Volkswagen Touran (2003 - 2010)
Rust, ruimte en regelmaat
Waar de ontwerpers waarschijnlijk de minste tijd aan hebben besteed is de vormgeving. Zowel het exterieur als het interieur tonen geen spoor van vernieuwing of creativiteit. De Touran straalt slechts degelijkheid en functionaliteit uit, en dat is misschien wel waar het allemaal om draait bij een dergelijk ruimtewonder. Toch kon de degelijkheid beter, want op een koude ochtend waren heel wat bijgeluiden hoorbaar. Bovendien brak de tussen de voorstoelen geplaatste armsteun af.
Bagageruimte
Gelukkig weet de auto de term "ruimtewonder" wel waar te maken. Dat begint met de bagageruimte. Alhoewel de Touran bedoeld is als zeven-zitter, wordt de auto standaard verkocht met vijf stoelen. In de standaard-uitvoering is de bagageruimte enorm. Wie met vijf personen op vakantie gaat hoeft niets thuis te laten! De kofferruimte is zelfs groter dan die van een Passat stationcar.
Wanneer wordt gekozen voor twee extra stoelen, wordt de laadvloer iets verhoogd en biedt de bagageruimte nog plek aan een flinke koffer. De achterstoelen laten zich eenvoudig opklappen, waarna de vertrouwde gigantische laadruimte terug is zij het nu zonder vlakke laadvloer. De extra stoelen verdwijnen namelijk niet in de vloer. De ruimte op de achterste achterstoelen is zoals die bij de meeste auto's in dit segment: zeer krap voor volwassenenm, maar bruikbaar voor kleine kinderen.
Achterbank
Een stapje verder naar voren is de standaard achterbank te vinden. De term "achterbank" is hier niet correct, want in feite is de Touran voorzien van drie losse achterstoelen. De beenruimte op deze "gewone" achterbank is een fractie beter dan gemiddeld. Ook deze achterstoelen laten zich eenvoudig opklappen of uitnemen.
Voorin
Voorin biedt de Touran veel ruimte, terwijl de auto vanaf de bestuurdersstoel niet het gevoel geeft een onmogelijk grote bus te rijden. Niet alleen de ruimte rondom de inzittenden is goed, ook het aantal bakjes en vakjes is riant. De deurbakken zijn zo groot dat de fabrikant hier zelfs bekerhouders in heeft geplaatst. Het dashboardkastje is klein, maar dat wordt goedgemaakt door een bergvak midden op het dashboard. In het dak is een compleet bergmeubel te vinden met drie grote bruikbare vakken.
Zoals gebruikelijk bij Volkswagen is het dashboard sober en strak vormgegeven. Alleen de rood/blauwe dashboardverlichting blijft een lust voor het oog. De hier gereden Trendline-uitvoering heeft weinig knoppen en hendels, maar is toch redelijk uitgerust met onder andere cruise-control, airconditioning, een boordcomputer en centrale portiervergrendeling.
Waar Volkswagen ook op een basisuitvoering nooit op bezuinigt is de veiligheid. En dat is één van de punten waar de Touran goed weet te overtuigen. Het gaat dan niet om airbags, kreukelzones of elektronische vangnetten. Vanaf de eerste bocht valt op dat de Touran rijdt als een gewone personenauto. Van de hoogte is niets te merken en dat geeft direct een vertrouwd gevoel.
Alleen bij snel genomen bochten is merkbaar dat de Touran een zware auto is, maar Volkswagen is er in geslaagd het nadeel van de hoge auto vrijwel geheel op te lossen! Dat geeft niet alleen rijplezier, het betekent in een noodgeval ook een goede wegligging. Een auto die het onheil weet te ontwijken is nog altijd een stuk veiliger dan een exemplaar die de klap goed kan opvangen.
Alhoewel Volkswagen's eigen Sharan ook al opviel door een bovengemiddeld goed weggedrag, is de Touran dankzij de compactere buitenmaten beduidend beter handelbaar in stadsverkeer.
FSI
Volkswagen voert al enige tijd zogenaamde "FSI" motoren in het programma. Dit systeem claimt dat een relatief kleine motor toch grootse prestaties levert, terwijl het brandstofverbruik bescheiden blijft. De testauto is voorzien van een 1.6-liter motor, wat voor een auto van deze omvang twijfelachtig klein is. Dankzij de FSI-techniek zijn de prestaties echter prima.
De Touran is met deze motor niet bijzonder snel of agressief, maar vooral sterk. Bij het optrekken is merkbaar dat de motor veel reserve heeft en wie niet beter weet denkt dat er minimaal een 2-liter krachtbron onder de motorkap ligt.
Op de snelweg blijft de motor mede dankzij de zesversnellingsbak laag in de toeren. Dat betekent niet alleen weinig motorgeluid, maar ook een aangenaam laag brandstofverbruik.
De enige adder onder het gras van deze FSI-techniek is dat de motor bij voorkeur dure benzine met een octaangehalte van 98 verbruikt (95 benzine mag ook, maar dan worden het lage verbruik en/of de goede prestaties niet gegarandeerd). Desondanks kwam de testauto dankzij de FSI-techniek en een kalme rijstijl nog eens 2 kilometer verder op een liter dan fabrieksopgave.
Conclusie
Volkswagen heeft de tijd genomen om met een middelgrote familiebus te komen, maar het resultaat is er naar. De Touran weet zich te onderscheiden door een gigantische bagageruimte, veel ruimte op de achterbank en een uitstekende wegligging. Een sterke, stille, zuinige en comfortabel rijdende FSI-motor maakt het pakket af.
Zoals altijd plakt Volkswagen een uiterst stevig prijskaartje op haar product. Voor hetzelfde bedrag als dit basismodel bieden andere merken mooiere, grotere, luxere en snellere MPV's. Maar toch weet de Touran op een heel eigen manier te overtuigen. De Duitse fabrikant maakt niet zomaar een auto die iedereen past, maar een auto die precies op maat is gesneden voor de Europese klant. De auto heeft een vertrouwd gevoel dat direct aanspreekt.
Het aantal Tourans op de weg bewijst dat dit concept aanspreekt en na een test luidt de conclusie dat er veel te zeggen is voor die keuze.
- Functioneel en degelijk
- Veel aandacht voor veiligheid
- Zeer ruim (vooral de kofferruimte)
- Forse prijs
- Niet vrij van kraakjes en rammetltjes
- Op geen enkel punt aanwijsbaar beter dan de concurrentie