Toyota Auris
Toyota onthult nieuwe Auris
Het motorengamma biedt keuze uit 1,3- en 1,6-liter benzinemotoren, een 1,4-liter of 2,0-liter dieselmotor en een doorontwikkelde 1,8-liter Full Hybrid aandrijflijn met standaard CVT-automaat. De laatstgenoemde variant zal dankzij zijn lage CO2-uitstoot de komende tijd nog in de 14% bijtellingscategorie vallen én vrijgesteld zijn van wegenbelasting. De nieuwe transmissie zorgt volgens de makers bij acceleratie voor een natuurlijker aanvoelende verhouding tussen snelheid(opbouw) en toerental.
De ontwerpers hebben ondanks de gereduceerde hoogte en de gelijk gebleven wielbasis kans gezien om extra ruimte te creëren voor de inzittenden. Niet alleen hebben de bestuurder en de passagier op de voorstoel meer beenruimte, ook hebben de achterpassagiers meer knieruimte én nam de bagageruimte toe tot 360 liter. Door de plaatsing van de batterij onder de achterbank is de bagageruimte van de hybride Auris even groot als die van de overige versies.
In de basisuitvoering zijn zaken als climate control, verlichting met Follow Me Home-functie en Hill Start Assist (die het wegrijden op hellingen vergemakkelijkt) standaard. Tegen meerprijs kan de uitrusting onder meer worden uitgebreid met het JBL GreenEdge Premium Sound System, die bij hetzelfde stroomverbruik twee keer zoveel vermogen levert als conventionele speakers. Een noviteit is de Simple Intelligent Park Assist, die met tien sensoren helpt bij het zoeken naar een geschikte parkeerplek en vervolgens zelf inparkeert: de bestuurder hoeft alleen nog maar gas te geven en te remmen.
Het Toyota Touch-multimediasysteem, ten slotte, biedt voortaan ook toegang tot online content en apps, waaronder een nieuwe Twitter App. De nieuwe Auris is vanzelfsprekend uitgerust met ABS met EBD, Brake Assist, Vehicle Stability Control (VSC) en 7 airbags, waaronder een knie-airbag.
De nieuwe Auris staat in december bij de dealer. Prijzen worden op een later moment bekend gemaakt.