Subaru XV (2012 - 2017)
Kruisverband
Een SUV is een veelbelovend idee: een terreinauto is ruim, stoer en komt waar gewone auto's niet kunnen komen. Een personenauto is luxueus en veilig. Combineer beide en er ontstaat een ongekend veelzijdig voertuig. Toch delen (vrijwel) alle SUV's hetzelfde probleem: de enorme omvang zorgt voor een hoog verbruik (matige stroomlijn, hoog gewicht) en een al even matig weggedrag (hoog zwaartepunt, hoog gewicht).
Een "cross over" is meer personenauto dan terreinauto, maar heeft nog steeds een avontuurlijk tintje. Dankzij de lagere bouw, is een "cross over" zuiniger en veiliger. Een stoer front, solide bumpers, dikke wielkasten en duidelijk zichtbare bodembescherming geven nog steeds het idee van avontuur. De testauto verstrekt dat gevoel met een gewaagde (maar geslaagde!) oranje lakkleur.
Symetrical All Wheel Drive
Bij de meeste "cross overs" blijft het echter bij een idee. Subaru maakt louter vierwielaangedreven auto's en daarmee onderscheidt de XV zich direct van de concurrentie: de XV ziet er niet alleen spannend uit, maar redt zich daadwerkelijk in het terrein.
Subaru's "Symetrical All Wheel Drive" zorgt er voor dat ieder wiel een kwart van de beschikbare aandrijfkracht krijgt toegewezen. Dat is een veel eenvoudiger systeem dan op volbloed terreinauto's, maar in licht tot middelzwaar terrein redt de XV zich desondanks verrassend goed. Zelfs wanneer de auto doelbewust in het zand wordt stilgezet om vervolgens plankgas te accelereren, zorgen de vierwielaandrijving, een prima set (Vredestein) winterbanden en de antislip regeling er samen voor dat de XV presteert als op pasgelegd asfalt!
De belangrijkste beperking is de lange overhang voor de voorwielen. Daardoor raakt de XV de grond gemakkelijk bij het beklimmen van hellingen. De bodemvrijheid is met 22 cm vrijwel gelijk aan die van de grotere Subaru Forester.
Prestaties
Ook op de verharde weg onderscheidt de XV zich positief van de tegenstrevers. Een belangrijke reden om voor een SUV te kiezen, is het machtige gevoel dat zo'n auto geeft. Dankzij een merkbaar hoge zit en uitstekende prestaties benadert de XV van alle cross overs het machtige gevoel van een SUV het dichtste.
De "2.0i" benzinemotor reageert in combinatie met de "Lineatronic" automaat zeer direct op het gaspedaal. Alhoewel 150 pk / 196 Nm geen overvloedig vermogen is, vereist de gretige reactie op het gas de eerste minuten enige gewenning! Dat komt overigens ook doordat de vloer onder het gaspedaal niet vlak is. De rechtervoet staat daarom noodgedwongen onder een vreemde hoek. Dat heeft weer tot gevolg dat lange bestuurders wijdbeens moeten zitten en met de knieholte de handrem raken.
"Lineatronic" is Subaru's benaming voor een continu variabele transmissie. De XV heeft geen traditionele automaat, maar kan afhankelijk van de situatie de ideale overbrengingsverhouding samenstellen uit een oneindig aantal combinaties. Op die manier zijn de prestaties beter en het verbruik lager.
Daarbij onderscheidt Subaru zich opnieuw positief van de tegenstrevers. Zo vervalt deze CVT (continue variabele transmissie) nooit in zeurderige geluiden tijdens het accelereren. Als extra kan de bestuurder met hendels achter het stuurwiel kiezen uit een aantal vaste versnellingsbakverhoudingen. Omdat de CVT zijn werk goed verstaat is dat zelden nodig, maar om af te remmen op de motor zijn de "schakelpedals" ideaal. Er is slechts één reden om niet te kiezen voor "Lineatronic": de handgeschakelde XV mag beduidend zwaardere aanhangers trekken.
Verbruik
Heel slim: wanneer de auto tot stilstand komt, kan de bestuurder zelf kiezen of de motor wordt uitgeschakeld om brandstof te besparen. Door het rempedaal hard in te trappen, wordt de motor uitgeschakeld (en start deze weer zodra de rem wordt losgelaten). Wanneer het rempedaal minder hard wordt ingetrapt, blijft de motor draaien. Bij een verkeerslicht is het zinnig als de motor uitschakelt, in een file meestal niet. De computer kan dat niet weten, maar de bestuurder wel en die kan dankzij dit slimme systeem nog zuiniger rijden.
Behalve een stop/start systeem biedt de XV een zeer uitgebreide boordcomputer met allerhande grafieken, meters, tellers en statistieken die de bestuurder inzicht geven in het verbruik dat bij een bepaalde rijstijl hoort. Desondanks is het fabrieksverbruik in de praktijk lastig te realiseren. Subaru belooft dat de hier gereden "XV 2.0i Lineatronic" gemiddeld 15.2 kilometer op een liter euroloodvrij aflegt, in de praktijk was dat 13.5 kilometer. Gezien de prestaties is dat keurig, maar het verschil met moderne SUV's is gering.
Weggedrag
De belangrijkste reden om niet voor een SUV te kiezen, maar voor een "cross over" is het weggedrag. Een "cross over" is lager en heeft daarom een lager zwaartepunt, hetgeen het weggedrag ten goede komt. Bovendien heeft de XV een ongebruikelijk stug onderstel en daarom is overhellen deze Subaru volkomen vreemd.
Het gevoel in het stuurwiel is prima en daarom heeft de bestuurder vanaf het eerste moment vertrouwen in de XV. De XV laat zich desgewenst rotondes en hoeken om smijten. Met de actieve veiligheid (ongelukken voorkomen) zit het dus wel goed!
Uiterlijk
De XV is de kleine broer van de Subaru Forester. Althans: zo lijkt het. In feite is de XV even breed en heeft de XV bijna dezelfde wielbasis als een Forester. Alleen vanwege de hoekige vorm biedt de Forester meer binnenruimte.
De XV is vooral bedoeld als "life style" auto voor kopers die meer dan een doorsnee auto zoeken. Helaas is juist dit het punt waar de XV minder weet te overtuigen. De verhoudingen zijn onevenwichtig, alsof de auto door verschillende vormgevers is getekend die elkaar nooit hebben ontmoet. Een goed voorbeeld zijn de vier displays die allemaal een ander lettertype, een andere verlichting en andere kleuren hanteren.
Bovendien kent de XV vele ergonomische onvolkomenheden. Zo wordt de buitentemperatuur getoond bij de verbruiksmeter en de binnentemperatuur op een eigen display voor het klimaatcontrolesysteem. Dit zijn allemaal geen onoverkomelijke problemen, maar ze zorgen er wel voor dat de XV geen begeerlijke auto is die de klant alleen al om het uiterlijk wil hebben. Gelukkig maken de uitstekende rijeigenschappen en het bijbehorende rijplezier veel goed.
Conclusie
De naam "XV" staat voor "cross over": een auto die het midden houdt tussen een SUV en een stationcar. Subaru is dé specialist op het gebied van vierwielaangedreven personenauto's en weet op overtuigende wijze invulling te geven aan dit concept. Tenminste, als het gaat om de techniek.
Net als iedere andere Subaru is de vormgeving niet onaardig, maar is de XV geen uitgesproken aantrekkelijke auto. Juist een "pretauto" als deze wordt gekocht om het uiterlijk en op dit punt schiet Subaru tekort. In plaats daarvan richt Subaru zich met een prima weggedrag, uitstekende prestaties en serieuze terreinwaardigheid op kopers die een "cross over" zoeken vanwege de extra functionaliteit.
- Machtig gevoel
- Rijdt als een personenauto, terreinvaardig als een SUV
- Prettige combinatie 2.0i benzinemotor en Lineatronic automaat
- Gaspedaal onder hoek
- Ergonomische missers