Toyota Prius (2016 - 2023)
Toyota test Prius op zonne-energie
Speciaal voor voertuigen ontwikkelde Sharp efficiënte zonnecellen met een rendement van 34 procent. Toyota heeft dit zonnepaneel op het dak, de motorkap, bagageklep en andere carrosseriedelen van de Prius Plug-in Hybrid gemonteerd. Het prototype is volledig geschikt voor de openbare weg.
Dankzij het nieuwe zonnepaneel produceert het zonnelaadsysteem van de Toyota Prius Plug-in Hybrid ongeveer 860 Watt vermogen (gemeten door Sharp). Dat is circa 4,8 keer meer vermogen dan een standaard Toyota Prius Plug-in Hybrid met Solar Roof. Behalve een krachtigere aandrijflijn kreeg het prototype ook een systeem dat het accupakket oplaadt als de Toyota Prius Plug-in Hybrid rijdt of geparkeerd is. Deze technologie vergroot de actieradius van geëlektrificeerde voertuigen en tegelijkertijd daalt het brandstofverbruik.
Toyota wil de Prius Plug-in Hybrid testen onder verschillende omstandigheden in Tokio en op andere locaties. De verkregen testresultaten over het vermogen en de laadsystemen gebruikt Toyota voor de ontwikkeling van een zonnelaadsysteem voor productieauto's. Toyota deelt een selectie van de testresultaten met NEDO en Sharp. De door NEDO gesponsorde PV-powered Vehicle Strategy Committee en andere belanghebbenden evalueren de CO2-afname, het gebruiksgemak, waaronder de laadfrequentie. Het doel is om een nieuwe markt voor zonnelaadsystemen te creëren die zich richt op de mobiliteitsbranche.
De testauto is voorzien van een zonnelaadsysteem dat uit diverse zonnecellen bestaat. Die hebben gezamenlijk een rendement van meer dan 34%. De vorm van het zonnelaadsysteem, kwaliteit, gebruikte materialen en andere factoren zijn volgens de prototypevereisten van Toyota opgesteld. Het zonnepaneel bestaat uit 0,03 mm dik folie. Dit maakt het mogelijk om het folie op rondingen en krappe ruimtes te plaatsen. Het folie is op het dak, de motorkap en bagageklep aangebracht. Het zonnelaadsysteem genereert in het prototype ongeveer 860 Watt vermogen.