Forum Toyota RAV4
Reacties van eigenaren
Ervaring met Toyota RAV4 2.5 hybrid: Ik ervaar een aantal problemen met onze nieuwe auto:
- vervelende knak in de ophanging voor. Dealer en importeur erkennen het geluid, maar hebben tot nu toe geen oplossing.
- Tikkend geluid (lijkt wel een relais) bij intrappen rempedaal, zeer irritant
- Problemen met multimedia systeem; wegvallen telefoonverbinding tijdens bellen, systeem blijft hangen bij opstarten, erg trage navi, spontaan wisselen van kaarten tijdens rijden, regelmatig melding van spookrijder (?!?)
- Het onderstel van onze auto lijkt erg "hard en stug" in vergelijking met testrit in zelfde RAV4
Zijn deze klachten bij andere berijders ook bekend? Verder zijn we zeer tevreden over de auto, maar deze problemen bederven het plezier aan onze auto behoorlijk.
Antwoord: De knak: ik heb (niet altijd) een knak/tik aan de voorkant als ik een drempel oprijd. Is dat wat je bedoelt of heb je een andere knak/tik?
Antwoord: Precies die knak zoals je hem beschrijft. Inmiddels heeft de importeur het probleem erkend maar gaat het niet oplossen, product specifiek geluid is de tekst. Ik heb van de dealer zelf vernomen dat de huidige versies een modificatie aan de voortrein hebben gehad om dit probleem op te lossen Voor mijn auto is deze ingreep denk ik te duur en dus met kluitje het riet in gestuurd, jammer en teleurstellend....
Antwoord: - ik herken de lichte tik bij remmen. Dat valt me alleen op als de auto zelf tot stilstand afremt achter een voorganger op de cruise control.
- navigatie is echt een zwak punt van Toyota, dat moet veel beter kunnen en past niet bij de kwaliteiten van de auto. Dit is mijn 4de Toyota en geloof me, het was eerder nog slechter.
- de knakkende en stugge vering herken ik niet.
Het niet verhelpen vind ik klant onvriendelijk, dat ben ik van Toyota echt niet gewend. Bij mijn Auris hebben ze zelfs een anticondens verwarming ingebouwd, omdat de vooruit heel soms besloeg binnen het doosje achter de spiegel, waarin zich sensors en camera's bevinden. Dan vielen functies uit en kreeg ik de melding om de vooruit te reinigen. Dit was geen update, maar werd uitgevoerd voor klanten die dit probleem meldden.
Antwoord: Rijd een Rav4 AWD hybride uit juni 2021 zelfde knak bij drempel rechts voor. Soms wel, soms niet. Ligt aan snelheid cq stijlheid drempel lijkt mij. Dus ook in de 2021 serie is het probleempje nog aanwezig.
Ervaring met Toyota RAV4 2.0 vvt: Prima SUV. Alleen met caravan flink op toeren houden. Let op de kogelhoogte bij aankoop. Bij dit nieuwe model zit hij ongeveer op 5 0cm (!) onbeladen hoogte hart kogel. Dit is echt te hoog en vraagt extra belading kofferbak en maximale kogeldruk om enigszins horizontaal te kunnen rijden. Lukt niet helemaal en combinatie rijdt bonkig. Klacht ligt bij Toyota en het lijkt erop dat zijn hier niets aan doen omdat er een goedkeuring is voor deze trekhaak. Zijn er wellicht nog meer eigenaars die dit als vervelend ervaren?
Antwoord: Ja dat is lastig, ik heb geen ervaring met caravans. Kogel hardafstand zit bij mijn Rav ook precies op 50cm hoogte. Is daar geen standaard voor?
Ik heb een soort omgekeerd probleem met de trekhaak, de hellinghoek is door de trekhaak constructie onder de auto afgenomen, waardoor ik eens de grond raakte bij achteruit een (gras)helling oprijden. Maar je zou zeggen dat voor het oplossen van jouw probleem, die naar bovenstaande arm waar de kogel op zit wel wat korter had gekund. wordt de constructie niet slechter van. Kun je de leverancier van die trekhaak niet benaderen. Als dat zo'n afneembaar deel is zoals bij mij, dan zou het me niet verbazen dat ze een lagere versie hebben van dat deel met de kogel. Ik meen met te herinneren dat het een trekhaak leverancier in Staphorst was.
Ervaring met Toyota RAV4: Rijdt prima. Met caravan flink op toeren houden. Jammer dat de trekhaak extreem hoog zit.
Ervaring met Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone: Fijne auto maar zit een hele vervelende tik bij intrappen rempedaal.
Zie exact dit geluid: https://youtu.be/oDXVv8KU_P0
Bedoel niet het hybride geluid maar de tik.
Dealer kan er niks aan doen
Ervaring met Toyota RAV4: Net een nieuwe RAV4 First Edition, 2.0 l, automaat gekocht. Is een mooie en prima auto, alleen de navigatie is te traag. En er zijn nog geen apps beschikbaar. Tijdens eerste lange rit naar Sauerland genoten van het comfort. En ook de flippers van de automaat werken goed. Gebruik ongeveer 13 km per liter, maar dat was over de eerste 1000 km. Vooral is deze auto heel veilig, met vele hulpsystemen en camera's. En natuurlijk hoog en ruim.
Antwoord: Bij mijn bi-tone awd eveneens matige navi. Staat standaard op 2D, als ik navi selecteer op 3D-rijrichting (mijn voorkeur) moet ik dat bij elke rit handmatig selecteren. Ergerlijk. Probleem dit zich bij het vorige model RAV NIET voor. Dealer kan niets, doet zich bij alle nieuwe RAV4's en Corolla's voor. Verder werkt navisysteem veel te traag.
Antwoord: Je kunt in de setup de navigatie op 3D zetten: deze blijft dan zo staan.
In het Home scherm echter staat hij dan nog fout maar na indrukken van de "Map"-knop links van het scherm staat het scherm wel in 3D.
Antwoord: Dit geprobeerd, werkt bij mijn RAV4 niet. Dealer zegt dat met de update van het kaartsysteem alles opgelost moet zijn. Eerst zien dan geloven.
Antwoord: Inderdaad, ik heb de 2e update geinstalleerd en rijrichting blijft wederom niet staan zoals ingesteld.
Antwoord: Dat klopt, het probleem zit niet in de update van de kaart (die ik inmiddels heb gehad), maar in de firmware van de navigatie. Hiervoor zou volgens de importeur inmiddels een update voorhanden zijn waarmee diverse bugs, waaronder vasthouden van noorden op de kaart opgelost zouden zijn. Ik krijg hopelijk bij de eerst volgende beurt deze firmware update en ben erg benieuwd of dan het probleem is verholpen.
Antwoord: Ik heb ook problemen met het Rav4 navigatiesysteem. Pijltje gaat zeer vaak langs de weg lopen. Ze hebben nieuw firmware erop gezet, probleem nog niet opgelost. Importeur Toyota doet er niets meer aan. Bedankt heren!
Antwoord: Ja, ik herken al die problemen met navigatie, de kaarten lopen ook hopeloos achter, zelf na een update. Het wordt tijd dat de update voor Apple Carplay/AndroidAuto komt, dan koppel ik mijn telefoon navigatie. Ik heb gehoord dat er een dergelijke update komt en mijn dealer heeft het bevestigd. Ik snap niet waarom die autoleveranciers nog geld steken in eigen navigatie systemen die altijd achterlopen, de eerste updates zijn gratis, maar daarna ook nog peperduur.
Ervaring met Toyota RAV4 Bi Tone AWD: Fijne ruime auto, rijdt erg comfortabel.
Klik bij rempedaal intrappen en kreuntje wanneer de auto tot stilstand komt. Ach, daar valt mee te leven. De acceleratie valt wat tegen. Rijden met een caravan van 1500 kg gaat prima en de kogelhoogte is bij ons precies goed.
Ervaring met onderhoud: Toyota Genuine Dash Cam is helaas niet leverbaar. Prima alternatief voorgesteld.