet z'n werk in stilte en de standaard gemonteerde zestraps "Powershift" automaat houdt het toerental bij voorkeur zeer laag. Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, komt de naald van de toerenteller zelden boven de 2.000 tpm!
Zelfs onder ideale omstandigheden en met een overwegend kalme rijstijl, blijkt het fabrieksverbruik lastig te realiseren. Een proefrit over voornamelijk provinciale wegen, leverde een testverbruik op van 1 op 9,4. Volvo is een stuk optimistischer en belooft een gemiddelde van 1 op 11,8 (CO2 uitstoot: 198 gram per kilometer).
Comfort
Alhoewel de prestaties met de 2.0T motor prima zijn, is de XC60 vooral een rustgevende auto. Dit is geen SUV die aanzet tot jakkeren over de linker rijstrook, maar juist een auto om rustig van te genieten op de rechter rijstrook. Dat is niet alleen te danken aan het karakter van de motor, maar ook aan de hele opzet van de auto.
De hoge zit geeft een goed overzicht over het verkeer en dat maakt het rijden minder vermoeiend. Bovendien bevindt de bestuurder zich in een fraai interieur dat alleen van een Scandinavische ontwerper afkomstig kan zijn. De XC60 combineert de degelijke, logische opzet van een Duits interieur met ontegenzeglijk Zweedse charme. Het interieur straalt tegelijkertijd eenvoud en schoonheid uit. Vooral het hier getoonde crème-witte leder staat de XC60 bijzonder goed.
Zoals bij bijna iedere Volvo, verdienen ook bij de XC60 de stoelen en het audiosysteem een speciale vermelding. De stoelen zitten voortreffelijk, het audiosysteem klinkt uitstekend (zelfs wanneer wordt gekozen voor de standaard-radio en niet het "Premium"-audiosysteem). Dit lijken misschien details, maar stoelen vormen het belangrijkste fysieke contact met een auto en de autoradio is voor menigeen het enige vermaak onderweg.
Veiligheid
Het gevoel van rust is ook te danken aan de wetenschap dat de XC60 een bijzonder veilige auto is. Denk daarbij niet alleen aan airbags en kreukelzones: veiligheid is op de eerste plaats te danken aan een goede wegligging. De XC60 is zeker geen opwindende of dynamische auto om te rijden. De XC60 daagt absoluut niet uit tot snel bochtenwerk en reageert dan ook onwillig op een dergelijke uitspatting. Wanneer de auto toch wordt geprovoceerd, reageert de XC60 veilig en voorspelbaar.
De "XC60 2.0T" is niet voorzien van vierwielaandrijving. De voorwielen kunnen het motorvermogen echter gemakkelijk verwerken. Bij gladheid voldoet de standaard aanwezige antislipregeling ruimschoots. Terreinrijden deed de XC60 toch al matig, dus het vervallen van vierwielaandrijving is geen onoverkomelijk verlies.
Afhankelijk van de uitvoering, beschikt de XC60 over een enorm aantal veiligheidsverhogende systemen. Een bekende daarvan is BLIS (Blind Spot Information System), dat met een camera de dode hoek van de buitenspiegels in de gaten houdt. Wanneer zich in de dode hoek een object bevindt, gaat een waarschuwingslampje in de spiegelhoek branden. Wordt dan toch van rijstrook gewisseld, klinkt een waarschuwingssignaal.
Een radar in de neus van de auto meet continu de afstand tot de voorligger. Wanneer die afstand in verhouding tot de eigen snelheid te klein wordt, dan klinkt een waarschuwing. Mocht die waarschuwing worden genegeerd, dan trapt de computer kortstondig op de rem om de schade te beperken. Bij snelheden tot 20 km/u zorgt "City Safety" er voor dat de XC60 geheel zelfstandig tot stilstand komt als zich een obstakel in het pad van de auto bevindt.
Conclusie
Sinds de introductie in 2008 was de Volvo XC60 leverbaar met diverse dieselmotoren, maar slechts één benzinemotor. Dankzij de komst van de "2.0T" is de XC60 nu ook leverbaar met een lichte benzinemotor. Voor wie weinig kilometers per jaar rijdt (35.000 en minder) is de XC60 daarmee een stuk voordeliger in aanschaf en gebruik geworden.
De prestaties van de tweeliter turbomotor zijn ruim voldoende. Het beloofde lage verbruik is in de praktijk echter lastig haalbaar. Wat is gebleven is de enorme gemoedsrust die de XC60 geeft. Dat is te danken aan de hoge zit, de hoge mate van comfort en het hoge veiligheidsniveau.
- Prima 2.0T motor
- Fijne stoele, subliem audiosysteem
- Innovatieve veiligheidsvoorzieningen
- Glad stuurwiel (houten rand)