Volkswagen Sharan
Gaan met die Sharan!
De testrit begint met enige verwarring. Is dit echt de vernieuwde Sharan? Hij lijkt als twee druppels water op de oude! Is dit misschien een grap ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van het model? Wil Volkswagen de oplettendheid van de redacteur testen?
Snel wordt de hulp van een expert van Volkswagen ingeroepen. Zij vertelt dat Volkswagen als doel had om de sterke punten van de Sharan nog sterker te maken. Met het uiterlijk was niets mis en dat is daarom, op nieuwe achterlichten na, niet aangepast. In plaats daarvan lag de nadruk op betere motoren, een hoger veiligheidsniveau en een moderner infotainment-systeem. Dat zijn immers de zaken die het succes bepalen bij een auto als deze.

Ruimte
De binnenruimte is ongemoeid gebleven. Zoals het hoort bij een gezinsauto, zijn de achterste zitrijen bereikbaar via een schuifdeur. Dat geeft een brede toegang en beperkt het risico op schade op krappe parkeerplaatsen.
Als vanouds biedt de Sharan, afhankelijk van de gekozen uitvoering, vijf of zeven zitplaatsen. De hoofd- en beenruimte op de tweede zitrij is heel behoorlijk; ook lange volwassenen zitten hier prima. De derde zitrij biedt beduidend minder ruimte, maar is zeker niet alleen voor kinderen bedoeld. De toegang tot de achterste zitrij is veel gemakkelijker dan bij soortgelijke auto's; ook daarom is de Sharan een volwaardige zevenzitter.
Met het oog op de Chinese markt is de Sharan er ook met twee "captain seats" achterin. Zo kunnen twee hoogwaardigheidsbekleders, in alle comfort en met heel veel beweegruimte, reizen.
Wanneer alle zitplaatsen in gebruik zijn, resteert 267 liter bagageruimte. Dat is vergelijkbaar met de kofferruimte van een compacte auto zoals de Volkswagen Polo. Door stoelen op de klappen neemt de kofferruimte toe, tot maximaal 2.430 liter. Dat is vergelijkbaar met een bestelbus.
Uitrusting
Voor modeljaar 2015 is het interieur op details aangepast. Zo zijn het stuurwiel en het instrumentarium geheel nieuw. Daarnaast zijn nieuwe stoffen en kleuren leverbaar. Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Sharan de uitstraling van een kinderkamer op wielen (grijs, krasvast en eenvoudig schoon te houden kunststof) of juist van een mobiele directiekamer (zwart, chromen accenten, notenhouten panelen).
De meest zichbare aanwinst is het nieuwe infotainment-systeem, dat middels Android Auto en Apple Car Play kan worden gekoppeld aan de smartphone van de bestuurder. Op het moment van schrijven is Android Auto alleen in Amerika beschikbaar. Apple Car Play kon daadwerkelijk getest worden en werkt perfect: aansluiten en klaar!
Veel belangrijker dan het vermaak onderweg, zijn de actieve veiligheidssystemen. Voortaan is de Sharan voorzien van een dodehoek-monitor (waarschuwing bij een object in de dodehoek van de buitenspiegel), adaptieve cruise-control (automatisch aanpassen aan de snelheid van het overige verkeer), "front assist" (automatisch remmen voor gevaar) en "multi-collision brake" (remmen na een ongeval om een tweede ongeval te voorkomen). De parkeerhulp kon al automatisch inparkeren en kan voortaan ook helpen bij het weer wegrijden uit een parkeerplek.
Een leuk weetje: de sensor die door al deze systemen wordt gebruikt is achter het logo in de grille verstopt. Alleen door te voelen is er daarom achter te komen of een Sharan radar heeft of niet. Een glad logo wijst op een radar, een logo met profiel wijst op een Sharan zonder deze optie.

Weggedrag
De besturing en het weggedrag zijn niet aangepast voor het nieuwe modeljaar. Als vanouds zit de bestuurder "hoog op de bok" als in een bestelbusje. Dat geeft een goed overzicht over het verkeer, maar het herinnert de bestuurder er ook aan dat dit geen gewone personenauto is.
De wegligging is juist wel vergelijkbaar met die van een doorsnee gezinsauto. Helaas geeft de besturing weinig gevoel. Wanneer de snelheid in de bochten gaandeweg wordt opgevoerd, blijkt echter dat de Sharan heel stabiel op de benen staat. Bovendien kan met een druk op de knop voor een comfortabel of juist voor een meer sportief karakter worden gekozen. In die laatste stand is overhellen deze hoge Volkswagen zo goed als vreemd!

Benzine
De grootste winst is onder de motorkap te vinden. Alle motoren zijn sterker en tegelijkertijd toch zuiniger geworden. Bovendien voldoen ze nu allemaal aan de Euro6-norm.
Voor deze test is eerst gereden met de 1.4 liter benzinemotor die goed is voor 150 pk / 250 Nm. Dat lijkt een verschil van slechts 10 Nm met de vorige generatie, maar volgens Volkswagen betreft het hier echt een nieuwe motor. Dat blijkt ook uit de CO2-uitstoot, die maar liefst 20 gram per kilometer lager ligt. Dat tikt aan!
De prestaties van de "1.4 TSI" zijn ruim voldoende. Nooit voelt dit instapmodel traag of ondergemotoriseerd. Wanneer dat nodig is, is zelfs de nodige reserve paraat om vlot te kunnen passeren of in te voegen. Wel valt op dat de motor een wat rauwe loop heeft, anno 2015 mag meer rust worden verwacht van een auto in dit segment. Het beloofde verbruik van 6.4 liter kon in de praktijk gemakkelijk worden gerealiseerd.

Diesel
Ook nieuw is een 2.0 liter dieselmotor. Deze levert net als de nieuwe benzinemotor 150 pk, maar een veel hoger koppel van 340 Nm. Daardoor presteert de "2.0 TDI" met meer gemak en dat geeft extra comfort. Toch bleek de nieuwe dieselmotor in de praktijk lastig te verleiden tot een laag verbruik. Het testverbruik bleef steken op 5.8 liter per 100 km, tegenover een fabrieksopgave van 5.0 liter per 100 km.
Voorheen leverde de sterkste dieselmotor op de prijslijst 170 pk. Dankzij de nodige aanpassingen levert de sterkste "2.0 TDI" voortaan 184 pk / 380 Nm. En dat is te merken! Vanaf het moment dat het koppelingspedaal wordt losgelaten, is voelbaar dat de krachtbron een enorme overmacht heeft. De bestuurder moet zelfs voorzichtig rijden om wielspin te voorkomen; op nat wegdek is de Sharan tot 60 km/u te verleiden tot wielspin bij tussensprints!
Op de buitenweg presteert deze sterkste dieselmotor uitstekend. Op de Duitse Autobahn voelt de Sharan zich helemaal thuis. Dankzij de nieuwe technieken worden lange afstanden met nog meer gemak afgelegd. Dus... gaan met die Sharan!

Conclusie
De Volkswagen Sharan is sinds 2010 op de markt en was daarom aan een verjongingskuur toe. Daarbij heeft Volkswagen goed gekeken naar het gebruik van de Sharan. Deze zevenzits gezinsauto is geen lifestyle auto of prestigeobject. Daarom is het uiterlijk grotendeels ongemoeid gelaten.
De Sharan wordt vooral gebruikt op lange afstanden en dan bij voorkeur door grote gezinnen. Daarom is het veiligheidsniveau verhoogd, zijn de motoren zuiniger geworden en is het infotainment-systeem gemoderniseerd. Een hernieuwde kennismaking met de Sharan leert dat de aanpassingen doen wat ze beloven: de Sharan 2015 is daarom een nog fijnere reisgenoot geworden.
- Moderne techniek
- Ruim en praktisch
- Prima rijeigenschappen
- Rauw geluid 1.4 TSI motor
- Schuifdeur valt onbedoeld dicht op helling