Publicatiedatum: 3 maart 2008
Volkswagen Passat (2005 - 2010)
Rij-impressie

Volkswagen Passat (2005 - 2010)

De mijne is veel schoner dan de jouwe

Rij-impressie - "De mijne is veel groter dan de jouwe, de keus van jou die zal je nog berouwen", zong een cabaretduo ooit spottend. De tijden zijn veranderd. De meest begeerlijke auto van de parkeerplaats is niet langer de grootste of de snelste. Domme kracht heeft plaatsgemaakt voor slim vermogen. Daarom is de Volkswagen Passat nu ook verkrijgbaar in extra zuinige "BlueMotion" uitvoering.

Het is dat een typeplaatje het verraadt, anders was er weinig zichtbaar geweest van het bijzondere karakter van deze Passat BlueMotion. De auto ziet er van binnen en van buiten net zo uit als iedere andere Passat.

Ook dit exemplaar is fors bemeten voor een auto in dit segment en biedt daarom volop ruimte. Zowel voor- als achterin is meer dan genoeg hoofd- en beenruimte beschikbaar. Zoals gebruikelijk bij een Volkswagen is het interieur sober maar smetteloos afgewerkt. Gezien de prijs is de uitrusting karig. Alleen met kostbare optiepakketten is de Passat te voorzien van alle gangbare luxe.

Volkswagen Passat (2005 - 2010)
Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Theorie

De aanpassingen die de BlueMotion zuiniger maken dan een gewone Passat, lijken minimaal. Zo zijn de lamellen in de grille gesloten en zorgt een plaat onder de auto voor een betere luchtstroom. De Passat BlueMotion is 15 mm verlaagd en staat op speciale eco-banden met lage rolweerstand. Er zijn geen gewichtsbesparende materialen toegepast.

De vertrouwde 1.9 liter viercilinder turbodieselmotor is door aanpassing van het motormanagement zuiniger gemaakt. Onder andere het stationaire toerental is iets verlaagd. Bij gas loslaten daalt het toerental nu eerder. Uiteraard is een roetfilter standaard.

De Passat BlueMotion heeft geen zes, maar slechts vijf versnellingen. Deze vijf versnellingen zijn echter zo gekozen dat de bestuurder haast vanzelf een laag toerental aanhoudt. Een schakelindicator geeft aan wat het beste moment is om te schakelen. De boordcomputer geeft zowel het huidige als het gemiddelde verbruik weer.

Praktijk

In de praktijk is weinig te merken van de bijzondere techniek onder de motorkap. En dat is precies de bedoeling van Volkswagen. BlueMotion moet een bijdrage leveren aan het milieu, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties of veiligheid.

De harde eco-banden gaan zeker niet ten koste van de veiligheid. Sterker nog: mede dankzij het verlaagde onderstel heeft de BlueMotion een sportiever weggedrag dan een gewone Passat! Het stugge onderstel zorgt voor goede communicatie met de bestuurder, de bochtsnelheden liggen daarom hoger dan met een alledaagse Passat.

Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Ook de prestaties van dit milieuvriendelijke model doen niet onder voor die van een gewone Passat. Dankzij de zeer lange vijfde versnelling ligt de topsnelheid zelfs iets hoger!

Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Verbruik

Volkswagen belooft een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 km (CO2 uitstoot: 136 gram per kilometer). Daarmee is het merk bijzonder voorzichtig, want in de praktijk is de auto veel zuiniger dan dat. Wanneer gewoon met de verkeersstroom mee wordt gereden, ligt het gemiddelde verbruik op zo'n 4,7 liter per 100 km.

Wie de rijstijl aanpast (kalm rijden, anticiperen op situaties, niet te veel remmen voor de bocht) kan uitkomen op een gemiddelde van 3,6 liter diesel per 100 km.

De Passat BlueMotion is even stil als een gewone Passat en leent zich daarom met name voor de lange afstand. Daar biedt de techniek nog een extra voordeel: op één tank haalt deze auto bijna 1.600 km.

Volkswagen Passat (2005 - 2010)
Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Stadsverkeer

Daarmee lijkt deze Passat zelfs zuiniger dan een milieu-icoon als de Toyota Prius. Maar dat verandert zodra de buitenweg wordt verruild voor de stad. Hier heeft de speciale techniek van de BlueMotion weinig effect. De Passat heeft geen stop/start systeem (automatisch in- en uitschakelen van de motor bij een verkeerslicht) en regenereert geen energie (energie van remmen en uitrollen omzetten in elektriciteit).

Wanneer alleen in de stad wordt gereden, laat de boordcomputer 10 liter per 100 km noteren. Dat is gelijk aan het verbruik van een gewone Passat. Dit is echter een bewuste keuze van Volkswagen. Door te kiezen voor eenvoudige aanpassingen, kan Volkswagen de BlueMotion techniek aanbieden zonder meerprijs!

Volkswagen Passat (2005 - 2010)

Conclusie

Volkswagen levert de Passat nu ook in extra zuinige "BlueMotion" uitvoering. De gebruikte techniek is relatief eenvoudig: een ander motormanagement, aangepaste versnellingsbakverhoudingen, een betere stroomlijn en banden met lage rolweerstand. Het effect is er niet minder om. Op de snelweg en op buitenwegen is het verbruik uitzonderlijk laag. Tegelijkertijd zijn de prestaties net zo goed als die van een gewone Passat.

Alleen in de stad behaalt de BlueMotion-techniek geen voordeel. Daar staat tegenover dat de Passat BlueMotion niet duurder is dan een gewone Passat. De Passat BlueMotion stuurt sportiever dan een gewone Passat en presteert minstens zo goed. Kortom: de Passat BlueMotion biedt louter voordelen. "De mijne is veel schoner dan de jouwe, de keus van jou die zal je nog berouwen".

plus
  • Degelijk gevoel
  • Zeer zuinig, prima prestaties
  • BlueMotion rijdt sportiever dan gewone Passat!
min
  • Karige basisuitrusting