Forum Toyota Prius (2009 - 2015)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik hen een Prius bj 2010, kraakjes en rammels, af en toe, en dan alleen maar als het koud is buiten, lager dan +5. Misschien geluk, ik weet het niet.
Ik vind dat voordelen (verbruik, geen wegenbelasting, 14% bijtelling) veel en veel meer opwegen tegen de zogenaamde minpunten.
Antwoord: Toyota moet zich diep schamen voor de kwaliteit van het interieur.
Eco en gewicht, het zal wel, maar zoals op diverse fora is verwoord:
het lijkt wel een patatbakje!
Ervaring met Toyota Prius 1.8: Prima auto. Versnellingsbak is extreem soepel, maar het gegier bij acceleren went nooit helemaal. Als Toyota hiernog een mooie oplossing voor vindt, wordt de volgende wederom een Toyota.
Ervaring met Toyota Prius 1.8HSD comfort: Waardeloos, enorm veel gezeur mee gehad, heeft wel een maand bij de dealer gestaan en was daarna nog niet goed, koop geen prius, hij voldoet alleen aan brandstofverbruik
Antwoord: Ook wij hebben veel gezeur met de Prius gehad. Na 50.000 km waren de koppelingsplaten al versleten en was de versnellingsbak aan revisie toe. Nee, nee voor ons geen Prius meer.
Antwoord: "De koppelingsplaten van de Prius zijn stuk, dus het is een slechte auto."
Grappig!
Tip: introduceer de CYF-regel in je leven... Check Your Facts.
Antwoord: Inderdaad niet Prius rijders. Check Your Facts!! De Prius heeft namelijk geen versnellingsbak! In geen enkele uitvoering. Allemaal automatische transmissie (CVT).
Antwoord: Inderdaad, duidelijk geen Prius-rijders en bovendien erg slecht geinformeerd. De Prius heeft geen koppelingsplaten en geen klassieke versnellingsbak. Dus kan het ook niet kapot zijn. Als je alleen reageert om te ouwezeuren, doe dat dan gefundeerd en zit niet te liegen.
Antwoord: Wat een onzin. Hebben deze schrijvers niets te doen? Prius is absoluut betrouwbaar. Heeft trouwens geen koppeling en handbak. Lees AutoWeek van 1 maand geleden, 100.000 km Prius GEEN slijtage waar te nemen, GEEN mankementen.
Antwoord: Inderdaad Prius heeft een CVT bak. Volgens mij zijn Toyota en Honda de meest betrouwbare merken dier er bestaan.
Antwoord: Dat is grappig. Want ik kom net terug uit de garage waar ze toch echt een nieuwe CVT (transmissie) hebben moeten inbouwen, omdat de mijne na nog geen 150.000 op de teller toch echt de geest had gegeven. Dat is overigens een aardig duur grapje, want ik was met inbouwen 3.967,94 euro kwijt. Heb de rekening voor me liggen en kan hem wel ergens publiceeren.
Overigens ben ik een heel tevreden prius rijder, tot dit mij overkwam, en hier ook geen garantie meer op was. Auto is net 5 jaar oud, en vindt dat dit niet mag voorkomen. Volgens mijn dealer zijn er nog geen revisie transmissie te krijgen, dus moest er een niuewe worden ingebouwd.
Antwoord: Toch een kleine aanvulling hierop. Vandaag werd ik door Toyota Nederland gebeld dat Toyota alsnog alle kosten op zich neemt. Dat vindt ik wel een geweldige service van Toyota. Zo blijf ik in elk geval een tevreden Prius rijder.
Klasse, netjes opgelost Toyota!
Antwoord: Ik heb een vrraag is de versnellingsbakolie van de E-CVT in die 150.000 km wel eens ververst/vervangen?
Antwoord: Een CVT geen koppeling? Hoe stopt de aandrijving bij een auto met CVT dan als je helemaal stopt? Tuurlijk heeft een CVT een koppeling, meestal een electrisch bediende poederkoppeling die door het motormanagementsysteem gestuurd word. Zelfs een scootertje met CVT heeft een koppeling.
Antwoord: De Prius heeft inderdaad geen koppeling. De CVT is dan ook geen klassieke versnellingsbak zoals ze door DAF zijn ontwikkeld zoveel jaren terug. De bak bestaat uit een planeten stelsel waarbij 2 elektrische motoren samen met de benzinemotor de aandrijfas aandrijven volgens een proces dat via een processor gestuurd wordt. Er zit geen enkel onderdeel in dat slipt, onverslijtbaar dus....
Antwoord: Schaap, je doet je naam eer aan. De CVT van een Prius heeft GEEN koppeling en GEEN platen zoals jij omschrijft. De aandrijflijn van de Prius bestaat uit een planetair tandwielstelsel dat stationair (motor draait, wielen niet) kan bereiken door een samenspel van dat tandwielstelsel. Er is NOOIT een mechanische ontkoppeling en dat is niet nodig ook. Onder normale omstandigheden zal een Prius nooit wegrijden en stoppen met de verbrandingsmotor aan. Hij kan het echter wel, een van de motorgenerators zorgen voor een tegenkoppel. Verdiep je in zaken voor je de grootst mogelijke 'ik heb wel eens aan een brommert gesleutert dus ik weet het allemaal wel' wijsheid de wereld in slamt. De Prius heeft GEEN traditionele koppeling.
Antwoord: De hybride uitvoeringen van Toyota en Lexus zijn allemaal voor zien van een E-CVT en werken allemaal volgens een planetair tandwielstelsel. Twee poelies en een metalen duwband zijn hierin niet te vinden. Het karakter van een CVT heeft deze wel. Als je veel gas geeft zal de motor gaan loeien, maar dat doet een DSG automaat ook, alleen gevarieerd in geluidsweergave is het verschil wat je kunt waarnemen. Ook onderdelen zoals koppelingsplaten, startmotor en bobine ontbreken. Kunnen dus ook niet stuk gaan wat er niet in zit. Ik ben van mening dat dit de beste automaat is. Deze kan niet slijten en gaat een autoleven lang mee bij normaal gebruik. Bijna alle autojournalisten zijn negatief over de CVT. Deze loeit en dat vinden ze maar niets. De voordelen van een CVT automaat komen nauwelijks ter spraken.
Conclusie: bijna alle autojournalisten kunnen niet rijden in een auto voorzien van een CVT. Het is gas erop en gas eraf, iets er tussenin kennen ze helaas niet. Zolang BMW niet overstapt op een CVT automaat zal het voor hen nooit iets worden. Het is meer dan een AAN / Uit stopcontact heren. Wie van de autojournalisten durft met mij deze uitdaging aan.
Ervaring met Toyota Prius Dynamic: Vanuit een Avensis Wagon diesel naar een Prius was wel even slikken. De ruimte in de Wagon was groots en we hebben de auto 7 jaar met heel Veel plezier gereden. Tot onze verbazing bleek de Prius veel stiller te zijn en leveren we geen beenruimte in. Ook de rijeijgenschappen zijn OK, maar erg op comfort en minder op sportief rijden gericht (ja, logisch). De bagageruimte is kleiner, maar nog altijd meer dan die van een kleine stationcar.
Zuinig rijden met de Prius doe je meteen, maar het vraagt oefening om het maximale eruit te halen. Dan is een verbruik van 1:30 op binnenwegen zeker haalbaar, ook zonder als een omaatje te rijden. We besparen meer dan 130 euro in de maand door een lager verbruik en geen wegenbelasting. De ecomode is sloom, normalmode prettiger. Scheelt ons weinig in brandstof. De Parkassist moet je wel even oefenen, maar dan is het ook een geweldig systeem.
Kortom, de nieuwe Prius is een aanrader!
Ervaring met verkoop: Gekocht bij Van Dolderen in Soest. Geweldig geholpen, goede service en een faire inruil. Geen gladde automafiozen, maar een kleinschalige garage die in Toyota is gespecialiseerd met aandacht voor de klant. Echt een aanrader!! Volkomen het tegenovergestelde van Louwman Amersfoort, waar ik na meer dan 15 jaar zeer ontevreden ben vertrokken. De aandacht daar lijkt meer naar fleetowners te gaan dan naar de particuliere Toyotarijder. Louwman is voor mij voorgoed passe.
Ervaring met onderhoud: Onderhoud bij Van Dolderen Soest. Niets op aan te merken. Vaklui.
Ervaring met Toyota Prius: Ik rijd nu in mijn 2e Prius. Totaal hebben we er 100.000 km mee gereden en geen van twee ook maar 1 rammeltje of storing gehad, We doen iedere 30000km een beurtje en dat was het dan.
vr gr Kasper uit Goor
Ervaring met Toyota Prius Comford: Een echte kanjer, soepele automaat en rijkelijk uitgerust.
Ervaring met Toyota Prius Executive: Interieur krasgevoelig.
In winterdag maakt motor tractor geluiden.
Blijkt ijsvorming op injectoren te zijn
Niet Toyota waardig
Na bijna twee jaar besloten de auto weer in te ruilen, aangezien de dealer zeer nonchalant op klachten reageert. Eerste en laatste Toyota. Jammer.
Antwoord: Gelukkig hebben wij betere ervaringen met de Prius. Na 5 jaar in een Touran TDI gestuurd te hebben was het tijd voor een andere lease auto. Uiteindelijk is dit de Prius geworden en na 1 jaar staat er al weer 45.000 km op. Probleemloos zonder enige storing. Van tractorgeluiden hebben we geen last. Alleen dat de auto heel stil is en dat maakt het soms lastig voor voetgangers en fietsers.
Antwoord: Het eerste verhaal is voor ons zeer herkenbaar. Wij hebben ook op koude dagen o.a. tractorgeluiden, een hoop gekraak en gerammel. Ook wij hebben besloten om de Prius na 1 jaar en 7 maanden weer in te ruilen. Gezien de wijze waarop Toyota met haar klanten omgaan (zowel de dealer als de importeur) wordt het voor ons ook echt geen Toyota meer.
Antwoord: ook een Audi zeker?
Antwoord: Domme reactie hoor, maar nee geen audi.
Antwoord: Wat een gekraak en gerammel dit in tegenstelling tot mij oude Prius van 2006 welke geheel kraak en rammelvrij was. Mijn dealer heeft echt zijn best gedaan om eea op te lossen, maar het is een kwaliteits probleem dat niet is op te lossen!
Jammer, ik WAS een echte Prius fan maar nu niet meer.
Antwoord: Wij hebben ook eerst een Prius 2 in de tech edition gehad uit 2006 en idd een hele fijne rammel/kraak vrije auto. Het motorvermogen en de zijwindgevoeligheid was wel minder van de Prius 2. Helaas is de kwaliteit van de Prius 3 stukken minder. Wij hebben hem dan ook weer ingeruild en krijgen onze nieuwe auto in januari 2012.
Antwoord: Zelf terugschakelen met een Prius? Maar de Prius heeft helemaal geen versnellingsbak? Heel knap!
Antwoord: U heeft gelijk! Eerst hadden wij een Prius II en nu een Prius III. De Prius II reed veel zuiniger en was zo stil als een zonnetje. Ook reed de Prius II veel sterker. Onze Prius III is zo zwak dat we bij veel wind terug moeten schakelen in zijn 4e versnelling. Nee, voor ons geen Prius III meer. Geef mij maar een Audi!
Antwoord: Audi spam van iemand die geen Prius bezit!
Nogmaals, technisch is de P3 goed, zuinig, snel, ruim interieur en een (redelijk) goede wegligging.
Het kwaliteit van het interieur doet echt afbreuk van alle plus punten van de P3.
Wanneer de dealers weer teruggekeerd zijn op aarde mbt inruil prijzen zal ik nogmaals serieus kijken naar een (rammel/kraak vrije) Lexus CT200h.
Antwoord: Onderhoud is jaarlijks of 15.000 km. Storingen heb je niet, dat klopt. Kraken en ramellen des te meer.
Hier een link voor een paar oplossingen: priuschat.com/forums/gen-iii-2010-prius-care-maintenance-troubleshooting/96791-fix-2010-2011-prius-rattles-99-cents-neat-version.html
Antwoord: 15000 of 1jaar dat klopt. Daarom zeg ik ook we doen het iedere 30000 km. En nog nooit problemen gehad de laatste 100.000 km. Kreeg zelf eens een leenauto van de garage mee die meer dan 10.000 km over de beurt was. Toen ik dit meldde was de reactie: dat maakt niet zoveel uit als er maar voldoende olie in zit.
Vandaar dat ik nu om de 30.000 km een grote beurt laat uitvoeren en sla de 15.000 over.
Antwoord: Heel veel plezier met je prius dan. De mijne is sinds deze week ingeruild en ik ben blij dat ik er vanaf ben. Wat een kl#te ding. Weet zeker dat die van jou ook rammelt als je op een bepaalde manier start met koude motor net zoals de mijne deed en de aurissen idem dito. De oplossing van de Toyota importeur om het inlaatspruitstuk te vervangen is helaas niet de oplossing. Het probleem zit veel dieper in de motor/cvt bak. Toyota weet dit inmiddels maar blijft stug de spruitstukken vervangen.
Antwoord: Helaas is het vervangen van de injectoren ook niet de oplossing. De Prius ratelt er nog even vrolijk op los na het vervangen ervan. Mijn Prius is inmiddels ingeruild voor een auto van een ander merk.
Groet.
Antwoord: Mijn dealer deelde mee dat niet alleen het inlaatspruitstuk moet worden vervangen, maar ook de injectoren. Het probleem is (weer volgens de dealer) dat er water achterblijft in het inlaatspruitstuk. Dit veroorzaakt een onregelmatige stationaire loop gedurende pakweg een minuut na de koude start. Ook lichten waarschuwingsmeldingen in het display op.
Ik heb dit fenomeen een keer meegemaakt, nadat ik de auto alleen heb gebruikt om hem uit de garage te rijden en enkele uren later er weer in. De motor kwam dus niet op temperatuur. Bijzonder vind ik dat Toyota voor dit probleem geen terugroepactie heeft georganiseerd. Het is gewoon try and error.
Ervaring met Toyota Prius: Kwaliteit interieur (kraken en rammelen) doet afbreuk tov de overige goede punten van de Prius