Volvo S80 (1998 - 2006)
Mensenvriend
De Volvo S80 is een lastige auto om te testen. De sterkste punten van deze auto zijn namelijk helemaal niet te testen! Althans, niet zonder de auto te beschadigen. Want op het gebied van veiligheid is Volvo nog altijd nummer één. Dit vlaggenschip kent een aantal vindingen die niet eerder in andere auto's te vinden waren. Meest opvallende daarvan is het opblaasbare gordijn dat de front- en sideairbags aanvult met een luchtzak langs de zijruiten. Zo wordt hoofdletsel bij aanrijdingen van de zijkant voorkomen.
In geval van een aanrijding van achteren wordt de gevreesde whiplash voorkomen door WHIPS (Whiplash Protection System). Dit systeem absorbeert de impact van een aanrijding door de hoofdsteun naar voren te laten bewegen en de rugleuning juist mee te laten geven. Samen met de haast eindeloze lijst van kooiconstructie, anti-doorglijbescherming, beschermde brandstoftank en wat dies meer zij is de Volvo S80 één van de veiligste auto's van dit moment.
De testrit begint op een regenachtige maandag met een ochtendspits vol ongelukken. Dat belooft een interessante testrit te worden. Misschien tref ik nog een spookrijder? Een afgevallen lading? Of wellicht een geschaarde caravan?
Rijden
Met parmantige lichtbundeltjes onder de buitenspiegels groet de S80 mij in het schemerdonker. Samen met de automatische inschakeling van het parkeerlicht en de interieurverlichting vormt dit de "approach" voorziening, die de bestuurder welkom heet. De auto weet welk van de drie meegeleverde afstandsbedieningen ik bij mij draag en kan daarom mijn stoel en spiegels alvast instellen.
Het starten van de motor van de S80 is vooral een kwestie van goed luisteren of op de toerenteller kijken. Zowel stationair als op de snelweg is de 2.9 liter zes cilinder nauwelijks hoorbaar. Bij accelereren is een niet meer dan een ingetogen grom uit het vooronder hoorbaar. De 204 paardenkrachten die de dwars geplaatste krachtbron levert, worden overgebracht op de voorwielen. Daarmee is de S80 de laatste Volvo die overschakelt op voorwielaandrijving.
In de praktijk is niet te merken of de auto voor- of achterwielaandrijving heeft. Mede dankzij de als extra gemonteerde 17" wielen bijt de auto zich gretig vast in iedere bocht. Overhellen is de S80 bij bochten en stevig remmen vreemd. Zelfs als STC (Stability en Traction Control) wordt uitgeschakeld, is de auto nauwelijks te verleiden tot wielspin of schuifpartijen.
Wie beheerst rijdt kan een gemiddeld verbruik van 1 op 11 halen, waarbij een serene rust in de S80 heerst. Meneer achterin kan Zen meditatie doen terwijl de S80 vlot tussen het overige verkeer door laveert. Ook bij de chauffeur heerst rust, want de prima schakelende viertraps automaat en cruisecontrol nemen een groot stuk werk uit handen. Op de drukke Nederlandse wegen blijkt cruisecontrol geen overbodige extra. Een groot deel van de testrit is met een constante snelheid afgelegd met als bijkomend voordeel geen kans op bonnen ("sorry agent, ik had niet in de gaten dat het zo hard ging").
De motor en overbrenging hebben zo weinig moeite met de 1.600 kg wegende koets dat het lijkt alsof iedere rit een lange afdaling is. Ook met een fluwelen rechtervoet voelt de automaat goed aan wat de de bestuurder wil.
Op binnenwegen kan dan met enige goede wil een verbruik van bijna 1 op 17 worden gerealiseerd. Inhalen kan razendsnel en moeiteloos; de 6 cilinder haalt even adem en watervlug gaat de bijna vijf meter lange kolos er vandoor. De automaat schakelt dan graag en vlot om zo snel mogelijk aan de wens van de meester tegemoet te komen.
Bij echte haast is de S80 ontaard snel, zonder ooit iets van zijn waardigheid te verliezen. Precies zoals Volvo en de doelgroep van de S80 het graag zien. Want het is juist het imago dat Mercedes en BMW aan hun bestuurders te danken hebben, dat mensen met veel aanzien doet uitkijken naar een meer sociaal geaccepteerd merk als Volvo.
Achterhoede
Een deel van de S80's zal worden gekocht door hoogwaardigheidsbekleders die nooit achter het stuur plaats zullen nemen. Zij hebben daar geen enkele reden toe, want achterin is het goed toeven. Meneer of mevrouw zit ruim en is van alle luxe voorzien. In de B-stijl bevindt zich een luchtrooster dat in verbinding staat met de klimaatcontrole voorin. Het systeem is links en rechts gescheiden zodat de passagier rechts-achter de instellingen deelt met de inzittende rechts-voor.
Als de auto enige tijd heeft stilgestaan zal de automatische klimaatregeling zo snel mogelijk de eerder ingestelde temperatuur proberen te herstellen. De haast vanzelfsprekend geworden rust is dan even zoek als met de subtiliteit van een luchtsluis in een supermarkt de gewenste temperatuur wordt bereikt.
Mocht de eigenaar van de S80 ooit zelf plaatsnemen achter het stuur, dan kan de chauffeur op voorhand aan zijn c.v. gaan werken. Want dan blijkt niet de president-directeur achterin een bevoorrecht mens, maar juist de bestuurder voorin. Volvo lijkt bij het ontwerp van de S80 ieder zintuig van de mens te hebben beschouwd en daar een auto omheen te hebben gemaakt. Van pollenfilter tot stoelverwarming en van zonwerend glas tot topklasse audioinstallatie. Neus, rug, ogen, oren, niets is vergeten. De stoelverwarming kent twee standen en weet al na 20 seconden een aangename temperatuur te bereiken. Precies zoals het hoort in een koude Zweedse winter.
De boordcomputer meldt behalve gemiddelde snelheid, verbruik en actuele actieradius ook eventuele gebreken aan de auto. Afhankelijk van de ernst van de situatie adviseert de boordcomputer de auto stil te zetten, langzaam naar de garage te rijden of het defect bij de eerstvolgende servicebeurt te melden.
Onder de ingenieus scharnierende achterklep bevindt zich een bagageruimte van 440 liter inhoud. Bij dit alles moet worden opgemerkt dat de meeste extra's worden geleverd in de vorm van pakketten waarmee iedere S80 op maat wordt gemaakt voor de eigenaar. Alle veiligheidsvoorzieningen, waaronder de airconditioning, zijn standaard. Mijn testauto was rijkelijk voorzien van extra's in de vorm van het "comfort", "premium" en "elegance" pakket. Dit maakt de auto zo maar even fl. 15.000,- duurder.
Conclusie
De Volvo S80 rijdt gemakkelijk, houdt rekening met het milieu bij productie en gebruik, en staat bovenaan als het gaat om veiligheid. De originele vormgeving, uitstekende rijeigenschappen en Volvo's ijzersterke reputatie op gebied van veiligheid verklaren waarom de verkoopcijfers van de S80 boven Volvo's eigen verwachting liggen.
Een dag lang voelde ik mij een bevoorrecht mens om met de S80 op stap te mogen zijn. Zoals de dag begon met "approach" verlichting, beschijnt "follow me home" nog éénmaal mijn pad als ik afscheid neem van de S80. De stropdas en het maatpak kunnen weer in de kast. Van directeur word ik weer gewoon redacteur. Het was een geslaagde kennismaking met de top-Volvo van nu en wat de gewone Volvo van later kan bieden.
- Veel luxe
- Prettig onderstel
- Vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen
- Lastig parkeren