Volvo V40 Cross Country
Cross countryclub
Een blik op de prijslijst kan de laatste vraag snel beantwoorden. Vierwielaandrijving is slechts een optie op de "Volvo V40 Cross Country". Bovendien is vierwielaandrijving alleen leverbaar op de allersterkste benzinemotor, de T5. De "XC40", zoals de Cross Country ook wel wordt genoemd, is dus vooral bedoeld als showauto.
En wat voor show! Mede dankzij het uiterlijk verkoopt de V40 beter dan Volvo in zijn stoutste dromen durfde te hopen. Het uiterlijk is te danken aan een bijzondere vinding: de voetgangersairbag. De wet dicteert dat er een bepaalde ruimte tussen de motor en de motorkap moet zitten om de klap bij een onverhoopte aanrijding met een voetganger op te vangen. Om het lijnenspel toch harmonieus te maken, zijn autofabrikanten tegenwoordig welhaast verplicht alle verhoudingen aan te passen.
Volvo zag echter een andere oplossing: dankzij een airbag aan de buitenkant van de auto kon de neus laag worden gehouden zonder voetgangers in gevaar te brengen. Het resultaat is een auto die lager, gestroomlijnder en toch ruimer is dan gemiddeld.
Uiterlijk vertoon
De "Cross Country" voegt daar een showelement aan toe met een avontuurlijke uitstraling. Zo zijn accenten die bij een gewone V40 zijn verchroomd, nu uitgevoerd in hoogglans zwart. De grille heeft een patroon dat is afgeleid van de klassieke P1800. Dakrails zijn standaard op de V40 XC. Om de hoogte van de auto te benadrukken, is de dagrijverlichting vertikaal geplaatst.
Naast dit uiterlijk vertoon biedt de V40 Cross Country ook zaken die de auto daadwerkelijk geschikt maken voor terreinrijden. Zo is de bodem beschermd en is de bodemvrijheid vergroot. De banden hebben hogere wangen ("zijkanten"), zodat de kans op beschadigingen aan de velgen kleiner wordt. Voor wie nooit de gebaande paden verlaat, biedt Volvo 19 inch velgen aan (de gewone V40 wordt met maximaal 18 inch geleverd).
Zoals eerder aangegeven, is alleen de razendsnelle "T5" leverbaar met vierwielaandrijving. In dat geval wordt de XC bovendien voorzien van afdaalhulp. Hiermee kan met een druk op de knop worden afgedaald met maximaal 10 km/u. De chauffeur hoeft alleen nog te sturen, de computer zorgt ervoor dat de auto veilig en zonder blokkerende wielen afdaalt. Voor het klimmen wordt de reactie op het gaspedaal minder direct, zodat de kans kleiner is dat de auto zichzelf ingraaft door te veel gas te geven.
Uitrusting
Het avontuurlijke karakter gaat niet ten koste van de binnenruimte of de uitrusting. De V40 kan worden geleverd in typisch Scandinavische materialen zoals ruw hout. De testauto is daarentegen voorzien van een glanzend witte middenconsole met enkele rode lijntjes. De bekleding is zwart met "blond" (gebroken wit) en dat geeft een bijzondere ambiance.
Zoals gebruikelijk bij Volvo zijn de stoelen van uitstekende kwaliteit. Tegen de traditie in valt de kwaliteit van het audiosysteem tegen. De klank van het standaard audiosysteem is rommeling en kunstmatig. Het optionele hoogwaardige audiosysteem biedt meer helderheid en een beter klankbeeld, maar kan niet in de schaduw staan van de systemen die Volvo in de vorige generatie van de V40/S40 bood.
Heel bijzonder is het digitale instrumentarium. In plaats van traditionele wijzers heeft de V40 slechts een groot display. Dit heeft als voordeel dat de bestuurder zelf kan bepalen hoe de klokken er uit zien. Zo is er een eco-stand waarin een verbruiksmeter en schakelinidcator prominent aanwezig zijn. In de sport-stand staan de snelheid en motortemperatuur centraal.
Alle veiligheidsvoorzieningen die Volvo in huis heeft, zijn beschikbaar op de V40 Cross Country. Veiligheid is niet alleen voorbehouden aan de topmodellen. Zo remt de V40 indien nodig zelf voor obstakels, wordt de bestuurder gewaarschuwd voor objecten in de dode hoek van de binnenspiegel en kan de auto zelf stuurcorrecties uitvoeren wanneer de belijning op het wegdek onbedoeld wordt overschreden.
Benzine / diesel
De "V40 Cross Country" is leverbaar met bijna dezelfde motoren als de alledaagse V40. Alleen de "T3" benzinemotor is niet beschikbaar op de XC. De 180 pk / 240 Nm sterke "T4" is het instapmodel.
Deze krachtbron werd in een eerdere test met de V40 omschreven als een "echt feestnummer". Tijdens deze hernieuwde kennismaking in het nuchtere Holland bleef het feestje van weleer uit. De T4 voelde dit keer onwillig en de "PowerShift"-automaat hield te lang te lage versnellingen vast. Hierdoor liep het verbruik sterk op (7.4 liter per 100 km/u met een uiterst terughoudende rijstijl) en waren de motorgeluiden te nadrukkelijk hoorbaar.
De D2 diesel maakte een betere indruk. Deze lichtste dieselmotor waarmee de V40 kan worden uitgerust, heeft een uitstoot van 99 gram CO2 per kilometer. Voor zakelijke rijders betekent dat een bijtelling van 20%. Voor particuliere rijders betekent het een laag verbruik, zij het niet zo laag als de folder claimt. Volvo belooft een gemiddeld verbruik van 3.8 liter per 100 km. Het testverbruik bleef ondanks een uiterst kalme rijstijl steken op 4.5 liter per 100 km. Veel zuiniger dan dit zit er echt niet in.
De D2 diesel is goed voor 115 pk / 270 Nm en dat is voldoende. Verwacht echter niet de overmacht en het grootse gevoel dat de grotere motoren bieden. Vooral in de eerste twee versnellingen heeft de D2 merkbaar moeite om op gang te komen. Dan voelt de auto te zwaar voor deze lichte motor. Eenmaal op snelheid is de D2 aangenaam stil en zijn vlotte tussenacceleraties geen enkel probleem.
Weggedrag
Het iets hogere zwaartepunt en de banden met iets hogere wangen hebben nauwelijks tot geen invloed op de rijeigenschappen. Ook heeft het geen invloed op de rijervaring: de bestuurder heeft niet het idee hoger te zitten en heeft geen beter zicht op het verkeer. Daarvoor is het hoogteverschil te gering.
Net als de gewone V40 is de auto comfortabel wanneer dat moet en sportief wanneer het mag. De besturing is licht, maar geeft toch het nodige gevoel met de voorwielen. Ondanks het avontuurlijke uiterlijk voelt de Cross Country zich het beste thuis op de snelweg, waar moeiteloos lange afstanden worden afgelegd.
Conclusie
De nieuwe Volvo V40 is een waar verkoopsucces. Dat dankt de auto aan een uitgekiende combinatie van emotie en ratio. Wie de V40 met het verstand kiest, valt voor de slimme ergonomie, het hoge veiligheidsniveau en de bescheiden verbruikscijfers.
Wie met het gevoel kiest, wordt verleid door de hoge mate van comfort en het onderscheidende uiterlijk. Met de komst van de "Cross Country" komt daar niet de verwachte terreinwaardigheid bij. Een uitrusting zoals de grotere "XC70" biedt, zou de XC40 te kostbaar maken. De V40 Cross Country heeft wel een extra avontuurlijke uitstraling en daarmee onderscheidt de auto zich nog meer van de massa.
- Hoog veiligheidsniveau
- Onderscheidend uiterlijk
- Moderne, bruikbare techniek
- Onhandig grote draaicirkel
- D2 niet zo zuinig als beloofd
- Pas echt compleet met optie-pakketten