Daewoo Kalos
Ware schoonheid zit van buiten
De Kalos met 1.4 16v motor is de snelste uitvoering van de Kalos op dit moment. Probeer de nieuwsgierigheid echter te bedwingen en loop eens om de auto heen. Daewoo liet deze compacte auto met MPV-trekjes namelijk ontwerpen door de Italiaanse vormgever Giugiaro, oprichter van Italdesign. Dit bureau is ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de Maserati Ghibli Spider en Lancia Delta. Het resultaat mag er zijn. Sterker nog, de Kalos lijkt met evenveel aandacht voor details te zijn gemaakt als menig Italiaanse sportwagen.
Op allerlei punten komen lijnen bij elkaar om daar samen een nieuwe vorm te maken, of worden lijnen juist met subtiele hulplijntjes doorgetrokken om de vormen te versterken. De lijnen aan de achterkant komen bijvoorbeeld samen in de bumper om het idee te geven van een gespierde atleet. De cirkelvormige lampen in de achterlichtunits volgen de laatste trend en geven een moderne uitstraling.
Aan de voorzijde zijn de drie lamellen die samen de parkeerlichten vormen het meest in het oog springend (en vooral in donker erg fraai!). Bovendien zou later opvallen dat de koplampen een bovengemiddeld grote lichtopbrengst hebben. "Kallos" (met dubbel "l") is oud Grieks voor "schoonheid" en deze auto maakt die naam helemaal waar!
Vorm en functie
Een minpunt in het ontwerp is de keuze van de buitenspiegels. Zoals iedere Koreaanse auto vergroot de linker buitenspiegel, verkleint de rechter spiegel en is de binnenspiegel neutraal. In dit geval kent de buitenspiegel aan de bestuurderskant echter een enorme dode hoek, waar een complete auto in kan verdwijnen. De bestuurder is daarom bijna verplicht ver over de schouder te kijken en de nek helemaal te verdraaien bij het wisselen van rijbaan. Om de kosten te beperken, wordt de linkerspiegel met de hand versteld en is alleen de rechterspiegel elektrisch verstelbaar.
De hier gereden "Class"-uitvoering is de meest luxueuze versie van dit moment en dat is te merken met standaard onder andere elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, zes airbags en ABS. Alleen het navigatiesysteem in de testauto was optioneel.
Ruimte
Alhoewel de Kalos door een Italiaan is ontworpen, gaat vorm hier zeker niet voor functie. Gezien de omvang van de auto is het interieur behoorlijk ruim. De voorruit is ver naar voren geplaatst, wat direct bijdraagt aan het gevoel van ruimte binnenin. Het dashboard is weliswaar grijs, maar de diverse tinten en patronen maken het geheel levendig. Ook aan de deurpanelen is duidelijk aandacht besteed met grote ronde vormen die elkaar aanvullen of juist in elkaar overlopen.
Alleen het veelvuldige gebruik van kevlar-look is in sommige gevallen een beetje te veel van het goede. Bovendien zijn de deurvakken erg smal, waardoor er alleen een paar wegenkaarten in passen. Ook het dashboard blinkt niet uit op bergruimte, zoals dat wel bij een MPV het geval is. Wel is het dashboard ruim en overzichtelijk opgezet en is de bediening van alle functies steeds logisch en eenvoudig.
Wintersportvakantie
De ruimte op de achterbank is voldoende, zij het dat de achterpassagiers voor de beenruimte afhankelijk zijn van de inschikkelijkheid van de voorpassagiers.
De bagageruimte is ruim, maar wordt helaas geplaagd door een behoorlijke tildrempel. Als de rugleuning van de achterbank wordt opgeklapt, neemt de bagageruimte toe van 175 tot 735 liter. Helaas blijft de zitting van de achterbank op de plaats, waarmee de bagageruimte groot maar wel zeer onregelmatig is gevormd. Toch is de uiteindelijke ruimte riant, want tijdens de testperiode werd een compleet gezin van drie volwassenen met kind en kinderzitje plus alle uitrusting voor een wintersportvakantie probleemloos vervoerd.
Vooral met volledige belading toont de Kalos, ondanks het zo Europese uiterlijk, een weinig Europees weggedrag. De veerwegen zijn lang en stug, met als resultaat een auto die nadrukkelijk overhelt in bochten. Samen met de indirecte en nogal gevoelloze besturing, heeft de bestuurder een onzeker gevoel over de wegligging.
Wanneer de grenzen toch worden opgezocht, blijkt de Kalos tot op hoge snelheid de wielen veilig aan de grond te houden. Eenmaal over de grens is corrigeren meer een kwestie van weten dan van voelen, omdat de communicatie tussen onderstel en bestuurder gering is.
Aanleiding voor deze test is uiteraard de nieuw geïntroduceerde 1.4 16v motor. Daewoo benadrukt direct dat deze zwaarste motor de Kalos nog niet tot een sportwagen maakt. De krachtbron heeft geen enkele moeite met de 1030 kg wegende koets, maar enige sporen van agressie of gretigheid blijven achterwege. De Kalos 1.4 16v is vooral capabel en heeft altijd een aangename reserve paraat wanneer dat nodig is.
Bij hoge snelheid is het nog steeds nodig om terug te schakelen om vlot in te halen. De Kalos lijkt met deze motor nooit nadrukkelijk haast te hebben, maar met de stopwatch in de hand zet de auto toch keurige prestaties neer. Vooral in stadsverkeer zijn de prestaties ruim voldoende. De meerwaarde van deze nieuwe motor is uiteindelijk vooral te vinden in de rust waarmee de auto het werk doet. Bovendien zijn de versnellingsbakverhoudingen en gevoel van de koppeling goed op de motor afgestemd en dat geeft de bestuurder een prettig gevoel over de hele auto.
Conclusie
De Daewoo Kalos 1.4 16v heeft zich goed kunnen bewijzen tijdens de testperiode. De auto heeft uitzonderlijk veel kilometers gemaakt in uiteenlopende omstandigheden. Steeds bewees de Kalos zich weer als een betrouwbare en praktische metgezel. De nieuwe motor presteert prima, ook bij volledige belading.
Bovendien was iedereen vol lof over de vormgeving van deze Daewoo. De ontwerper is met vlag en wimpel geslaagd en Daewoo mag stellen de best ogende Koreaan van dit moment in huis te hebben.
De enige echte minpunten van deze Kalos zijn de on-Europese wegligging, de te kleine buitenspiegel en een paar schoonheidsfoutjes in de afwerking van dit testexemplaar. Zoals altijd bewaart Daewoo het allermooiste voor het laatst: de prijs. Deze snelste en meest luxueuze Kalos kost een zeer bescheiden € 14.975,-.
- Ruim
- Nette prijs
- Zeer geslaagde vormgeving
- Matige afwerking
- Matige wegligging
- Zeer grote dode hoek