Suzuki Splash
Suzuki Splash beleeft wereldpremiere in september in Frankfurt
Suzuki wil met de Splash zijn Europees marktaandeel in het segment van compacte auto's verhogen en jaarlijks 60.000 exemplaren van de Splash verkopen. Binnen zijn marktsegment onderscheidt de Splash zich door zijn relatief hoge carrosserie (1,6 meter) dat gebaseerd is op het onderstel van de sportieve Suzuki Swift. Met een lengte van 3,7 meter en een breedte van 1,7 meter claimt de Splash een ruim interieur met voldoende beenruimte voor volwassenen op alle zitplaatsen. De veiligheidsuitrusting van de Splash omvat zes airbags en elektronische stabiliteitscontrole (ESP).
De Splash is leverbaar met twee verschillende benzinemotoren. Beide benzinemotoren zijn volledig nieuw ontwikkeld door de Suzuki Motor Corporation. Er is keus uit een driecilinder, 1.0-liter-, 12-kleppenmotor met 48 kW (65 pk) en een viercilinder 1.2-liter-, 16-kleppenmotor met 63 kW (86 pk). Ook is er de 1.3-liter, common-rail 16-kleppendieselmotor met optioneel partikelfilter en een maximum vermogen van 55 kW (75 pk). Met het oog op de groeiende zorg voor milieu en klimaat ligt de uitstoot van de drie motoren met handbediende vijfversnellingsbak tussen 120 g/km en 140 g/km. De dieselmotor van de Splash wordt geproduceerd in de Suzuki-fabriek in India, onder licentie van GM Powertrain Europe.
Binnen de globale groeistrategie van Suzuki, is de Splash al het vierde compleet nieuwe model in drie jaar tijd, na de Swift, Grand Vitara en de SX4. De exacte prijsstelling en modelspecificaties voor de Nederlandse markt worden ten tijde van de introductie bekend gemaakt.