Suzuki Baleno
Grote broer
Het uiterlijk verraadt al veel. De Swift is het pretnummer van Suzuki en zelfs een van de meest dynamische auto's in zijn segment. De Swift heeft daarom een gelikt uiterlijk en een levendige uitstraling.
De Baleno daarentegen heeft een veel behoudender ontwerp. Waar de Swift wil opvallen, wil de Baleno bij voorkeur opgaan in de massa. En waar de Swift kiest voor ronde, bolle vormen kiest de Baleno juist voor volume om maximale binnenruimte te kunnen bieden. En daar zit het grote verschil: bij de Swift gaat vorm voor functie, terwijl bij de Baleno alles is gericht op ruimte.
Ruimte
Begin bij een kennismaking met de Baleno daarom van achteren: met de bagageruimte. Die is fors groter dan in de Swift (355 tegenover 211 liter) en zelfs veruit de grootste in het segment. Wanneer de achterbank wordt opgeklapt, neemt de kofferruimte toe tot 756 liter en dat is juist matig voor een auto van deze omvang.
Suzuki heeft overduidelijk gekozen voor (been)ruimte achterin. Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen zitten daarom prima achterin de Baleno. De ruimte voorin de Baleno is eveneens goed, maar niet beter dan bij andere auto's van deze omvang.
De Baleno steekt juist wel boven het gemiddelde uit wanneer het gaat om de uitrusting. Wanneer wordt gekozen voor een luxueus uitrustingsniveau, is de Baleno voorzien van uiterst moderne voorzieningen zoals radargestuurde cruise-control (die echter wel wat onbehouwen kan reageren), een actieve remassistent (automatisch remmen voor gevaar), sleutelvrije toegang en een goed verzorgd "infotainment systeem" (audio, navigatie en communicatie).
De boordcomputer verdient een speciale vermelding, want die toont ongekend veel informatie. Dat beperkt zich niet alleen tot het verbruik en de resterende actieradius. Zo toont het fraaie display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller ook G-krachten (als bij een sportwagen!), de exacte vermogensafgifte van de motor en... de werking van de hybride-aandrijving.
Smart Hybrid
De Baleno is namelijk leverbaar met een zogenaamde "Smart Hybrid"-aandrijving. Dat wil zeggen dat de traditionele benzinemotor wordt geassisteerd door een elektromotor. Tijdens remmen en uitrollen wordt bewegingsenergie die daarbij normaal gesproken verloren zou gaan, omgezet in elektriciteit. Tijdens accelereren of klimmen wordt die elektriciteit door de elektromotor gebruikt om de benzinemotor een handje te helpen om zo het verbruik te beperken.
De opzet van deze hybride-aandrijving is daarmee gelijk aan die van bekende hybrides zoals de Toyota Prius en Honda Insight. Suzuki geeft echter een eigen invulling aan het concept. De elektromotor en bijbehorende batterijen zijn veel kleiner dan bij andere auto's. Het effect van Suzuki's hybride aandrijving is daarom ook kleiner, maar daar staan een lager gewicht en een lagere prijs tegenover.
Daarbij valt op dat de "Smart Hybrid" in de praktijk vooral slaapt en slechts een enkele keer assisteert. De Suzuki-rijder heeft hoegenaamd geen invloed op de werking van het hybride-systeem. Er zijn geen speciale rijprogramma's of knoppen om het systeem te beïnvloeden.
In de praktijk is daarom niets te merken van de Smart Hybrid-aandrijving. Behalve dan dat het verbruik bijzonder laag is! Na een volle week rijden noteerde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 4.2 liter per 100 km en dat is een uitstekende waarde voor een auto als deze. Tel daarbij op dat Suzuki niet voor een driecilinder motor (ruwe loop, trillingen, laag verbruik) kiest, maar voor een viercilinder (rustige loop, maar hoger verbruik) en het is duidelijk dat de Smart Hybrid in zijn opzet slaagt.
Weggedrag
Suzuki heeft voor de Baleno een compleet nieuw platform ontwikkeld. De Baleno is dus geen ruime Swift, lage Vitara of lange Celerio. Voor een moderne auto in dit segment ontbreekt het de Baleno desondanks aan verfijning. Vooral op slecht wegdek of bij sterke (zij)wind valt op dat de Baleno teleurstellend eenvoudig uit koers is te krijgen.
Tegelijkertijd is de wegligging prima. In snelle bochten of bij een eventuele uitwijkmanoeuvre gedraagt de Baleno zich keurig, maar iedere vorm van rijplezier of opwinding is ver te zoeken. Wederom probeert de Baleno zichzelf zoveel mogelijk weg te cijferen en draait alles om functionaliteit.
Conclusie
Suzuki introduceert naast de Swift een tweede auto in het B-segment. Dat lijkt een onlogische keuze omdat het merk hiermee de concurrentie met zichzelf aangaat. Na een week sturen is echter duidelijk dat de Suzuki Swift en Baleno twee compleet verschillende karakters hebben.
Bij de Baleno draait alles om degelijkheid en functionaliteit. De vormgeving is gericht op maximale ruimte, niet om maximale uitstraling. De uitrusting is rijk en zelfs modern, maar daarmee worden steeds de veiligheid en de functionaliteit gediend. Dankzij een motor met "Smart Hybrid" aandrijving ligt het verbruik laag, terwijl de prestaties ruim voldoende zijn.
De Suzuki Swift blijft het jonge, speelse model. De Baleno is in alle opzichten de serieuze, grote broer.
- Ruim
- Voordelig in aanschaf en gebruik
- Moderne techniek bij luxe uitrustingsniveaus
- Onhandige bediening boordcomputer
- Gevoelig voor zijwind en onregelmatig wegdek
- Geluidsniveau neemt sterk toe boven 110 km/u