Toyota Auris
Toyota toont nieuwe Auris
De nieuwe Toyota Auris straalt zelfvertrouwen uit en heeft een kenmerkende, in tweeën gedeelde grille. Met de scherp gelijnde koplampen en de LED dagrijverlichting heeft de nieuwe Auris een duidelijke eigen identiteit. De bijzonder lage luchtweerstand (Cw-waarde: 0,28) die het gevolg is van het gestroomlijnde silhouet, draagt bij aan een lager brandstofverbruik. Tegelijkertijd is hiermee de CO2-emissie verder teruggedrongen. De materialen in het ruime interieur bestaan onder meer uit zachte oppervlakken en zilverkleurige accenten.
De nieuwe Toyota Auris is 55 mm lager dan het huidige model, wat zorgt voor een krachtiger uitstraling. De lengte is met 30 mm toegenomen en bedraagt 4.275 mm. Zowel de breedte (1.760 mm) als de wielbasis (2.600 mm) bleven gelijk. De achterpassagiers profiteren echter van meer knieruimte en de bagageruimte is toegenomen tot 360 liter. En omdat de batterij van de Auris Full Hybrid onder de achterste zitplaatsen is geplaatst, beschikt de Full Hybrid over een even groot bagageruim als de conventioneel aangedreven versies.
Doordat Toyota lichter en sterker staal toepast, is het gewicht van de Auris tot 40 kilo verlaagd. Dit terwijl de carrosseriestijfheid juist toenam met 10 procent. En door de aangepaste stuurinrichting, het lagere zwaartepunt en de aangepaste wielophanging zijn de rijeigenschappen volgens de ontwerpers naar een hoger plan getild.
In Nederland wordt de Auris leverbaar met de 1,3- of 1,6-liter benzinemotor, de 1,4-liter of 2,0 liter dieselmotor of de 1,8-liter Full Hybrid aandrijving – standaard met CVT-automaat. Deze laatste versie valt in de voor de leaserijder lagere bijtellingscategorie van 14 procent; ook in 2013.
De nieuwe Toyota Auris is helemaal ontworpen voor de Europese markt en zal in de Toyota fabriek in het Britse Burnaston naast de Avensis worden geproduceerd. De nieuwe Toyota Auris maakt zijn werelddebuut op de Autosalon van Parijs die op zaterdag 29 september zijn deuren voor het publiek opent.