Forum Toyota iQ
Reacties van eigenaren
Ervaring met Toyota iQ Acces: Heeft er iemand al ervaring gehad met een beschadigd subframe? Of heeft dit ook op dit moment? Het is een onderdeel dat zich bevindt aan de onderkant van iQ en kan, volgens de dealer, beschadigen bij het te hard nemen van een stoep of drempel.
In dit land wordt je kotsmisselijk van de vele drempels, maar daar ga ik altijd met verstand over heen... De melding bij de klokken kreeg ik al weer twee maanden geleden en tot nu toe is het nog steeds niet opgelost. Ben al 3x teruggeweest met de auto... Erg vervelend allemaal.
Ervaring met onderhoud: Eventuele mankementen worden door een niet zo goede communicatie niet direct goed opgelost.
Antwoord: Dan moet je wel als een idiot racen over drempels... een stoep nemen? Als je je subframe beschadigt is het je eigen schuld. Dan kun je beter een terreinauto kopen of leren rijden! Of een ongeluk krijgen, dat is natuurlijk ook mogelijk.
Melding van klokken?.......welke melding?
Antwoord: De melding die ik bedoelde was een geel symbool met een autootje in de slip en de woorden VSC OFF. Een van de twee knipperde hinderlijk bij de klokken. In ieder geval was de reden van de twee gele symbolen een draad die bekneld zat achter het navigatiesysteem en is opgelost door de dealer.
Maar om te leren rijden, heb ik dan toch maar gekozen voor een terreinwagen. Nu kan ik met een gerust hart de drempels en stoepen in Nederland nemen zonder mij zorgen te moeten maken over een subframe.
Antwoord: Verstandig... zal ook wel te maken hebben gehad met dat geknipper, dat de systemen ingrijpen. Trap je door, dan piept het.
Ervaring met Toyota iQ: Enorm tevreden. Bagaruimte wordt niet gemist. Daar lag toch maar alleen overbodig spul.
Ervaring met Toyota iQ 1.0 Bronze: Er zijn een paar aspecten die zeer goed bevallen (die kleine draaicirkel is veel meer dan een gimmick), de motor draait bij bepaalde toeren zeer soepel, maar is juist bij andere toertallen zeer nadrukkelijk met een luide brom aanwezig.
De shift indicator gaat het liefst bij 45 km/u naar z'n vijf (niet overdreven!) en de motor heeft dan precies genoeg vermogen om die snelheid vast te houden. Maar als ik 60-70 km/u in z'n vijf wil rijden dan rijdt z'n vier juist veel comfortabeler, en volgens de verbruiksmeter niet merkbaar onzuiniger.
Optrekken vanaf 0 km/u is wat mij betreft te luid: de motor klinkt als een scheepsdiesel!
Het kostte me ongeveer een dag om aan de stoelen te wennen, maar daar ben ik nu dan ook bovenmatig tevreden mee. Ik ben ook tevreden met de feel van het interieur: het stuur pakt lekker vast, stuurt stevig en toch zonder enige moeite, alle knopjes voelen en klikken solide, etc. Ik reed vanmiddag achter een Alto en toen ik naar binnen keek zag ik echt een heel zielig interieur. Ik was bijna vergeten hoe naar zo'n interieur kan zijn.
Detail: radio presets instellen met op het stuur een joystick en 1 knopje is een drama. Zelfs met het handboek in de hand heeft dat nog aardig wat tijd gekost. En de geluidskwaliteit lijkt erg afhankelijk van de zender en/of het soort muziek.
Vandaag wel een vervelende ervaring: ook bij zuinige auto's raakt de tank op den duur leeg. Hoewel: er zat nog 8 liter (160km) in. Ik denk dat ik de volgende keer ga tanken als het laatste blokje is verdwenen. Na 497km heb ik 24.1 liter getank (1:20.6 / 4.85 l/100km), maar dat gaat bij de volgende tank beter!
Vandaag boodschappen gedaan, en als ik eventjes 1 stoel neerklap gaat dat prima. Van onlookers alleen maar positieve reacties gehad.
Ervaring met Toyota iQ 1.o Aspiration: Gewoon een fijne auto.
Ervaring met Toyota iQ Aspiration: Zeer fijne auto. Kort maar wel breed. Hierdoor zit je in de auto (zolang je maar niet naar achteren kijkt) alsof je in een vele malen grotere wagen zit. In menig andere auto (C1, Aygo en soortgelijke) zit je al gauw tegen je passagier aan. Hier heb je alle ruimte rondom. Dit geeft een groot luxe gevoel. Alles voelt stevig en niet goedkoop aan.
Heeft achterin, met de stoelen plat, ruimte om 3 grote reis/sporttassen naast elkaar kwijt te kunnen (en den passen daarop ook nog makkelijk 2 x 3 tassen).
Met de auto naar Schotland gegaan, uitstekend bevallen. Alleen wel terug schakelen op lange hellingen (snelwegen), dan valt hij terug in snelheid in zijn 5.
Verbruik zit vaak rond de 1 op 19. Als je je best doet kan dit natuurlijk beter, maar dan rij je niet 120 meer. Geen last van rammels oid.
De binnenkant van de deuren zijn krasgevoelig, weinig tegen te doen dan voorzichtig te zijn.
De binnenspiegel dimt naar mijn smaak net niet snel genoeg. Lichtsterkte in de spiegel is voor mij dan te sterk.
Ervaring met Toyota iQ 1.0: Na 10.000 km weet ik het zeker: dit is zuinigste en meest comfortabele compacte auto die er is. Dagelijks rijd ik ruim 150 km woon-werk. Op de cruise ontrol op de snelweg iets boven de 100 km/u, dit geeft een verbruik van gemiddeld 4,3L/100km. (soms 4,2l en heel af en toe 4,4l).
Daarbij heb ik nimmer het gevoel dat ik in een kleine auto rijd. Ik heb de geschakelde uitvoering, het comfort van de automaat vond ik niet opwegen tegen het hogere verbruik.