Hyundai Getz
Verhuiswagen
Wie met het hele gezin op zoek gaat naar een nieuw huis, wil niet alleen de juiste woning voor de juiste prijs, maar wil zich vooral thuisvoelen in die nieuwe woning. Toch is het vreemd dat in een auto, waarin ook veel tijd wordt doorgebracht, nauwelijks rekening wordt gehouden met het thuisvoelen in de nieuwe leefomgeving. Daarom heeft Hyundai er met de Getz alles aan gedaan om de nieuwe "bewoners" juist wel een thuisgevoel te geven.
Huiskamer
Dat begint bij de zit achter het stuur. De instap is een fractie hoger dan gebruikelijk en daarmee heel gemakkelijk. Zowel het stuurwiel als de stoel zijn in alle richtingen te verstellen om een prima zit achter het stuur te garanderen. Het interieur geeft een overzichtelijk en opgeruimd gevoel. In één oogopslag zijn alle instrumenten gevonden en kan de testrit beginnen zonder eerst een studie te maken van de bediening van deze meest luxueuze uitvoering van de Getz.
Alleen bediening van de verwarming en airconditioning is iets te laag in het dashboard onder gebracht, waardoor de bestuurder los moet komen uit de stoel om deze te bedienen. De bediening van de alarmlichten en mistlampen is juist hoog en centraal op het dashboard te vinden. Wellicht was het logischer geweest dit om te draaien.
Ook de andere bewoners voelen zich al snel thuis. Dankzij het riante aantal bakjes, vakjes, oogjes, bekerhouders, haakjes, klepjes en wat dies meer zij is de nieuwe woning snel ingericht. Voor de zonnebril is een bakje boven het linker portier te vinden, zowel de passagiersstoel als de bagageruimte zijn voorzien van een handige "kapstok" voor jassen of boodschappentassen en de GSM-telefoon vindt een plaatsje in een praktisch vakje onder de radio. En over de radio gesproken: het begint bijna een cliché te worden bij tests van Hyundai, maar ook in deze Getz klinkt een eenvoudige radio al prima door een gunstige akoestiek en perfect geplaatste luidsprekers.
Kinderkamer
De "kinderkamer" is achterin te vinden waar de achterbank drie zitplaatsen telt. Dat zijn wel plaatsen voor kinderen of Koreaantjes, want voor forse Europeanen biedt de achterbank ruimte aan twee personen. Die ruimte achterin is gezien de maat van de auto heel behoorlijk. Bovendien is de rugleuning van de achterbank in twee ongelijke delen in te stellen. Ook achterin is witten of behangen niet nodig en voorziet Hyundai in donkere degelijke kunststof en grijze bekleding met een fleurig motiefje op het zitmeubilair (geen opmerkingen over "saai" of "Getz-iderri" van de kinderen!).
De kofferruimte meet standaard 256 liter en is voorzien van diverse bakjes, een tassenhaak en een bagagenet. De achterbank laat zich wonderlijk eenvoudig en snel opvouwen (hier geen omslachtige procedures met losse hoofdsteunen en onvindbare klemmen), waarna de Getz met een laadruimte van 977 liter tot een kleine verhuiswagen wordt omgetoverd. Onder de laadvloer ligt, hoe kan het ook anders, een "thuiskomertje" (alleen bij de 1,1-liter versie).
Techniek
De Getz is leverbaar met een 1.6 of 1.3-liter motor. Hyundai verwacht dat deze laatste variant de meeste verkopen voor zijn rekening zal nemen en daarom valt voor deze test de keuze ook op die krachtbron. De motor loopt na een koude start direct mooi rond en toont een karakter dat perfect past bij een echte gezinsauto. De Getz 1.3 komt prima met het verkeer mee en is uitzonderlijk soepel voor een bescheiden motor als deze. De motor kan daarom laag in de toeren worden gehouden en is daarmee aangenaam stil en vriendelijk voor het huishoudbudget.
Ook de minder ervaren chauffeur kan direct met de Getz op stap, zonder eerst een gevoel op te bouwen voor de koppeling of het gas; de Getz reageert precies zo als verwacht en toont zich altijd goedmoedig. Over het gehele toerenbereik is voldoende kracht beschikbaar, alleen op de snelweg boven 80 km/u is het met de echte sprintkracht gedaan en moet worden teruggeschakeld om vlot in te kunnen halen. De versnellingspook is relatief kort en laat zich licht maar trefzeker bedienen. Omdat alles zo makkelijk en soepel gaat is de Getz weliswaar geen opwindende auto, maar kan de bestuurder echt ontspannen genieten van het gemak waarmee de Getz zich door stad-en-land laat sturen.
Sturen
De aansprekende rijeigenschappen en het frisse uiterlijk van de Getz hebben alles te maken met de opzet van deze auto. Hyundai heeft de Getz in Europa laten ontwerpen door Europese ontwikkelaars voor de Europese markt. Het onderstel is daarom stevig en de besturing niet te nadrukkelijk bekrachtigd (alhoewel deze door de geringe speling wel enige gewenning vraagt).
Ondanks het iets hogere zwaartepunt dan gemiddeld, heeft de Getz een rustig en goedmoedig gedrag. In snel genomen bochten is merkbaar dat de auto overhelt, maar ook als bewust de grenzen worden opgezocht blijft de auto veilig reageren. Bovendien laat de Getz zich gemakkelijk aanvoelen en is een eventuele correctie al in te zetten voordat de auto daadwerkelijk uit balans is. Deze combinatie van één van de fijnste 1.3-liter motoren die op dit moment op de markt zijn met een uitgekiend Europees weggedrag, maken de Getz tot een auto die zich duidelijk van de concurrentie weet te onderscheiden. De Getz is te koop bij een Hyundai-makelaar bij u in de buurt en is gezien de prijs ook een echte Hyundai, een hypotheek is dus niet nodig.
Conclusie
De Hyundai Getz geeft het gevoel dat de auto dit keer niet door ontwerpers en technici is ontworpen, maar door en vooral voor het publiek. Bovendien ging de Koreaanse fabrikant nog een stapje verder door hiervoor vooral een Europees publiek en een Europese vormgever te vragen. De rijeigenschappen staan op een hoog niveau, terwijl het interieur zo doordacht is dat menig auto die al jaren op de markt is er nog iets van kan leren. Wie een vriendelijk geprijsde compacte gezinsauto zoekt die ook echt gemaakt is voor het hele gezin, zal zich direct thuisvoelen in de Getz. Dat maakt dit kleine ruimtewonder letterlijk en figuurlijk tot een "verhuiswagen".
- Heerlijke 1,3-liter motor
- Europees uiterlijk en gedrag
- Praktisch en doordacht concept
- Forse tildrempel
- Onwennige constructie achtergordels