Toyota Prius
Toyota maakt specificaties nieuwe Prius bekend
De nieuwe Prius is de allereerste Toyota die op het modulaire Toyota New Global Architecture (TNGA) platform staat. Hierdoor ligt het zwaartepunt lager dan voorheen, wat samen met een verhoogde carrosseriestijfheid zorgt voor een verbeterde stabiliteit en rijdynamiek.
Met zijn 1,8-liter VVT-i Atkinson cycle benzinemotor (98 pk/72 kW) en elektromotor (72 pk/53 kW) is de nieuwe Prius gemiddeld 21% zuiniger dan zijn voorganger. Het gecombineerde systeemvermogen bedraagt 122 pk/90 kW. De nieuwe nikkel-metaal (NiMH) accu is kleiner en levert betere prestaties.
Ook de elektromotor, benzinemotor en regeleenheid zijn compacter en lichter. De regeleenheid reduceert energieverliezen met 20% en de benzinemotor kent bovendien aanzienlijk minder wrijvingsverliezen (ook 20%), onder meer door het gebruik van olie met een lage viscositeit. Dit alles draagt bij aan een zeer gunstig gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km (NEDC); de CO2-emissies beginnen bij 70 gr/km (cijfers onder voorbehoud van definitieve homologatie). Vanuit stilstand zit de Prius in 10,6 seconden op 100 km/uur. De topsnelheid bedraagt 180 km/uur.
De nieuwe Prius is langer (4,54 m), breder (1,76 m) en lager (1,47 m) dan zijn voorganger. En ondanks de lagere daklijn, is de hoofdruimte achterin juist toegenomen. Die wielbasis van 2,70 m bleef gelijk. De bagageruimte groeide daarentegen tot 502 liter. De nieuwe Prius kan nu ook een aanhangwagen trekken tot 725 kg. De Cw-waarde is verder verbeterd tot 0,24 (was 0,25).
De nieuwe Prius zet ook nieuwe stappen op het gebied van veiligheid met standaard Toyota Safety Sense, een uitgebreid pakket actieve veiligheidssystemen dat bestaat uit een Pre-Collision System (PSC), Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB), Road Sign Assist (RSA) en Adaptive Cruise Control (ACC) mét voetgangersdetectie.
