Forum Toyota iQ
Reacties van eigenaren
Antwoord: Heb zelf de vergissing begaan eerst een nieuwe Peugeot 107 (Aygo met Peugeot badge) te kopen: wat een enorme tegenvaller: na 12000 km, 4 maanden hoofdpijn van de herrie en ergenis aan het brandstofverbruik ingeruild voor een IQ!
Moest wel bijna 7000 euro bijbetalen, maar wat een verschil! Gewoon het confort van een middenklasser: stil (kan na 4 maanden weer eens naar de radio luisteren), goed zittende stoelen en ruim genoeg (voorin dan). Absoluut de meest comfortabele auto in de kleinste klasse!
Een ding moet echter wel een keer duidelijk boven tafel komen: het brandstofverbruik van dit soort auto's! Die opgegeven waarden zijn onzin: eigenlijk gewoon gelogen. Zelfs de dealers beamen dit: die zijn de opmerkingen van klanten natuurlijk ook zat. Er is gewoon geen enkele benzine auto die bij normaal gebruik 1:23 rijdt. Fabrikanten, hou daar eens mee op! Wat kennissen en ik hebben alle soorten rijgedrag uitgeprobeerd. Deze wagens uit de A klasse rijden gemiddeld tussen de 1:16 en 1:18 (beetje stad, beetje snelweg, op tijd opschakelen, houdend aan de max. snelheid) en dat is echt niet veel zuiniger dan veel wagens uit de B categorie. Als het brandstofgebruik niet klopt, dan kloppen de emissiecijfers natuurlijk ook niet en kun je je afvragen of deze wagens wel terecht de belastingvrije status hebben verkregen (wordt dat door de overheid niet gecheckt?!).
Voorlopig pakken we dat voordeeltje nog maar mee!
Wil
Antwoord: Gemiddeld brandstofverbruik auto's die wij hebben gereden en met elke auto meer dan 100.000km:
- Datsun 100A 1977 1 op 18 700kg
- Opel Kadett 1976 1 op 10 740kg
- Datsun 1200 1970 1 op 13 ?
- Datsun 180B 1971 1 op[10 1000kg
- Honda Civic 1973 1 op 18
- Honda Civic 1980 1 op 17
- Nissan Sunny 1.5GL 1985 1 op 17 820kg
- Nissan Sunny 1.3 1989 1 op 15 950kg
- Renault twingo 1.2 1993 1 op 12
- Renault Megane Coupe 1.6 1996 1 op 12
- Honda Accord 1.8vtec 1999 1 op 13 1300kg
- Fiat Uno 1987 1 op 15
- daihatsu cuore 1 op 20 1991
- daihatsu Cuore 1 op 20 2000
- honda civic 1.5dxi 1995 945kg 1 op 17
- Honda Civic 1.4i 980kg met lpg 1 op 14
- Honda HRV 2001 1 op 12 1100kg
- Hyundai Getz 2003 1 op 21 1100kg
Dit rijden wij gemiddeld met alle auto's met meestal uitschieters naar boven en gewoon rijden, dus vlot op snelheid waar je de snelheid rijden mag. We houden van doorrijden gaan we zuinig rijden dan is het bij de Japanse merken zo dat je toen al voor die Civic uit 1995 1 op 23 kon halen van Groningen naar Goes in de mist 95km/uur in de nacht met brede banden, sportuitlaat bagage, sportfilter.
Het klopt wat de merken opgeven, volgens Hyundai kan de Getz van ons gemiddeld 1 op 20,2 halen, dit klopt gewoon.
Maar waarom zo'n ophef? Bij de Duitse merken schreeuwt men van de daken degelijke auto's te makenm echter ze staan boven aan in de pech/mankementen lijsten en toch hoort men niemand klagen, zo duur is autorijden dus niet?!
Antwoord: Ik rijd zelf een Daihatsu Cuore, laatste model en rijd gemakkelijk tussen de 1:20 en 1:25. Verbruik loopt in de winter wel iets op.
Waar ik niemand over hoor, is de afwijking van de kilometerteller. Als ik 120 km/h rijd, dan is dat in werkelijkheid maar 110 echte kilometers. Zo word je toch nog genept. Mijn vader rijdt een A3 1.6 en daar is 120, 119 echte kilometers. Ga je dat verekenen, dat is zuiniger.
Antwoord: Uw gerealiseerde verbruik is dat inclusief correctie, oftewel het werkelijk aantal gereden kilometers, of het door de auto aangegeven aantal kilometers?
Antwoord: Ik heb ook een Daihatsu Cuore en haal bij normaal gebruik de opgeven fabriekswaarden van 1 op 23 makkelijk. Rijdt de auto wel even in, testgebruiken worden vaak met een splinternieuwe niet ingereden auto gedaan.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 Aspiration: Zo moesten alle auto's zijn. Comfortabel, zuinig, robuust, betrouwbaar en aantrekkelijk.
Ervaring met verkoop: Auto is via Suzuki dealer Steenwijk geleverd.
Ervaring met Toyota iQ Aspiration: Je vindt hem mooi, of je vindt hem niet mooi. Maar oordeel niet te vroeg. Als het de auto voor je is, koop hem dan. Het is echt een hele leuke auto. Ik kom er zelden een tegen, en dat vind ik jammer. Wanneer kan ik naar je zwaaien?
Antwoord: Zwaaien? Zeer binnenkort, ik heb er twee gekocht, een zwarte en een witte. Knap werk van Toyota.
Antwoord: De meeste mensen vinden de iQ te duur, en begrijpen niet dat het een premiem-auto is. Dat houdt hem natuurlijk wel bijzonder.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 comfortl: Voordelen: een fijn autootje ook voor lange afstanden. Zuinig 1:19 is makkelijk te halen. Motor hoor je niet en rijwind is ook nauwelijks hoorbaar. Goed koersvast. In de stad het einde vanwege zijn wendbaarheid. En een blikvanger.
Nadelen: De auto is niet geschikt voor lange mensen ben je langer dan 1.85m dan is de auto te klein. Je zicht wordt grotendeels ontnomen door het naar voor stekende dak en de binnespiegel. Weinig opbergmogelijkheden. En je moet voorzichtig zijn met de deurpanelen omdat ze krasgevoelig zijn.
Maar het rijden is toch wel super. Vooral als je de verbruiksmeter in de gaten houdt. Ik heb in ieder geval geen spijt van het wegdoen van mijn Volkswagen Caddy comfortline. Met die auto had ik geen enkel gevoel. Hij was erg ruim dat wel. Maar ik zit 99% alleen in de auto dus wat moet je er mee? Ik had ook totaal geen lol in die auto ik werd al treurig van dat grijze Volkswagen dashboard. Nu is het weer een feest om in te stappen in mijn IQ!
Antwoord: Wow! Wat een openbaring deze uiterst doordachte IQ. Vandaag had ik een proefrit die meteen resulteerde in een bestelling. Gelukkig had de dealer nog een IQ Aspiration in de kleur cool pearl white in voorraad, die binnenkort geleverd zal worden. Wat rijdt dit autootje fijn. Uiterst stille motor, snel genoeg, uitstekende remmen en een heerlijk klimaat aan boord. Ook de (gedeeltelijk leren) stoelen zitten super en zijn gemakkelijk te stellen. Een autootje dat zich gemakkelijk laat verleiden tot snelheidsovertredingen.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 comfort: Auto heeft een volwassen weggedrag en is verbluffend stil op de snelweg.
Antwoord: Dat stille is mij ook opgevallen. Een lange rit is uitstekend te doen. Het enige wat wel hoorbaar is zijn de standaard Bridgestone banden. Verder een heerlijk rijdend autootje. Ik ben er heel tevreden mee. En zuing dat ie is....1:20 is makkelijk haalbaar. Peter Lammers
Ervaring met Toyota iQ 1.0: Ik haal met een rustige rijstijl 1 op 19
Ervaring met Toyota iQ 1.0 comfort: Een fijne auto, rijdt uitstekend, ligt goed op de weg. Ook over drempels gaat prima zeker voor zo'n kleine auto. Maar voor iets aparts moet je wel wat extra's over hebben.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 comfort: Wat een geweldige auto is dit. Ik wilde een nieuwe en compacte auto erbij hebben. Geen haar op mijn hoofd die dacht aan dit autootje. Na vele proefritten met andere auto's toch maar even deze geprobeerd. Wij waren meteen verkocht.
Het aanschafbedrag ligt in feite maar een beetje boven een complete Aygo bijvoorbeeld maar deze auto is veel completer en leuker. Het brandstofverbruik van 1:20 wordt redelijk makkelijk behaald. De opgave van 1:23,7 is optimistisch.