Publicatiedatum: 3 februari 2025

Stappenplan autoverzekering

Hoe u de juiste autoverzekering kiest

Special - Een autoverzekering lijkt slechts een detail bij een aanschaf van een nieuwe auto. Echter, het zijn kosten die elk jaar opnieuw terugkomen. Bovendien: als onverhoopt een beroep op de verzekering moet worden gedaan, is het belangrijk dat deze de hulp levert die het belooft. Vanaf het moment dat een kenteken op naam wordt gesteld, moet de auto op naam staan. Echter, het is verstandiger om ruim van tevoren onderzoek te doen naar de beste verzekering. Autozine deed alvast een verkennende ronde en maakte een stappenplan om het u makkelijker te maken.

Het eerste wat opvalt is dat bijna alle verzekeraars om een kenteken vragen. Dat doen maatschappijen omdat de premie afhankelijk is van de catalogusprijs, het gewicht en het motorvermogen van de auto. Al die gegevens kunnen worden achterhaald op basis van het kenteken. Dat maakt de procedure eenvoudiger en het voorkomt fouten bij het invoeren van gegevens door de gebruiker. Bij een occasion is dit geen probleem, maar wie een nieuwe auto koopt weet het kenteken pas vlak voor de aflevering. En dan blijft er weinig tijd over om onderzoek te doen naar de beste verzekering! Toch is er een oplossing: veelal rijdt de pers als eerste met nieuwe auto's en in hun testverslag is op de foto's al een kenteken van een vergelijkbare auto zichtbaar. Een andere truc is om een foto van de betreffende auto op te zoeken via Google Image Search met "Nederlands kenteken" als extra zoekterm.

Stappenplan autoverzekering

Stap 1: Vergelijken

Er zijn diverse websites die verzekeringen vergelijken. Echter, ze werken alleen samen met verzekeringsmaatschappijen die daarvoor betalen en/of technisch in staat zijn hun premies met andere partijen te delen. Gebruik de vergelijkers daarom om een eerste grote stap te zetten, maar zoek vooral zelf verder. In de praktijk blijken de vergelijkers grofweg dezelfde resultaten te geven omdat ze in de kern hetzelfde systeem gebruiken. Een of twee keer vergelijken blijkt dus voldoende te zijn.

Tijdens onze zoektocht werd meer dan eens gevraagd om een e-mail adres om de offerte naartoe te sturen. Dat was voor de redactie reden om de procedure meteen te staken. De combinatie van een e-mail adres, een kenteken en persoonsgegevens is goud waard voor marketeers. In dat geval zou de klant alleen al korting moeten ontvangen voor het vrijgeven van zoveel persoonsgegevens! Met zoveel aanbod is het gelukkig makkelijk om dit soort opportunisten over te slaan.

De meeste maatschappijen hebben een chatbot voor hulp tijdens het opvragen van de offerte. Tijdens onze zoektocht bleken ze zonder uitzondering volstrekt nutteloos zijn. Geen van alle had ook maar enige vorm van intelligentie en alleen als ze uiteindelijk een echte medewerker konden aanroepen hadden ze enig nut. Een tip van onze IT'er: let ook op de kwaliteit van de websites. Als een bepaalde browser wordt vereist, plugins noodzakelijk zijn, de gebruikte browser waarschuwingen toont, de layout niet goed in het scherm past of de site simpelweg traag reageert heeft de verzekeraar de automatisering niet goed op orde. Dat roept vragen op over de kwaliteit van het bedrijf achter de website.

Stap 2: globale keuze

De eerste belangrijke keuze betreft een WA, WA beperkt casco of WA volledig casco verzekering. Alle sites geven hierover duidelijke uitleg en ook op Autozine.nl is hierover al zoveel gepubliceerd, dat we dat hier niet herhalen. Wel is het interessant om te melden dat er tegenwoordig ook kilometer-verzekeringen zijn. Voor wie weinig rijdt is dat een interessante optie.

Tijdens onze zoektocht naar de juiste verzekering voor een elektrische auto van zo'n 35.000 euro bleek het verschil in premie enkele tientjes per maand te bedragen. Gaandeweg bleef een "short list" over van maatschappijen die de auto accepteerden en een redelijke prijs hanteerden. Dan is het tijd om de kleine lettertjes te lezen en aan de hand daarvan een definitieve keuze te maken. Een deel daarvan is voor iedereen van belang. Zo blijkt dat de scherpe prijs soms alleen geldt als men al klant is voor andere diensten (abonnement, bankrekening, etc). Het kan dus schelen om bewust meerdere verzekeringen bij een partij onder te brengen.

Stap 3: keuze op maat

Het belang van andere voorwaarden is puur persoonlijk. Op welk type schade is er serieus risico? Denk daarbij aan vandalisme, slippartijen, joyriding, etc. Is de klant vrij om zelf een schadeherstelbedrijf te kiezen, of kiest de verzekeraar? Worden de kosten voor vervangend vervoer gedekt? Zijn er afwijkende voorwaarden voor schade in het buitenland? Is het gebruik van winterbanden van invloed op schadeafhandeling? Wenst men korting door een app te gebruiken die het rijgedrag in kaart brengt (en accepteert men de inbreuk op de privacy die daarbij hoort)? Hoe lang is de opzegtermijn? Hoe lang geldt de nieuwaardeverzekering? En is het mogelijk deze te verlengen?

Voor elektrische auto's zijn er soms extra mogelijkheden. Zo kan de laadkabel worden meeverzekerd of is er een afsleepservice mocht de auto stil komen te staan met een lege accu. Het loont daarom ook om expliciet te zoeken naar een verzekering voor een elektrische auto.

Conclusie

Een vergelijkingswebsite geeft snel en eenvoudig een globaal beeld van het aanbod. De ervaring leert dat het zinvol is om daarna ook zelf te zoeken naar partijen die niet zijn opgenomen in de vergelijkingen. In het geval van een bijzondere auto (elektrische auto, sportwagen, bedrijfswagen) kan het lonen om expliciet te zoeken naar een verzekering op maat voor dat type voertuig.

Wanneer enkele partijen overblijven die in grote lijnen een goed aanbod hebben, is het tijd om de kleine lettertjes te lezen. Daaruit blijkt welke verzekering het beste bij de individuele situatie past en rolt vanzelf een winnaar uit de bus. De nieuwe auto van onze redacteur staat inmiddels op kenteken en heeft een passende verzekering!