Het gemiddelde verbruik van de Polo BlueGT bedraagt 1:21,3 (CO2: 108 g/km), met de optionele DSG-transmissie daalt dat naar 1:22,2 (CO2: 105 g/km). Deze waarden zijn mede te danken aan BlueMotionTechnologies (start/stop, remenergie-regeneratie) en de nieuwe cilinderuitschakeling. Dit laatste systeem zorgt ervoor dat in het toerengebied van 1.250 - 4.000 t.p.m. en bij lage belasting (benodigd koppel: tussen 25 en 100 Nm) twee cilinders worden uitgeschakeld.

De nieuwe viercilinder 1.4 TSI-motor met cilinderuitschakeling is de topversie van Volkswagens gloednieuwe EA211-benzinemotorenreeks. Hij levert in de BlueGT 103 kW/140 pk. De topsnelheid van de Polo BlueGT bedraagt 210 km/uur. De sprint van 0 naar 100 km/uur duurt 7,9 seconden.
De Polo BlueGT valt op door zijn 17-inch lichtmetalen velgen, het verlaagde onderstel, de achterspoiler, de sideskirts, de achterbumper met diffuser, de mistlampen vóór en andere sportieve details. Vanbinnen: een met leder bekleed sportstuur, aluminium afwerkingsdetails en een multifunctionele display die informatie geeft over onder meer de cilinderuitschakeling.

De Polo BlueGT komt begin derde kwartaal van dit jaar op de markt. Prijzen worden in de aanloop naar de introductie bekendgemaakt.