Volkswagen Polo (2009 - 2017)
Grootse ideeën
De term "groots" heeft niets met omvang te maken. De Polo BlueGT is niet groter dan de gewone Polo. Groots duidt op een gevoel van overdaad en superioriteit. Volkswagen heeft de Polo BlueGT namelijk van een meer dan riante motor, een sportonderstel en een extra rijke uitrusting voorzien.
Uiterlijk
Om nog meer begeerte op te wekken is ook het uiterlijk aangepast. De BlueGT combineert het sportieve uiterlijk van de Polo GTI met de stroomlijn van de BlueMotion. Uniek voor de BlueGT is de grijs/blauwe kleur en die staat de auto goed.
Ook het interieur is een mengvorm van sportiviteit en luxe. Zo is de BlueGT voorzien van een sportstuur met afgeplatte onderkant. De stoelen hebben, behalve extra zijdelingse steun, een kenmerkende blauw/grijze bekleding. De BlueGT is standaard voorzien van het rijkste uitrustingsniveau. Alleen het navigatiesysteem en de xenon-verlichting waren opties op de testauto.
Dankzij de bijzondere aankleding en de luxe uitrusting weet de BlueGT te overtuigen als topmodel. Ook wie niets met VW of de Polo heeft, zal zich sterk aangetrokken voelen tot deze bijzondere uitvoering.
Rijeigenschappen
Als het gaat om rijeigenschappen is de BlueGT wederom sportiever dan een alledaagse Polo, maar niet zo uitgesproken als de GTI. De BlueGT staat op een sportonderstel, maar dat gaat niet ten koste van het comfort. Op die manier geeft de GT wel meer rijplezier, maar is een lange reis ook geen probleem.
Standaard staat de BlueGT op 17 inch velgen met brede banden. Deze hebben uitstekende grip op droog wegdek, maar hebben moeite om het motorvermogen op nat asfalt over te brengen.
Voor deze test zijn twee auto's gebruikt: een exemplaar met handgeschakelde versnellingsbak en een automaat. Alhoewel beide hetzelfde onderstel en dezelfde stuurbekrachtiging hebben, verschilden de twee testauto's sterk. De automaat stuurde zeer licht en gaf nauwelijks enige feedback. De handgeschakelde Polo stuurde juist lekker zwaar en liet de bestuurder precies weten wat er gaande was onder de voorwielen.
Prestaties
Het hart van de BlueGT is een 1.4 liter benzinemotor die 140 pk / 220 Nm levert. Daarmee is dit de sterkste Polo, na de GTI. De BlueGT is zonder enige twijfel een snelle auto, maar deze bijzondere Polo is nooit vermoeiend of opdringerig. Ook het geluidsniveau is onder alle omstandigheden uiterst beschaafd.
Het meest aantrekkelijke van de "1.4 TSI" is het gemak waarmee de prestaties worden neergezet. Juist dat is de onderscheidende factor van de BlueGT: een enorme vermogensreserve geeft een superieur, groots gevoel dat uniek is voor een kleine auto als deze. Het klinkt misschien vreemd: maar de sprint van 0 naar 100 km/u in 7.9 seconden wordt in alle rust uitgevoerd.
Automaat of handschakeld?
De manier waarop het vermogen wordt benut, hangt sterk af van de gekozen overbrenging. De handgeschakelde BlueGT leent zich vooral voor een ontspannen rijstijl. De standaard aanwezige schakelindicator suggereert om al bij lage snelheid een hoge versnelling te kiezen. Omdat de motor over een enorm toerenbereik volop trekkracht biedt, blijft die hoge versnelling vervolgens de rest van de rit ingelegd.
De "DSG"-versnellingsbak geeft de BlueGT juist een uitdagender karakter. Het geringste tikje op het gaspedaal is reden voor de automaat om terug te schakelen, waarna de Polo meer dan gretig tempo maakt.
Verbruik
Het beste is voor het laatste bewaard. Een kleine auto als de Volkswagen Polo wordt mede gekozen om de lage prijs en het lage verbruik. Ondanks de prima prestaties, is ook deze BlueGT opmerkelijk zuinig. De term "Blue" in "BlueGT" wijst erop dat deze bijzondere Polo alle brandstofbesparende voorzieningen van de "BlueMotion" deelt.
Daar bovenop biedt de BlueGT een unieke troef: wanneer de situatie dat toelaat, worden twee van de vier cilinders uitgeschakeld. Dit gaat geheel automatisch, de bestuurder heeft hier geen omkijken naar. Ook is het aan- of uitschakelen van de cilinders niet te voelen of te horen (het motorgeluid verandert niet).
Wel verschijnt in een display tussen de snelheidsmeter en toerenteller de melding "2 cilinder modus" om aan te geven dat slechts twee van de vier cilinders actief zijn. In de praktijk gebeurt dat vooral wanneer langere tijd op een constante snelheid wordt gereden. Het uitschakelen van twee cilinders kost een liter brandstof per 100 km minder.
Volkswagen belooft een gemiddeld verbruik van 4.5 liter per 100 km. Vanwege het meer dan gretige karakter van de DSG-versnellingsbak, lag het testverbruik met deze demo veel hoger (5.7 liter per 100 km). De handgeschakelde Polo leent zich beter voor een kalme rijstijl en daarom werd met die auto een gemiddelde van 4.8 liter per 100 km (op de boordcomputer) gerealiseerd. Dat is meer dan Volkswagen belooft, maar gezien de prestaties nog altijd een uitstekende waarde.
Conclusie
Na een snelle, een zuinige en een avontuurlijke Polo introduceert Volkswagen nu een grootse Polo. Dankzij een overbemeten motor, een bijzondere aankleding, een sportonderstel en een rijke uitrusting geeft de BlueGT het gevoel een auto uit een hoger segment te rijden. Het verbruik is dankzij de doordachte "1.4 TSI" motor met cilinderuitschakeling echter aangenaam laag.
De naam "GT" is daarom goed gekozen. Een GTI moet agressief en uitdagend zijn. Een GT daarentegen is bedoeld als luxe reisauto die met groot gemak lange afstanden aflegt. Binnen de grenzen van de Polo is de BlueGT de term "Gran Turismo" daarom absoluut waardig.
- Groots gevoel
- Slimme 1.4 TSI motor
- Prima rijeigenschappen
- Niet zo zuinig als beloofd