Subaru Justy
Twee-eiige tweeling
Voor de vorige Justy ging Subaru ook al een samenwerking aan met een andere fabrikant. Toen was het de Suzuki Ignis die na enkele kleine aanpassingen door het leven ging als "Subaru G3X Justy". Omdat Subaru nu financiële banden heeft met Toyota / Daihatsu, viel de keuze dit keer op een Daihatsu als donor-auto.
Op het eerste gezicht lijkt de Justy niet meer dan een Daihatsu Sirion2 met Subaru-logo. Waar de Sirion-motorkap wordt gesierd door een Daihatsu-logo, prijkt bij Subaru een kunstig gestileerde "J" van "Justy". Het Subaru-logo is traditiegetrouw in de grille te vinden.
Maar wie beter kijkt ziet wel degelijk meer verschillen. Onder die grille heeft Subaru de auto voorzien van een zogenaamde "deflector", waardoor er minder lucht onder de auto komt. Ook kleine flapjes bij de voorwielen dragen bij aan een betere luchtgeleiding.
Verschil moet er zijn
Onderhuids zijn meer verschillen te vinden. Wegligging is namelijk niet het sterkste punt van Daihatsu. Subaru weet juist als geen ander hoe een auto veilig en desnoods genadeloos hard een hoek om kan. Daarom voorziet Subaru de "S"-uitvoeringen van de Justy van stuggere veren rondom en een stabilisator op de achteras. Daardoor helt de auto minder over en is het weggedrag iets sportiever (lees: veiliger). De stuurbekrachtiging past zich nu bij de snelheid aan, maar blijft gevoelloos en indirect.
Ondanks de aanpassingen, is het verschil tussen de Daihatsu en Subaru in de praktijk klein. Alleen wanneer beide auto's naast elkaar en in extreme situaties worden getest, is het verschil echt duidelijk. Ook met aanpassingen blijft de wegligging van de Justy minder goed dan die van andere kleine autootjes van andere merken.
Zuinig
Geheel tegen de gewoonte van Subaru in, is de Justy niet voorzien van vierwielaandrijving. Dit nieuwe kleintje is bedoeld als de milieuvriendelijke telg van het merk. Daarom is gekozen voor een lichte motor die zich niet leent voor vierwielaandrijving. Bovendien vraagt het extra mechaniek dat nodig is voor vierwielaandrijving ook extra brandstof.
In het vooronder is een 1.0 liter driecilinder benzinemotor te vinden die alleen de voorwielen aandrijft. Deze krachtbron verbruikt gemiddeld 5 liter per 100 km (uitstoot: 118 gram CO2 per kilometer). Met een lichte rechtervoet kan dat nog zuiniger.
Tegelijkertijd zijn de prestaties van deze 69 pk sterke motor prima. Vooral tot zo'n 80 km/u is de Justy een levendig en gewillig stadsautootje. Harder kan best, maar dan is de Justy minder kwiek. De versnellingsbak schakelt wat hakerig, wat vooral de eerste kilometers enige gewenning vraagt.
Uitrusting
Naast een aangepast onderstel, kent de Justy ook een aangepaste uitrusting. Subaru levert de auto standaard met airconditioning (!), elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, een radio/CD-speler, een info display en ABS. Voor het hier gereden "S"-model komen daar nog een aansluiting voor een MP3-speler, zijairbags, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en de nodige verfraaiing aan de buitenzijde bij.
Het interieur is ruim opgezet en kent veel opbergmogelijkheden. Alleen al in het dashboard zijn vijf bergvakken te vinden (dashboardkastje, bak onder dashboardkastje, kastje in middenconsole, bak in middenconsole, bak onder stuurwiel). De portieren zijn voorzien van grote bergvakken en flessenhouders.
Ruimte
De ruimte voorin is prima, ook lange bestuurders zitten prima in de Justy. Leuk detail: het stuurwiel en de klokken zijn samen in hoogte te verstellen.
In tegenstelling tot veel andere kleintjes, biedt de Justy ook volop ruimte achterin. Omdat de deuren in een hoek van maximaal 80 graden openen, is de toegang tot de achterbank eenvoudig. De hoofd- en beenruimte achterin is overweldigend voor een compacte auto als deze. Zelfs volwassenen zitten riant op de achterbank. Voor de kleinste passagiers is achterin gedacht aan Iso-fix bevestigingen voor kinderzitjes.
De ruimte op de achterbank gaat niet ten koste van de bagageruimte. Naast vijf personen, heeft de Justy ook nog ruimte voor de bagage van vijf personen.
Conclusie
Is de Subaru Justy een exacte kopie van de Daihatsu Sirion2 of is er daadwerkelijk nieuws te melden? Ja, er is nieuws. Subaru voorziet de "S"-uitvoering van een sportiever onderstel en daarmee heeft de Justy een iets betere / veiligere wegligging. Daarnaast is de uitrusting al vanaf het basismodel rijker.
Of de Justy beter is dan de Sirion2 is puur persoonlijk. Het zijn twee dezelfde producten in een iets ander jasje. Het belangrijkste nieuws is daarom dat er nu meer keuze is binnen dezelfde auto.
- Nette prijs
- Vlot en zuinig
- Zeer ruim, ook achterin
- Zijwindgevoelig
- Indirecte en gevoelloze besturing
- Matig weggedrag (ook met aangepast onderstel)