Suzuki Liana
Levensecht
Dat de Suzuki Liana in eerste instantie alleen bedoeld was voor de Japanse markt blijkt wel uit de naam. Japanners zijn dol op Engelse termen, waarbij de betekenis er weinig toe doet zolang de woorden maar interessant klinken. Liana staat daarom voor: "Life in a new Age".
Ook de vormgeving is typisch Japans en doet nog het meeste denken aan de moderne vormgeving van de nieuwe Nissan Primera, waarbij één lijn de hele auto tekent. Omdat een dergelijke vormgeving op de Europese markt betrekkelijk nieuw is, werd de Liana door velen in eerste instantie afgedaan als lelijk of minimaal vreemd.
Kleur kan een auto dan letterlijk in een ander daglicht zetten. Het donkergroene testexemplaar geeft de zo duidelijk met de computer vormgegeven auto ineens wat leven en creativiteit. Nu zijn het details als de lichte strip boven de grille en de kunststof delen op de achterklep die de boventoon voeren. Ongebruikelijk wordt vernieuwend. Suzuki laat bovendien weten dat bij het ontwerp van de Liana de functie voorop stond en de vorm daarop is aangepast.
Het (zeer) ruime interieur maakt die claim zeker waar. De stoelen staan hoger dan in een gemiddelde auto, waardoor instappen gemakkelijk is en de bestuurder een beter zicht op het verkeer heeft dan in een gewone auto. Door het grote glasoppervlak en de forse buitenspiegels is de Liana prima te overzien. De uiterste achterste hoeken zijn echter niet voorzien van ruiten en dat maakt achteruit parkeren iets lastiger.
De beenruimte op de achterbank is ook met de voorstoelen in de achterste stand nog heel behoorlijk. De hoofdruimte is zowel voor- als achterin riant, logisch gezien de hoge daklijn. Zowel de voorste als de achterste zitplaatsen zijn bekleed met een aangename zachte stof en zitten voortreffelijk. Dit is wellicht een detail, maar de stoelen vormen het belangrijkste contact tussen inzittenden en auto, waardoor een goed gevoel over de stoelen een goed gevoel over de hele auto geeft.
Behalve ruim plaats voor vier volwassenen biedt de Liana met een kofferruimte van 296 liter ook ruimte voor de bagage van vier volwassenen.
Uitrusting
Onafhankelijk van de mening over de vormgeving van het exterieur, kan Suzuki geen durf worden ontzegd met de Liana. Toen het echter om de vormgeving van het interieur ging, was de lef blijkbaar op. Qua indeling doet het dashboard nog het meest denken aan de gemiddelde Japanner uit de jaren '80.
De lay-out is eenvoudig, waarbij de bedieningselementen zijn verdeeld over hendels aan het stuurwiel en knoppen in de middenconsole. Het geheel is overzichtelijk en verdient zonder meer een voldoende, maar anno 2002 is de koper meer gewend. De "klokken" verdienen wel een pluim, want dankzij een compleet digitale aanduiding zijn die zeer duidelijk, precies en aangenaam om mee te rijden.
Als het gaat om bergruimte, biedt de Liana behalve de standaardruimten een lade onder de passagiersstoel en een dubbele bekerhouder in de middenconsole. Opnieuw verdient de auto daarmee een voldoende en opnieuw mag van een auto die veel van een (midi) MPV weg heeft meer worden verwacht. Over het uitrustingsniveau van deze meest luxueuze GLX uitvoering valt niet te klagen. Gezien de prijsklasse is de Liana GLX voorzien van alle gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen en luxe, waaronder een zeer effectieve en snel werkende airconditioning.
Rijeigenschappen
De Liana is leverbaar met een 1.3 of 1.6 liter benzinemotor, deze laatste is te koppelen aan een automaat. Die automaat heeft een uitgesproken karakter. De eerste versnelling is kort en puur bedoeld om op te trekken, daarna houdt de elektronica het 2e en 3e verzet lang aan om tenslotte in een overdrive met weinig toeren en navenant brandstofverbruik op snelheid te blijven. Dan is de Liana aangenaam stil en wederom dankzij de fijne zit ook geschikt voor de lange afstand.
De geringste snelle beweging van de rechtervoet is voldoende om de automaat een lagere versnelling te laten kiezen voor extra sprintkracht. Die sprintkracht is, ondanks de 103 pk die de 1.6 liter viercilinder levert, overigens beperkt. Voor de sprint van 0 naar 100 km/u staat 11,3 seconden, de topsnelheid bedraagt 170 km/u. Terugschakelen betekent vooral veel extra toeren maar geen indrukwekkende prestaties.
Het onderstel, tenslotte, kan betiteld worden als "doordacht". Ondanks het iets hogere zwaartepunt is het bochtengedrag goed, terwijl de vering dusdanig zacht is dat de Liana zondermeer comfortabel mag worden genoemd.
Conclusie
Puur op punten bekeken scoort de Suzuki Liana steeds een ruime voldoende, maar blinkt de auto nooit echt uit. Niet ieder punt is echter van even grote invloed op het gehele gevoel dat een auto de bestuurder geeft. Dit is namelijk een moderne en fijn rijdende auto die zeer veel ruimte combineert met een gedurfd uiterlijk dat het verkeersbeeld verlevendigt. Dan zijn die Japanners toch nog niet zo gek bezig met hun afkortingen ...
- Gedurfd design
- Aangenaam comfortabel
- Fijne stoelen, prima zitpositie
- Matige vormgeving interieur
- Veel ruimte, maar weinig bakjes en vakjes