16 mei 2024
Renault Rafale
Nieuws

Renault Rafale

Renault Rafale nu ook als E-Tech 4x4 300

16 mei 2024 - Renault onthult een extra krachtige versie van de Rafale, de E-Tech 4x4 300. Met de nieuwe plug-in hybrid aandrijflijn is het mogelijk de Rafale E-voor korte ritten puur elektrisch te rijden. De uitvoering atelier Alpine gaat nog een stap verder dankzij de expertise van Alpine. Met onder meer een specifieke onderstelafstemming en de actieve wielophanging is de Renault Rafale E-Tech 4x4 300 atelier Alpine gericht op het bieden van sportief rijplezier.

De plug-in hybride aandrijflijn van de Renault Rafale E-Tech 4x4 300 is gebaseerd op de E-Tech full hybrid 200-aandrijflijn. Daaraan heeft Renault een elektromotor op de achteras en een grotere 22 kWh batterij toegevoegd. Daarmee biedt deze versie van de Rafale een elektrische actieradius van tot 100 kilometer.

Renault Rafale

De combinatie van de verbrandingsmotor, drie elektromotoren en de aan een laadpunt op te laden 22 kWh batterij zorgt voor een vermogen van 221 kW (300 pk). Het theoretische verbruik (WLTP) van de Rafale E-Tech 4x4 300 bedraagt 0,7 l/100 km. Met lege batterij verbruikt de Rafale E-Tech 4x4 300 in theorie 5,8 l/100 km dankzij zijn moderne verbrandingsmotor (cijfers onder voorbehoud van goedkeuring WLTP).

Plug-in hybrid aandrijflijn

De 1,2-liter driecilinder benzinemotor is voorzien van een nieuwe turbo die het motorvermogen verhoogt tot 110 kW (150 pk). In de Rafale E-tech full hybrid 200 levert deze motor 96 kW (130 pk). Het koppel is toegenomen van 205 naar 230 Nm. De multimode-versnellingsbak is aangepast aan dit extra vermogen.

De benzinemotor krijgt ondersteuning van drie elektromotoren, waardoor een systeemvermogen wordt bereikt van 221 kW (300 pk):

  • de elektromotor op de vooras heeft een vermogen van 50 kW (70 pk) en 205 Nm koppel
  • de elektromotor op de achteras levert 100 kW (136 pk) en 195 Nm
  • de derde, secundaire elektromotor - de High-voltage Starter Generator (HSG) - levert 25 kW (34 pk) en 50 Nm

Tijdens dynamisch rijden komt de combinatie van motoren optimaal tot zijn recht en zijn de volgende prestaties mogelijk:

  • 0-100 km/u in 6,4 seconden (8,9 voor de E-Tech hybrid 200)
  • 80-120 km/u in 4,0 seconden (5,6 voor de E-Tech hybrid 200)
  • 1.000 meter vanuit stilstand in 26,9 seconden

Een lithium-ion-batterij van 22 kWh/400 V voedt de twee primaire elektromotoren die de auto aandrijven. De secundaire HSG-elektromotor start de verbrandingsmotor, stuurt de automatische transmissie aan en draagt bij aan het opladen van de batterij.

Met het maximale laadvermogen van 7,4 kW (32A) duurt het opladen van de batterij aan een publieklaadpunt of een 32A thuislaadpunt slechts 2 uur en 10 minuten van 0 tot 80% en 2 uur 55 minuten van 0 tot 100%.

Expertise van Alpine in specifiek onderstel

De Rafale E-Tech 4x4 300 verschijnt in een nieuwe atelier Alpine versie. Die naam duidt op de expertise die Alpine deelt met Renault. Concreet is het onderstel van de versie atelier Alpine nog verder geoptimaliseerd door een team van ingenieurs van Alpine:

  • de ontwikkeling van specifieke componenten als de schokdempers, vering, stabilisatorstang voor en achter en 21 inchwielen
  • de technische ontwikkeling van de actieve vering en demping, met voorspellende camera, de ontwikkeling van specifieke Agility Control-modi, Continental-sportbanden en kalibratie van de computers die het remmen, de remregeneratie en stabiliteitscontrole en de stuurbekrachtiging aansturen
  • ondersteuning bij het op elkaar afstemmen van motor en onderstel

Specifieke stijlkenmerken

De Renault Rafale E-Tech 4x4 300 atelier Alpine onderscheidt zich met zijn exclusieve carrosseriekleur bleu sommet satin, een spoiler in noir etoilé en speciale 21-inchwielen model 'chicane' met Continental-banden. De uitvoering esprit Alpine is voorzien van 20-inchwielen. Als sportieve knipoog naar het merk Alpine is het interieur van beide versies van de Renault Rafale E-Tech 4x4 300 voorzien van tapijt in de iconische blauwe kleur van Alpine.

Actieve vering en demping

De Renault Rafale E-Tech 4x4 300 atelier Alpine onderscheidt zich van de esprit Alpine door de nieuwe wielophanging in combinatie met camera voor anticiperende werking. De wielophanging past de demping voortdurend aan op basis van naderende obstakels en de acties van de bestuurder, bijvoorbeeld bij het naderen van een verkeersdrempel.

Via het multimediascherm kan de bestuurder via het 'Chassis Control'-menu de instellingen van 4Control Advanced, de demping en de mate van meesturen van de achteras aanpassen:

  • Comfort: bedoeld voor de dagelijkse ritten, vooral in de stad
  • Dynamic: een compromis tussen sportieve wegligging en comfort
  • Sport: met de focus op stabiliteit en rijplezier

Deze Chassis Control-instellingen zijn toegankelijk in de rijmodi Eco, Comfort, Sport en Perso, maar niet in de Snow-modus. Perso maakt het mogelijk om zelf een keuze te maken uit de talrijke instelmogelijkheden van de beschikbare technologie in de uitvoering atelier Alpine (vier motoren, vierwielaandrijving, vierwielbesturing, regeneratief remmen en actieve wielophanging).