Elektrisch rijden
Elektrisch rijden makkelijk gemaakt
Het begint met de aanschaf. Om maximale winst te behalen, en om elektrisch rijden begeerlijk te maken, brengen veel fabrikanten eerst grote en snelle elektrische auto's uit. Inmiddels zijn echter elektrische auto's beschikbaar in alle soorten en maten. Let bij de aanschaf op het type auto (een hoge auto is minder efficiënt dan een lage), het type motor (er zijn verschillende soorten elektromotoren waardoor het verbruik sterk verschilt) en het gewicht (een zware auto is minder zuinig, vraagt meer van de banden en zal in de toekomst duurder zijn in de wegenbelasting). Het belangrijkste is de batterij, want daarin zitten de meeste kosten.
Actieradius en opladen
Over de benodigde actieradius zijn nog altijd veel misverstanden. Eenzelfde bereik als een auto met benzine- of dieselmotor is namelijk helemaal niet nodig! Een auto met verbrandingsmotor moet de rit onderbreken om te tanken. Juist daarom zal niemand bijtanken om slechts de volgende bestemming te halen. De tank moet vol om de volgende tankbeurt zo lang mogelijk uit te stellen! Bij een elektrische auto ligt dat anders. De elektrische auto wordt geladen wanneer deze niet in gebruik is. De ervaring leert dat bijladen tijdens iedere stop van meer dan een half uur (boodschappen doen, familiebezoek, etc.) voldoende is om altijd genoeg energie aan boord te hebben om zorgeloos te rijden.
Met die wetenschap kan heel veel geld worden bespaard: een actieradius van 200 a 300 km is in Nederland namelijk ruim voldoende en zo'n auto is veel goedkoper! Alleen wie stelselmatig zeer lange afstanden aflegt heeft echt baat bij een grotere actieradius. Echter, de interne mens moet op de lange afstand ook worden "opgeladen" en een lunch kost tegenwoordig meer tijd dan het snelladen van een moderne elektrische auto. Na het ingeven van de bestemming in het navigatiesysteem kunnen de betere elektrische auto's zelf laadstops op de route plannen als de batterijlading ontoereikend is. Een app op de mobiele telefoon heeft weliswaar geen weet van de huidige batterijlading, maar heeft in de regel meer kennis van laadstations. Vrijwel iedere aanbieder van een laadpas heeft ook een app om laadstations te zoeken en geeft per lader de actuele prijzen. Deze apps maken het leven echt makkelijker!
Wie de mogelijkheid om thuis te laden, is veruit het goedkoopst uit. Stroom is thuis het goedkoopst en thuisladen geeft de mogelijkheid iedere rit met een volle accu te beginnen. Wie thuis kan laden, kan daarom de auto met de kleinste batterij-capaciteit kiezen (of zelfs een plugin-hybrid!). Laders op straat leveren meer stroom en daarom is de auto hier sneller opgeladen. Echter, voor dat extra vermogen moet worden betaald en daarom is publiek lader duurder dan thuisladen. Wie slechts sporadisch kan of wil laden, is helaas wel aangewezen op een auto met een grote accu-capaciteit.
De duurste manier van laden is bij een snellader. Dit vereist kostbare apparatuur van de aanbieder op een dure locatie (langs de snelweg) en daarom ligt de prijs hier het hoogste. Wie voordelig elektrisch wil rijden, gaat daarom alleen naar de snellader als dat echt nodig is. Ook goed om te weten: vanwege de extra slijtage aan de batterij rekenen sommige leasemaatschappijen een toelage voor snelladen.
Subsidie en financiering
Om de elektrische auto's bereikbaarder te maken voor een grote publiek geeft de overheid subsidie op elektrische auto's. Dat geldt voor nieuwe auto's, maar ook voor gebruikte elektrische auto's en zelfs voor private lease. Een private lease elektrische auto ontzorgt de bestuurder omdat de risico's voor afschrijving, onderhoud en verzekering bij de leasemaatschappij liggen. De tarieven liggen bovendien laag, want elektrische auto's hebben veel minder bewegende delen dan elektrische auto's. Daarom is er minder slijtage, minder onderhoud en dus een hogere restwaarde.
Gebruikte auto
Onder druk van de komst van nieuwe concurrenten uit China, de komst van een nieuwe generatie compacte elektrische auto's, alsmede de beschikbaarheid van vele gebruikte elektrische leaseauto's, wordt verwacht dat de occasionprijs in het najaar van 2024 flink zal dalen.
Milieu
Als het gaat om het milieu spelen er nog steeds veel misverstanden. Het is juist dat de CO2-uitstoot tijdens de productie van een elektrische auto hoger ligt dan bij een conventionele auto. Echter, dat wordt tijdens het verbruik gecompenseerd. Daarbij geldt: hoe meer er gereden wordt, hoe groter de winst voor de elektrische auto. Afgeschreven accu's kunnen inmiddels worden gedemonteerd. Er worden laagwaardige accu's voor thuisgebruik van gemaakt en/of de grondstoffen worden hergebruikt.
Bij het rekenen van bron tot wiel is benzine heel veel vervuilender dan elektriciteit, zelfs als dit afkomstig is van een kolen-centrale! Zelfs van pomp tot wiel wint de elektrische auto omdat er veel minder energie verloren gaat. Bij een conventionele auto wordt een groot deel van de energie omgezet in warmte en lawaai. Bij een elektrische auto is dit verlies nihil.
Tenslotte een tip die rijden met iedere auto voordeliger maakt: zorg voor de juiste bandenspanning en geef de auto op tijd onderhoud. Een auto die in goede conditie is, is altijd efficiënter.