Publicatiedatum: 28 maart 2022

Tweedehands wagens

Tweedehandswagens kopen? Een verstandige keuze?

Special - Bij het kopen van een gebruikte auto geldt een eenvoudige regel: hoe meer risico, hoe scherper de prijs. Een auto zonder keuringsrapport van een vreemde kan een koopje zijn, maar ook een kat in de zak. Omgekeerd geeft een occasion met dealergarantie heel veel zekerheid, maar daar staat een prijs tegenover. Deze tips helpen om de balans tussen beide te vinden.

De eerste vraag bij het beoordelen van een gebruikte auto is: waarom wordt de auto verkocht? Dat kan heel logisch zijn, zoals het einde van een lease-contract of vervanging door een exemplaar dat beter bij de nieuwe situatie past. Maar het kan ook zijn omdat een duur onderdeel defect of versleten is. Of wat te denken van techniek die inmiddels achterhaald is. Denk aan de zuinige diesels die ooit heel veel belastingvoordeel genoten, maar nu juist duur rijden.

Tweedehands wagens

Stap 1 is dus nagaan waarom de auto werd vervangen. Vraag dit of probeer dit na te gaan aan de hand van een onderhoudshistorie of een van de vele websites die de geschiedenis van een auto kunnen achterhalen.

Inspectie

Stap 2 is de auto zelf te inspecteren. Begin met eenvoudige zaken. Zijn er bijvoorbeeld aanwijzingen dat de auto is gebruikt als taxi (kenteken-historie) of als leswagen (restanten van dubbele bediening). Inspecteer de lak en kijk of alle plaatwerkdelen dezelfde kleur hebben. Zo niet, dan is de kans groot dat de auto in het verleden schade heeft gehad. Roest is altijd een slecht teken. Kijk daarom niet alleen naar de buitenkant, maar kijk ook aan de binnenkant van de portieren, onder de mat van de bagageruimte en onder de motorkap.

En als het om de motor gaat: ook zonder iets van auto's te weten is het logisch dat een motor geen olie mag verliezen. Ook gescheurde of uitgedroogde slangen kan iedereen met gezond verstand herkennen. Kijk naar de banden? Hebben deze voldoende profiel (een profielmeter is bij iedere automaterialenzaak voor een habbekrats te koop) en zijn ze niet uitgedroogd?

Voel nog voor de proefrit of er onnatuurlijke speling is. Vallen alle porteren gemakkelijk dicht? Zo niet, dan is de auto "krom" vanwege grote schade. Druk de auto op een hoek door de veren, deze mag vervolgens een a anderhalf keer naveren. Zo niet, dan zijn de schokbrekers versleten.

Proefrit

Start de auto goed? Als het om een auto met verbrandingsmotor gaat, welke kleur hebben de uitlaatgassen? Zwart of blauw is bijna altijd foute boel. Een elektrische auto moet minstens 80% van het originele bereik melden bij volle accu. Probeer tenslotte alle functies. Werkt een eventuele airconditioning of stoelverwarming?

Luister tijdens de proefrit naar alle geluiden. Lopen er dingen aan? Is er meer windruis dan gemiddeld? Maak een noodstop en let op of de auto in een rechte lijn tot stilstand komt. Probeer weg te rijden met aangetrokken handrem. Als de auto niet door de handrem heen kan trekken, is de koppeling waarschijnlijk versleten. Opnieuw: allemaal zaken die eenvoudig zelf te doen zijn zonder een opleiding tot automonteur te genieten.

Probeer indien mogelijk meerdere exemplaren van hetzelfde model om te weten wat er gemiddeld verwacht mag worden van zo'n auto. Op die manier is het makkelijk om de verschillen tussen de ene en de andere gebruikte auto bloot te leggen.

Tenslotte

Gewapend met de nodige kennis is het een stuk makkelijker om te kiezen. Die ene nauwelijks gebruikte auto van dat zorgvuldige oude vrouwtje is met geduld, geluk en de juiste kennis te vinden. Wie kiest voor meer gemak kan natuurlijk altijd tweedehandswagens kopen bij de specialist.