Skoda Superb Combi (2009 - 2015)
De bijtelling de baas
De Superb is het topmodel van Skoda. Wellicht roept het logo op de neus niet dezelfde gevoelens op als bij Audi, BMW of Mercedes-Benz. Maar... de Superb Combi benadert de maten van een Audi A6 Avant, BMW 5-Serie Touring of Mercedes-Benz E-Klasse Estate. Het prijsverschil bedraagt echter tienduizenden euro's, in het voordeel van de Skoda uiteraard! Het Skoda-logo is misschien minder prestigieus, het blijkt wel voor een hele slimme keuze te staan.
Nuchter
Het prijsverschil wordt verklaard door een nuchtere aanpak. De Superb ziet er goed uit, mede dankzij de facelift voor modeljaar 2014. De grote grille zorgt ervoor dat de auto een voorname uitstraling heeft. Prestigieus is de Skoda echter niet. De lijnen zijn eenvoudig en eerlijk, wederom houdt Skoda zich verre van de pracht en praal waar de concurrentie mee schittert. Dat maakt de productie eenvoudiger (lees: goedkoper) en zorgt er voor dat menigeen zich wel thuisvoelt bij de Skoda en niet bij de meer opvallende concurrenten.
Het interieur van de hier gereden "Ambition"-uitvoering is ook vrij van pracht en praal. De kleurstelling is sober zwart/grijs met een keurige edoch fantasieloze opzet. Functionaliteit en degelijkheid staan voorop. Diverse onderdelen zijn overduidelijk overgenomen van moederbedrijf Volkswagen. Niet alleen de hendels en knoppen zijn herkenbaar als Volkswagen-onderdelen, zelfs het audio-, communicatie- en navigatiesysteem is rechtstreeks afkomstig van het moederbedrijf.
Dat betkent dat externe apparaten alleen gekoppeld kunnen worden middels een optionele "multi media box". Daar bovenop moet voor ieder apparaat (iPhone of USB) een verloopkabel worden gekocht. Als alternatief kan worden gekozen om de telefoon of iPod te koppelen middels Bluetooth. Let op: hiervoor moeten de toetsen op het stuurwiel en het display tussen de snelheidsmeter en toerenteller gebruikt worden. Vervolgens kan worden getelefoneerd of kan muziek worden afgespeeld middels de knoppen bij het beeldscherm in de middenconsole. Uiterst verwarrend!
Nog een punt om rekening mee te houden: ondanks de recente facelift heeft de geheel nieuwe Octavia (2013) de Superb (2009) op diverse punten ingehaald. De Octavia heeft een modernere uitrusting, het interieur is creatiever van opzet en de gebruikte materialen zijn van een hogere kwaliteit.
Ruimte
De Superb is minder weelderig dan andere auto's, maar als het gaat om ruimte is Skoda ze allemaal de baas! De beenruimte op de achterbank is gigantisch. De ruimte achterin de Superb is vergelijkbaar met die van reislimousines uit het topsegment. Als knipoog naar zulke auto's is in de achterportieren van de Superb een paraplu-houder te vinden.
Ook de bagageruimte is met 1.865 liter (opgeklapte achterbank) een slag groter dan die van de prestigieuze tegenstrevers. Zoals het hoort bij Skoda, staat de Superb bol van de slimme vindingen die het dagelijks leven met de auto aangenamer maken, zonder dat ze de prijs te ver opdrijven. Een voorbeeld van zo'n slimmigheid is de afdekhoes van de bagageruimte die tussenstops kent. Zo hoeft de bestuurder niet helemaal tot aan de achterbank te reiken om de afdekhoes te sluiten (bij een auto als de Superb geen verwaarloosbare afstand!).
Greenline
De Skoda Superb is leverbaar met zware motoren die zorgen voor de prestaties die horen bij een auto van dit kaliber. Echter: daarmee voldoet de Superb niet aan de regels van de leasemaatschappij en moet maximaal worden bijgeteld. In dat geval is de Superb even onbereikbaar als alle andere auto's in dit segment.
Daarom is de Superb ook leverbaar in een extra zuinige "Greenline"-variant. In plaats van een stoere zescilinder of "dikke diesel" is bij deze groene variant een uiterst beschaafde 1.6 liter viercilinder dieselmotor onder de motorkap te vinden. Deze levert een al even bescheiden 105 pk / 250 Nm; waarden die heel veel lager liggen dan bij de instapmodellen van vergelijkbare auto's van andere merken.
Na een koude start is de 1.6 liter diesel onwillig en kan de auto "bokken" bij het wegrijden. Eenmaal warmgereden is vooral in stadsverkeer overduidelijk dat dit de lichtst gemotoriseerde Superb is. De Greenline komt goed mee met de verkeersstroom, maar het gaat allemaal niet van harte. Met name filerijden is vervelend omdat een extreem laag toerental wordt afgestraft als niet extra voorzichtig wordt omgesprongen met het koppelingspedaal. Een heel enkele keer functioneert het stop/start-systeem te langzaam.
Eenmaal op de snelweg weet de Superb Greenline juist te overtuigen als slimme reisauto. Op hoge snelheid profiteert de Superb van het flinke koppel. Soms heeft de krachtbron even "bedenktijd" nodig, maar uiteindelijk worden tussenacceleraties moeiteloos uitgevoerd. 120 km/u betekent exact 2.000 toeren per minuut en dan loopt deze kleine dieselmotor minstens zo mooi als de geweldenaren van de concurrentie.
Verbruik
Bij de Greenline draait het allemaal om een laag verbruik. Volgens de brochure legt de Superb Combi Greenline gemiddeld 23.3 kilometer af op één liter dieselolie. Daar hoort een CO2-uitstoot van 111 gram per kilometer bij en dat betekent een A-label en 20% bijtelling.
Dat is niet alleen goed nieuws voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Het beloofde verbruik is in de praktijk namelijk gemakkelijk te realiseren! Tijdens een zuinigheidsrit (maximaal 100 km/u, airco uit, gelijkmatig rijden) was zelfs 1 op 26.6 haalbaar. De minst zuinige rit kwam uit op 1 op 22 (nog steeds dichterbij het streefverbruik dan menig andere auto).
Dit lage verbruik maakt de Superb Greenline uniek. Zelfs de zuinigste dieselauto van dit moment, de Volkswagen Golf BlueMotion, is met een testverbruik van 1 op 30.3 nauwelijks zuiniger dan deze enorme Skoda. De zuinige versies van andere stationcars in dit segment kunnen al helemaal niet tippen aan de spaarzaamheid van deze Skoda.
Weggedrag
Het lage verbruik is te danken aan een verbeterde stroomlijn, verlaagde interne frictie en banden met lage rolweerstand. Al deze zaken gaan niet ten koste van het comfort of de wegligging. De eco-banden zorgen niet voor extra rijgeluiden en het weggedrag is minstens zo goed als van de gewone Superb.
Zoals het hoort bij een auto in dit segment, is de Superb een oase van rust op de buitenweg. Dankzij de lange wielbasis en forse breedte heeft de Superb de grootsheid die het rijden met een auto als deze zo aangenaam maakt. En dankzij de slimme aanpak van Skoda is dat ondanks de beperkingen van zowel de werkgever als de belastingdienst ook weggelegd voor de gemiddelde leaserijder.
Conclusie
Er zijn maar weinig auto's die hun naam met zo veel overtuiging waarmaken als de Skoda Superb. Wie op dit moment een leaseauto mag uitzoeken, wordt op alle mogelijke manieren in de keuze beperkt. De Skoda Superb biedt niet de prestige en verfijning van een premium merk, maar is op alle andere punten wel degelijk "superb".
Hét sterkste punt van de Superb is de enorme binnenruimte. De ruimte voorin is riant, de ruimte achterin is van limousine-niveau. De hier gereden "Combi" voegt daar nog eens een gigantische bagageruimte aan toe. Daarbij heeft de Superb dankzij de forse breedte en lange wielbasis de grootsheid en stabiliteit die het rijden in een auto als deze zo aangenaam maakt.
- Zeer zuinig
- Scherpe prijs
- Bijzonder ruim
- Matige integratie met smartphone