13 november 2019
Seat Mii Electric

Seat Mii Electric

Tweede leven

Autotest | De Seat Mii verscheen in 2012 op de markt. Daarmee zou dit instapmodel van Seat nu aan het einde van de levenscyclus zijn en zou het tijd zijn voor een vervanger. Maar in plaats daarvan voorziet Seat de Mii van elektrische aandrijving en ziet het merk weer toekomst in deze oudgediende. Is alleen een nieuwe aandrijving voldoende om de Mii een tweede leven te geven?
Seat Mii privé leasen?
Dat kan! Vanaf € 275,-
Seat Private Lease

Ongeacht de techniek begint een tweede leven van een auto vrijwel altijd met een aangepast uiterlijk. De elektrische versie is herkenbaar aan schildjes op de voorportieren en een sierlijk logo op de achterklep. De testauto ziet er met de optionele 16 inch velgen en in "Costa Blue" ronduit verleidelijk uit!

Seat Mii Electric

Ook binnenin is direct duidelijk dat dit een bijzondere uitvoering van de Mii is, want het dashboard is voorzien van een uniek patroon. Scherpe lijnen geven het idee van een printplaat, waarvan de banen  samen komen in het typeplaatje. Zonder te vervallen in een futuristisch uiterlijk maakt Seat op deze manier wel duidelijk dat de Mii een vooruitstrevende auto is.

Ruimte

Tegelijkertijd blijft duidelijk dat de Mii een kleine en voordelige auto is. Op diverse plekken in de cabine is plaatwerk (gespoten in de lakkleur) zichtbaar. De stoelen zijn klein en staan noodzakelijkerwijs dicht op elkaar.

Seat Mii Electric
Seat Mii Electric

Toch verdienen de ontwerpers een groot compliment. Toen de Mii 8 jaar geleden werd ontworpen, was namelijk geen rekening gehouden met een toekomstige elektrische uitvoering. Wanneer in een dergelijke auto later moet worden gezocht naar ruimte voor batterijen, gaat dat vaak ten koste van de binnenruimte met als gevolg een verhoogde laadvloer in de bagageruimte of hobbels in de vloer. Dankzij een combinatie van moderne accu-techniek (maar niet die van de Volkswagen ID.3), slimme technici en het feit dat de Mii al extra ruimte had voor een aardgastank biedt de elektrische Mii evenveel ruimte als de varianten met verbrandingsmotor.

Uitrusting

Het belangrijkste doel van de Mii Electric is om elektrisch rijden betaalbaar te maken. Om dat te kunnen realiseren is de Mii niet voorzien van een eigen beeldscherm, maar dient de bestuurder de eigen smartphone in een houder bovenop het dashboard te plaatsen. Door gebruik te maken van op maat gemaakte Seat-apps (voor iOS en Android) kan de telefoon dienst doen als boordcomputer, audio- en navigatiesysteem. Met een tweede app kan op afstand worden uitgelezen wat de actieradius is, kan de verwarming of airco worden geactiveerd terwijl de auto nog aan de stekker zit (dus geen invloed op het rijbereik) en kan het laden worden gestart of gestopt.

„Het levendige karakter van de elektromotor maakt de Mii al tot een feest om te rijden, het uitstekende weggedrag doet daar nog eens een schepje bovenop“

Tijdens de testrit werkten de beide Seat-apps helaas slecht. Het navigatiesysteem liep vast, terwijl de beoogde boordcomputer summiere informatie gaf die ook nog eens deels buiten het beeldscherm liep. Volgens Seat komt dit omdat is gewerkt met een eerste versie van de software en de fabrikant belooft beterschap (lees: updates) wanneer de Mii Electric begin 2020 op de markt verschijnt. De meest essentiële informatie, namelijk de gereden afstand en de resterende actieradius zijn ook af te lezen op het LCD-display onder de snelheidsmeter. Een smartphone is niet noodzakelijk om de Mii Electric te kunnen rijden.

Seat Mii Electric

Rijeigenschappen

Op slechts een paar punten is duidelijk merkbaar dat de Mii Electric is gebaseerd op een bestaande auto. Zo wordt de elektromotor gestart door een ouderwetse sleutel om te draaien. Daarna klinkt logischerwijs geen motor, maar verraden enkele controlelampjes bij de snelheidsmeter slechts dat de Mii aan staat.

Wie vervolgens het rechterpedaal in trapt weet het zeker: dit is de compacte auto van de toekomst. In volmaakte stilte, en met een voor een compacte auto ongekend gemak, zet de Mii Electric zich in beweging. Daarmee is dit kleintje superieur aan vele grotere auto's met een traditionele verbrandingsmotor. En dat niet alleen: de Mii Electric is ook nog eens uitgesproken vlot en levendig. De sprint van 0 naar 100 km/u kost 12.3 seconden (14.4 sec. voor de Mii met benzinemotor) Veel belangrijker is echter de watervlugge acceleratie in de stad van 0 naar 50 km/u in 3.9 seconden. Middels de "versnellingshendel" kan in vier stappen worden bepaald hoeveel energie wordt teruggewonnen bij het loslaten van het "gaspedaal" (meer uitrollen en minder terugwinnen of juist sterk inhouden en veel terugwinnen).

Seat Mii Electric

Nog een punt waarop de Mii zijn herkomst als auto met verbrandingsmotor verraadt: op hogere snelheid is de nodige windruis hoorbaar die bij de versie met benzinemotor wordt overstemd door motorgeluiden.

Van het extra gewicht van de accu's (300 kg) is in de praktijk weinig tot niets merkbaar. De Mii Electric maakt gebruik van dezelfde ondersteltechniek als het basismodel, maar deze is met andere fijnregeling en stuggere veren afgestemd op het hogere gewicht van de elektrische versie. Daardoor is de auto stabieler geworden in snelle bochten en comfortabeler op slecht wegdek, terwijl de wendbaarheid is gebleven. Het levendige karakter van de elektromotor maakt de Mii al tot een feest om te rijden, het uitstekende weggedrag doet daar nog eens een schepje bovenop.

Seat Mii Electric

Verbruik en bereik

Het meest kostbare onderdeel van iedere elektrische auto is de batterij. Door simpelweg te kiezen voor minder accu-capaciteit wordt een elektrische auto goedkoper. Hiermee nemen echter ook de actieradius en dus de bruikbaarheid af. Seat heeft de balans tussen prijs en bruikbaarheid gevonden door te kiezen voor een accu met een netto capaciteit van 32 kWh. Hiermee kan de Mii Electric volgens de WLTP-norm 260 km afleggen. In theorie zou de Mii in de stad zelfs 360 km geheel elektrische kilometers kunnen afleggen. Het praktijkverbruik (50% stad, 50% buitenweg) kwam vrijwel overeen met de door Seat beloofde waarden, waardoor inderdaad zo'n 250 km op een volle batterij kon worden afgelegd.

Vervolgens kan de Mii Electric op drie manieren worden opgeladen: via het stopcontact, via een publiek laadpunt (tot 80% in 4 uur bij 7.2 kW) of via een snellader (tot 80% in 1 uur bij 40 kW). Afhankelijk van de gekozen stroombron kost een volle "tank" 6 euro (thuis laden) tot 10 euro (snelladen zonder abonnement). Daarmee is de Mii Electric niet alleen sneller en comfortabeler dan de varianten met benzinemotor, maar ook veel voordeliger per kilometer. Het is daarom logisch dat Seat de Mii met benzinemotor binnenkort uit productie neemt en de Mii alleen nog als elektrische auto aanbiedt.

Seat Mii Electric

Conclusie

Is alleen elektrische aandrijving voldoende om de Seat Mii een tweede leven te geven? Zeker! Sterker nog: in de praktijk blijkt het een voordeel te zijn dat de Mii al vele jaren op de markt is. Het doel van de Mii Electric is om elektrisch rijden betaalbaar te maken en omdat de belangrijkste ontwikkelkosten van de Mii al zijn terugverdiend, kan deze elektrische versie extra voordelig worden aangeboden. Daarbij heeft Seat een goede balans tussen prijs, prestaties, bereik en uitrusting gevonden.

Uiteindelijk overtuigt de Mii niet alleen als elektrische auto, maar verleidt en charmeert zelfs. Ondanks de eenvoudige opzet biedt de Mii alles wat elektrisch rijden aantrekkelijk maakt: subliem comfort, uitstekende prestaties, nul uitstoot en zeer lage kosten per kilometer.

plus
  • Doordacht concept
  • Lage kosten per kilometer
  • Prima rijeigenschappen, nul uitstoot
min
  • Windruis op hoge snelheid
  • Seat-app nog geen volwassen product
  • Rand stuurwiel dekt deel snelheidsmeter af
Fiat 500Fiat 500
"De beste Fiat die niet te koop is"
Peugeot iOnPeugeot iOn
"PiOnier"
Smart ForFourSmart ForFour
"Slim alternatief"
Citroën C-ZeroCitroën C-Zero
"Zeven dagen onder hoogspanning"
Volkswagen Up!Volkswagen Up!
"Voor het volk"