Toyota GR86
Toyota geeft specificaties GR86 vrij
Het exterieurdesign van de Toyota GR86 is een evolutie van dat van de GT86, inclusief verwijzingen naar de Toyota sportauto's van weleer, zoals de Toyota 2000GT en Toyota AE86 Corolla. Verschillende stijlkenmerken van andere GR-modellen zijn te zien, zoals de L-vormige LED-dagrijverlichting of de grille met rooster in G-motief. Bij het design is ook aandacht besteed aan de aerodynamica, waarbij de expertise van Toyota GAZOO Racing van pas kwam. De afmetingen van de GR86 zijn vrijwel gelijk aan die van de GT86. Wel is de GR86 10 mm lager en de wielbasis is 5 mm groter. De zitpositie van de bestuurder is 5 mm lager, wat samen met het lagere zwaartepunt bij zou dragen aan een intensere rijbeleving.

Net als bij de Toyota GT86 staat bij de nieuwe GR86 de boxermotor centraal. De motor vormt de basis voor de prestaties en draagt met onder meer zijn horizontaal geplaatste cilinders bij aan het lage zwaartepunt van de auto. De viercilinder met zestien kleppen en bovenliggende nokkenassen is qua bouwwijze gelijk aan het blok van de GT86, maar de motorinhoud is gestegen van 1.998 cm3 naar 2.387 cm3.
De compressieverhouding blijft met 12,5:1 hetzelfde. Het vermogen is met zo'n 17% toegenomen: van 147 kW / 200 pk naar 172 kW / 234 pk bij 7.000 t/min. Daardoor is de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u een seconde korter: 6,3 seconden (6,9 seconden met automaat). De topsnelheid van de GR86 ligt op 226 km/u voor de handgeschakelde versie en 216 km/u met automaat.
Ook het koppel is toegenomen en wordt bovendien eerder afgegeven. Bij 3.700 t/min is de volle 250 Nm beschikbaar, tegenover 205 Nm bij 6.600 toeren bij de GT86. De koppelafgifte is gelijk voor beide transmissies.
Om het extra vermogen van de Toyota GR86 volledig tot zijn recht te laten komen zijn onderstel en carrosserie aangepast met onder meer lichtere, sterkere materialen die zorgen voor extra stijfheid en tegelijkertijd een lager gewicht. Dat is onder meer bereikt door de toepassing van aluminium (dak, motorklep, spatborden voor) en verlijming van bepaalde delen. Ook zijn op strategische plaatsen verstevigingen doorgevoerd. Het resultaat is een 50% stijvere carrosserie, maar ook een lager zwaartepunt en een vrijwel ideale gewichtsverdeling van 53/47 voor/achter. De GR86 heeft ondanks het vergrote motorblok, een hogere veiligheidsuitrusting en versterkingen in de carrosserie een gewicht dat ongeveer 20 kilogram lager is dan zijn voorganger.
De Toyota GR86 is net als zijn voorganger uitgerust met een onafhankelijke MacPherson-ophanging voor en dubbele draagarmen achter. De afstelling is nu meer gefocust op responsiviteit en stabiliteit. Een Torsen limited-slip-differentieel zorgt voor grip. De karakteristiek van vering en demping is geoptimaliseerd voor een voorspelbaar rijgedrag, terwijl verschillende wijzigingen aan de bevestingspunten ook weer zorgen voor meer stijfheid. Deachterwielophanging is verstevigd om het toegenomen koppel beter aan te kunnen. Zo is de stabilisatorstang nu direct verbonden met het subframe, wat zorgt voor meer stabiliteit. De GR86 staat op 17-inch lichtmetalen wielen of op 18-inch lichtmetaal.
Met verschillende maatregelen is het gewicht van het motorblok verlaagd. De D-4S brandstofinjectie is aangepast voor een snellere reactie op het gas. De injectie is zowel direct als via poorten. De directe injectie heeft een koelend effect in de cilinders en maakt een hoge compressieverhouding mogelijk, terwijl de poortinjectie de efficientie verbetert bij deellast. De verbeterde koppelafgifte en acceleratie zijn mede te danken aan de herziene luchtinlaat, een nieuwe brandstofpomp en een kleinere waterpomp. Ook zijn een nieuwe oliekoeler en radiator toegepast voor meer koeling. Tot slot zorgt het uitlaatsysteem met een nieuwe middensectie voor een krachtiger uitlaatgeluid bijacceleratie, dat wordt versterkt door het Active Sound Control-systeem.

De handgeschakelde zesversnellingsbak en de automatische transmissie zijn herzien. Verschillende aanpassingen zorgen voor een lichter schakelende handbak. De versnellingshendel ligt dankzij een nieuwe vormgeving beter in de handen heeft kortere schakelwegen. Het prestatiepotentieel van de auto is ten volle te benutten in de Track-modus en de stabiliteitscontrole is bovendien uitschakelbaar. De automaat schakelt dankzij extra frictieplaten en een nieuwe, sterkere koppelomvormer eveneens soepeler. Schakelpaddles maken het mogelijk om alsnog zelf te schakelen. In Sport-modus bepaalt de automaat op basis van onder meer de gas- en reminput van de bestuurder de ideale versnelling.
De nieuwe elektronische stuurbekrachtiging heeft een verhouding van 13,5:1 en het stuurwiel maakt 2,5 omwentelingen van links tot rechts. Het resultaat is volgens Toyota een directe besturing en een verbeterde wendbaarheid. De stuurbekrachtigingsmotor is geпntegreerd in de stuurkolom, wat zowel gewicht als ruimte spaart. Voor en achter zijn geventileerde remschijven gemonteerd met een diameter van respectievelijk 294 en 290 mm. Alle controlesystemen (ABS, Brake Assist, Traction Control, Vehicle Stability Control en Hill Start Assist) zijn standaard, evenals een noodremsysteem.
Het interieur van de GR86 is sterk gefocust op de rijder met behoud van gebruiks- en bedieningsgemak. Bedieningselementen zijn logisch gepositioneerd, zoals het paneel voor de airconditioning met LED-verlichting en schakelaarsals pianotoetsen. De centrale armsteun biedt niet alleen ondersteuning, maar bevat ook bekerhouders, twee USB-poorten en een AUX-aansluiting. Het multimediasysteem reageert sneller en omvat onder andere DAB+ radio-ontvangst en smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto.
De nieuw ontworpen sportstoelen zijn voorzien van afzonderlijke pads die zorgen voor ondersteuning van het lichaam. Een hendel bovenaan de rugleuning zorgt toegang naar de zitplaatsen achterin. De rugleuningen van de zitplaatsen achterin zijn neer te klappen voor extra toegang tot de bagageruimte. In neergeklapte positie is de bagageruimte groot genoeg voor bijvoorbeeld vier wielen; bedoeld voor wie met zijn of haar GR86 een trackday bezoekt. De focus op het rijden komt ook terug in het kleurgebruik: zwart met zilveren accenten of zwart met dieprode details in de bekleding, stiksels en vloermatten.
Toyota verwacht de nieuwe GR86 in het voorjaar van 2022 op de Europese markt te brengen waaronder Nederland. De prijzen maakt Toyota nog bekend.