Subaru Advanced Tourer Concept
Subaru onthult Advanced Tourer Concept
De Advanced Tourer Concept is speciaal voor de Tokyo Motorshow ontwikkeld. Het volledig glazen dak draagt sterk bij tot de overheersende indruk van ruimtelijkheid. In het interieur zijn uiteenlopende materialen toegepast die de sfeer van luxe accentueren, zoals hout en metaal. Een grote, in het stuurwiel ingebouwde monitor kan wegenkaarten, televisie en internetservices weergeven. In het verlengde van hedendaagse leefgewoonten is informatie hiermee ook in de auto steeds onder handbereik.
De 'downsized' turbomotor met directe brandstofinspuiting vormt een van de hoofdtechnologieën die Subaru's toekomstige motorenstrategie zullen bepalen. Het directe brandstofinspuitsysteem injecteert op het juiste moment afgepaste brandstofhoeveelheden in de cilinders en het turbosysteem zorgt ervoor dat voldoende lucht efficiënt in de cilinders wordt geleverd. Samen met vermindering van de cilinderinhoud naar 1600 cm3 in vergelijking met de huidige turbomotoren (van 2500 en 2000 cm3), leidt dit tot een drastische verbetering van het verbrandingsrendement ten opzichte van de huidige versies.
"Lineartronic" is de continu variabele transmissie die door Subaru is ontwikkeld als nieuwste generatie van transmissies voor de lange termijn. Het is 's werelds eerste in lengterichting geplaatste CVT met kettingoverbrenging voor vierwielaangedreven personenauto's in massaproductie. Voor de Subaru Advanced Tourer Concept werd de Lineartronic verfijnd en speciaal afgestemd op het hoge vermogen van de turbomotor.
Subaru's eigen hybride aandrijfsysteem werd in het bijzonder ontwikkeld om samen te werken met vierwielaandrijving. Gekozen werd voor het systeem met één elektromotor, vanwege de eenvoudige constructie en het lage gewicht. Het systeem kent een EV-modus waarbij tijdens wegrijden en ritten met lage snelheden, steeds in combinatie met All Wheel Drive, alleen de elektromotor is ingeschakeld. Tijdens het afremmen gebruikt het mechanisme voor energieterugwinning de elektromotor als vermogensgenerator.