Publicatiedatum: 10 juli 2022

Schadeherstel

Hierom autoschade laten repareren

Special - Autoschade is vervelend. Een auto is voor velen een trots bezit en men wil liever gezien worden in een auto die helemaal intact is. Maar niet iedereen kiest er niet altijd voor om alle schade te laten repareren. Omdat het veel geld kost, of omdat men niet wil dat de no-claimkorting bij de autoverzekering vermindert. Toch zijn er een aantal situaties waarbij men de autoschade zeker wel moet laten repareren. Drie voorbeelden:

Reparatieplicht

Bij cascoschades kan de verzekeraar een reparatieplicht opnemen in de polisvoorwaarden. Wanneer de autoschade dan op de eigen autoverzekering kan worden geclaimd, verplicht de verzekeraar om schade als ruitschade en schade door vandalisme te laten repareren. Gebeurt dat niet, dan kan bij een volgende schade een lagere schadevergoeding worden uitgekeerd, bijvoorbeeld slechts 75 procent van de kosten. Of er wordt een vast bedrag afgetrokken van de vergoeding. Ook kan de verzekeraar een hoger eigen risico in rekening brengen omdat de de oude schade niet is gerepareerd.

Schadeherstel

Ruitschade

Een sterretje in de ruit is zo gebeurd helaas. Hoewel het niet verplicht is om direct de schade te laten repareren, hebben garages bij een APK de verplichting om beschadigde voorruiten af te keuren. Dit omdat een scheur of beschadiging in de voorruit het zicht van de bestuurder kan belemmeren, wat de veiligheid vermindert voor de bestuurder en andere weggebruikers. Het is verstandig om een sterretje zo snel mogelijk te laten repareren om te voorkomen dat de schade groter wordt en de hele voorruit vervangen moet worden. Bij sterretjes groter dan een munt van twee euro of een sterretje in het zicht van de bestuurder wordt bij een reparatie doorgaans meteen de voorruit vervangen in plaats van een plaatselijke reparatie.

Diepe lakschade

Beschadigingen aan je auto zijn lelijk, maar niet altijd even problematisch. Vaak is kleine blikschade tamelijk onschuldig, maar wees wel altijd beducht op het risico van roestvorming. Zeker daar waar lak diep beschadigd is geraakt, is de kans op roest groot. Dat geldt ook voor velgen waarmee een stoeprand geraakt is. Roest kan het metaal verzwakken en ervoor zorgen dat onderdelen geheel vervangen moeten worden omdat een reparatie geen zin meer heeft. Laat bij kans op roest door autoschade dus wel een reparatie uitvoeren die ervoor zorgt dat er geen roestvorming meer kan ontstaan.

Schade onder de motorkap

Onder de motorkap kan ook schade ontstaan. Bijvoorbeeld doordat er ’s nachts een dier aan kabels en leiding knaagt en een lek veroorzaakt. Blijkt dat te laat, dan kan bijvoorbeeld de motor oververhitten omdat de koelvloeistof verdwenen is. Is er een vermoeden dat er ergens een lek zit, laat het dan niet op z’n beloop en ga zeker naar een autobedrijf. Is de motor al oververhit geraakt (ook zonder dier)? Dat kan op zichzelf schade veroorzaken onder de motorkap, zoals een kapotte thermostaat of schade aan pakking.

Autoschade komt nooit uit. Een auto is niet zelfhelend, integendeel: schade die blijft zitten kan voor meer problemen gaan zorgen. Ga dus niet te nonchalant om met schade aan de auto en laat het zeker in de hierboven beschreven gevallen repararen.