Subaru Legacy
Subaru Legacy scoort hoog in crashtests
Onlangs bracht het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) naar buiten dat Subaru het enige automerk is, dat voor alle modellen waarmee aan de jongste reeks botsproeven werd deelgenomen, een 2010 'Top Safety Pick Award' heeft ontvangen. Dit is in de historie van het IIHS-testprogramma nog nooit voorgekomen!
Het feit dat dit jaar alle (vier) deelnemende Subaru's in de prijzen vielen, was mede te danken aan hun extreem sterke dakconstructie. Deze constructie van Subaru is namelijk meer dan twee keer zo sterk als in de VS wettelijk vereist wordt. Hierdoor loopt de kans op ernstige of fatale verwondingen bij de inzittenden met 50 procent terug, stelt het onafhankelijk opererende IIHS.
Vorige maand is ook de nieuwste Legacy-generatie lijdend voorwerp geweest van diverse soorten botsproeven in het kader van het Japan New Car Assesment Programme (JNCAP) en topscorer geworden. Aan de hand van het JNCAP wordt in Japan het veiligheidsniveau vastgesteld voor zowel de inzittenden als voor voetgangers. Deze botsproeven worden uitgevoerd door twee onafhankelijke instanties. Overigens roemden deze instanties eerder dit jaar ook al de Subaru's Forester en Exige om hun uitmuntende veiligheidsniveau. Bovendien kreeg de Subaru Impreza aan de hand van de testresultaten de felbegeerde GrandPrix-onderscheiding.
De nieuwe Subaru Legacy treedt qua veiligheidsniveau in de voetsporen van zowel zijn voorgangers als vele andere gelauwerde Subaru's. Dit mede dankzij zijn nieuw ontwikkelde systeem voor de motorophanging, als aanvulling op de ringvormige versterkingen aan de carrosserie. Daarnaast wordt elke nieuwe Subaru Legacy standaard voorzien van Vehicle Dynamics Control en zowel voor-, zij- als gordijnairbags.