Seat Altea
Nooit meer te laat
Op het stuur staat FR, op het dashboard staat FR, op de versnellingspook staat FR. De voorste zetels zijn diepe stevige sportstoelen die zoveel zijdelingse steun bieden dat ze niet zouden misstaan in een achtbaan. Het dashboard is voorzien van carbonlook (dat in het verkeerde licht helaas turquoise kleurt). Het stuurwiel en de versnellingshendel zijn uitgevoerd met platte randen, wat opnieuw een sportief tintje geeft.
Om duidelijk te maken dat het Seat ernst is met de FR, is de toerenteller centraal geplaatst. De schaalverdeling van de snelheidsmeter loopt door tot een veelbelovende 260 km/u.
Praktisch
Ondanks al het uiterlijk vertoon is de Altea ook in FR-uitvoering een ruime en praktische auto. Voorin wordt het gevoel van ruimte versterkt door de ver naar voren geplaatste voorruit. Zoals het een goed MPV betaamt is het interieur royaal voorzien van bakjes, vakjes, bekerhouders, 12 volt stopcontacten en wat dies meer zij.
Deze top-uitvoering van de Altea is ook voorzien van de top-uitrusting. Standaard zijn onder andere: een links/rechts gescheiden airconditioning, boordcomputer, lichtsensor, (nogal onhandig te bedienen) cruise-control en een radio/CD-speler. Deze laatste is evenals de optionele carkit voor de telefoon vanaf het stuurwiel te bedienen.
Ondanks de fraaie aflopende daklijn en ondanks de forse sportstoelen voorin, biedt de achterbank zeer veel ruimte. De achterbank is verschuifbaar over 14 cm, in twee ongelijke delen neerklapbaar en voorzien van Iso-fix bevestigingen voor kinderzitjes. De Altea is geen 6 of 7 zitter, maar biedt 4 zeer royale zitplaatsen.
Dat gaat niet ten koste van de bagageruimte, want ook die is verrassend groot ten opzichte van de beschaafde buitenmaten van de auto. Bovendien is de kofferruimte hoog, zodat bijvoorbeeld een kinderwagen op de zijkant past en er voldoende plek over is voor andere bagage.
Formula Racing
Als Seat "Formula Racing" zegt, dan bedoelt Seat ook Formula Racing. Deze Altea FR diesel is herkenbaar aan de TDi-batch op de voorste zijflank. Bij Seat en andere merken van de Volkswagen-familie duiden rode letters op extra vermogen: hoe meer rood, hoe sneller de auto. Bij de Seat Altea FR zijn alle letters van "TDi" rood. De twee liter turbodiesel met roetfilter is goed voor 170 pk en, nog belangrijker, 320 Nm trekkracht.
De Altea FR diesel is vanaf het eerste moment fel en gewillig. Al bij lage toeren levert de turbodiesel veel vermogen. Zolang de naald van de toerenteller boven de 1.500 tpm wordt gehouden, is de krachtbron altijd thuis. De geringste beweging van het gaspedaal is dan voldoende voor een forse versnelling.
Wanneer de voet resoluut op het gas wordt gehouden, blijft de Altea versnellen met het nodige machtsvertoon. De verhoudingen van de 6-versnellingsbak zijn zo gekozen dat deze elkaar kort opvolgen en het gemakkelijk is om te blijven accelereren.
Zoals het hoort bij een echte sportwagen geeft de Altea FR de bestuurder het gevoel sneller te zijn dan alles en iedereen. Bovendien heeft deze dieselmotor de nodige venijnige trekjes en een agressief karakter die de sensatie compleet maken. Helaas is het dieselgeluid weinig inspirerend; Seat zou moeten proberen deze spannende dieselmotor ook een spannend geluid te geven.
Vanuit stilstand wordt de 100 km/u in 8.7 seconden bereikt, de topsnelheid bedraagt 208 km/u. Het overvloedige koppel zorgt ervoor dat ook op hoge snelheid altijd een enorme reserve paraat staat om er ook dan nog eens een flinke schep bovenop te doen. Bij accelereren van 100 naar 120 km/u is het zaak de snelheidsmeter goed in de gaten te houden, want wie de turbodiesel even laat gaan tovert ongemerkt hoogst illegale waarden op de meter.
Spanning en sensatie
Voor de FR-uitvoering is het standaard Altea-onderstel ingrijpend herzien. Deze sportieveling is verlaagd, de wielophanging is versterkt, de stuurbekrachtiging is aangepast en Seat heeft de breedst mogelijke wielen van de plank gehaald. De 17 inch velgen met 225/45 banden bieden maar net voldoende ruimte aan de 16 inch remschijven (voor en achter).
Daarmee heeft de Altea voor een brave familieauto een opmerkelijk goed weggedrag, maar niet de wegligging van een lage, brede volbloed sportwagen. Tractiecontrole is standaard, voor een elektronisch stabiliteitssysteem moet worden bijbetaald terwijl dit geen overbodige luxe is. Omdat het onderstel zeer stug is, laat de Altea zich gemakkelijk aanvoelen en kan de bestuurder de wegligging ten volle benutten.
Conclusie
Het concept van een snelle familiebus is bijzonder, maar niet uniek. Opel was de eerste met de Zafira OPC en Toyota voorziet de Corolla Verso van een extreem sterke dieselmotor. Toyota maakt de Verso daarmee tot een uiterst capabele en comfortabele reisauto.
Seat is het comfort zeker niet vergeten, maar legt de nadruk op de presentatie. De Seat Altea FR zet eerst de juiste toon met een gelikte vormgeving, voert de spanning dan op met een uiterst sportieve aankleding en overtuigt daarna des te meer met meer dan sportieve prestaties. Daarmee is de sportwagenbelevenis compleet en dat maakt iedere (snelle) rit met de Altea FR tot een waar genoegen.
Bovendien is een snelle familieauto in de praktijk bijzonder nuttig. Verslapen? De boot gemist? De brug open? De trein vertraagd? Met de razend snelle Seat Altea FR is het allemaal geen probleem en komt niemand ooit nog te laat.
- Prima wegligging
- Geslaagde vormgeving
- Razendsnel, toch zeer praktisch
- Niet vrij van kraakjes en rammeltjes
- Middenconsole raakt knie van bestuurder
- Boordcomputer werkt niet tegelijk met navigatiesysteem